အခ်ိန္ရွိသ၍ လူငယ္ေတြ ဂိမ္းကစားေနမႈေကာင္းလား မေကာင္းဘူးလား?
အခုေခတ္ ခေလးေတြႏွင့္လူငယ္ေတြရဲ႕အခ်ိန္ရွိသ၍ အိမ္မွာကြန္ပ်ဳတာဂိမ္းကစားေနမႈႏွင့္ ဗီဒီယိုဂိမ္း အသဲ အသန္ စြဲလမ္းေနမႈ ေတြဟာ မိဘေတြမ်ားေတာ္ေတာ္မ်ားအတြက္ မႀကိဳက္တာပါဘူး!
ဒီေတာ့မိဘေတြစိုးရိမ္စရာတာက ကြန္ပ်ဳတာဂိမ္းစြဲလမ္းမႈေတြရဲ႕ေနာက္ဆက္တြဲအက်ိဳးဆက္ေတြကိုႏွင့္ မီဒီယာေတြမွာအလြန္နာမည္ႀကီးတဲ့ အခန္းက႑ာကေနေဖာ္ျပလာက်တယ္၊ ဒါေပမဲ့ ခေလးေတြႏွင့္ လူငယ္ ေတြမွာေတာ့ ကြန္ပ်ဳတာဂိမ္းကစားတာပိုၿပီးစြဲလမ္းမႈေတြ ပိုတိုးမ်ားလာတာကိုေတြ႔ေနရၿပီး မိဘေတြ အတြက္ပို္စိုးရိမ္စရာျဖစ္ေနတာက ေနာက္ဆက္တြဲ ဗီဒီယိုဂိမ္းေတြအေပၚ အသဲအသန္ စြဲလန္းေနမႈေတြ အတြက္ပါဘဲ!
အေျဖကိုေလ့လာၾကည့္လိုက္ရင္ ဘယ္လုိလူေတြက ဗီဒီယိုဂိမ္းေတြရဲ႕ေနာက္ဆက္တြဲအက်ိဳးဆက္အေနႏွင့္ ကြန္ပ်ဴတာဂိမ္းေတြအေပၚစြဲလမ္းေနမႈကို တခ်ိဳ႕ကိုသေဘာမက်စရာပမာဏအျဖစ္ေတြ႔ရွိရပါတယ္၊ ဒါေပမဲ့ အဓိက အနီးစပ္ဆံုးေလ့လာေတြ႔ရွိခ်က္ကေတာ့ ၅% ကေန ၁၀% ထိ လူငယ္ေတြျဖစ္က်ပါတယ္၊
တျခားေသာစိတ္ေရာဂါလို႔ေျပာလို႔ရေလာက္ေအာင္လဲ ႏႈိင္းယွဥ္ရတာခက္ေနတဲ့ (စိတ္ညိွဳးငယ္မႈႏွင့္ စိုးရိမ္ စရာအျဖစ္)ကို မိသားစုေတြရဲ႕ ျပႆနာအသစ္အျဖစ္ ျမင္ေတြ႕ေနရပါတယ္၊ ထို႔ေၾကာင့္ မိဘေတြမွာ လံုေလာက္ေသာစြက္စြဲြခ်က္ႏွင့့္ ကူညီေသာသတင္းေတြကုိ ျပႆနာတရပ္အျဖစ္ စတင္ျဖစ္ပြားေနပါ တယ္တဲ့ signs of computer game addiction, the risk factors for video game addiction, and strategies for helping teenagers addicted to computer games after the problem develops.
လူငယ္ေတြမွာ ပိုမ်ားလာေသာ ကြန္ပ်ဳတာဂိမ္းရဲ႕ စိတ္ေရာဂါကုသမႈေတြ႔ႏွင့္ ေလ့လာရေသာ ျပႆနာေတြပါဘဲ၊ သူတို႔တေတြပိုၿပီးျဖစ္လာက်တာကိုစံုစမ္းေတြ႔ရွိလာရေသာ ေနာက္ဆက္တြဲျပႆနာ အျဖစ္ testing for video game addiction ႏွင့္ မိဘေတြအကူညီ ေတြေတာင္းဆိုလာေသာ လူငယ္ေတြရဲ႕ကြန္ပ်ဳတာဂိမ္းစြဲလန္းေတြပါဘဲတဲ့၊
အခုထိလဲ အမ်ားဆံုးစိတ္ရႈပ္စရာအျဖစ္ ကြန္ပ်ဳတာဂိမ္းျပႆနာကဘာေတြလဲ? computer game addiction is ႏွင့္ လက္ရွိ ဘယ္လိုလူငယ္ေတြကို ဘယ္လိုမိဘေတြအနီးကပ္ ေရရွည္ပိုစိတ္၀င္စားၿပီး ကူညီေနက်လဲ?
ဘယ္လိုမိဘေတြက ႀကိဳးစားၿပီးလူငယ္ရဲ႕စြဲလမ္းေနမႈေတြကို ကူညီေျဖရွင္းေပးေသာအခ်က္ (၁၀)ခ်က္ေလးေတြကို အခ်က္က်က်ေျပာျပခ်က္ေတြကိုၾကည့္လိုက္ရင္........
Teenagers Addicted To Computer Games
VIDEO: News story on child / teen computer game addiction with advice for parents.
(၁) အခုေခတ္ ကြန္ပ်ဳတာဂိမ္းစြဲလမ္းမႈဟာ စိတ္ေရာဂါတခုမဟုတ္ပါဘူးလို႔လဲ ေျပာလို႔မရပါဘုူးတဲ့၊ ျဖစ္ႏိုင္တာက ကြန္ပ်ဳတာဂိမ္းစြဲလမ္း မႈမွာ ပါ၀င္ေသာအဆင့္ေတြႏွင့္ မၿပီးျပတ္ႏိုင္ေသာ စာရင္းဇယားေတြရဲ႕ စိတ္ထဲတြင္စြဲလမ္းေနၿပီး ျပန္လည္သံုးသပ္ေနျခင္း သိ္ု႔မဟုတ္ လက္ရွိအေျခေနကို ဘာမွာမသိေတာ့ဘဲ တခ်ိိန္လံုးကို ဂိမ္းကစားျခင္းကိုတက္မက္ေနျခင္းႏွင့္ မထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ျခင္းပါဘဲတဲ့၊
(၂) ေျပာရရင္ေတာ့ အမ်ားေသာလူငယ္ေတြဟာ ကြန္ပ်ဳတာဂိမ္းကစားက်တယ္ ပိုၿပီးႀကိဳက္က်တာက
သူတို႕ဟာ ပိုဆိုးတာကက်န္းမာေရးႏွင့္ ညီညႊတ္စြာ မကစားက်ျခင္းပါဘဲတဲ့၊( ညလံုးေပါက္ဂိမ္းကစားက်ျခင္း) ဘာျဖစ္လို႔လဲဆိုေတာ့ ကြန္ပ်ဴတာဂိမ္းကစားေနရင္ ဘာကိုမွမသိေတာ့ဘဲ အခ်ိန္ကုန္လို႔ကုန္မွန္းမသိက်ျခင္းပါဘဲတဲ့၊ ထိုေၾကာင့္ ေနာက္ဆက္တြဲ ရလဒ္က သူတို႔သူမတို႔တေတြ အခ်ိန္ေပါင္းမ်ားစြာကို တေန႔ကုန္ကစားေနက်ျခင္းပါဘဲတဲ့၊ ဒါဟာျဖစ္ႏိုင္တာက အလြန္အေရးႀကီးတဲ့မိမိရဲ႕အခ်ိန္ေတြကို ျဖဳန္းတီးလိ္ုက္တာပါဘဲ၊ ကြန္ပ်ဴတာဂိမ္းကစားေနတာကို ဘယ္လိုထိန္းသိမ္းႏိုင္ေအာင္ လူငယ္အဖြဲ႔အစည္းအရံုးေတြႏွင့္ ေက်ာင္းေတြမွာ ေဆာင္ရြက္ျခင္း၊ သီးသန္႔အခ်ိန္ေပးျခင္းႏွင့္ အဖြဲ႕အစည္းေတြက လူေတြ႕ပညာေပးမွာရမွာပါ၊
(၃) မိဘေတြပူေနရတာက သူတို႔ရဲ႕ခေလးေတြဟာ ကြန္ပ်ဴတာတအားကစားေနရင္ သူတို႔တျခားေသာလူမႈေရးေတြမွာဘာမွ စိတ္၀င္စားမႈမရွိေတာ့မွကိုပါဘဲဲ ခေလးေတြရဲ႕အခ်ိန္ေတြကို ဗီဒီယိုဂိမ္းႏွင့္ အခ်ိန္ကုန္ဆံုးသြားေတာ့မွာေလ၊ မွန္တယ္ေလ တခ်ိဳ႕ေသာလူငယ္ေတြဟာ ကြန္ပ်ဴတာဂိမ္းႏွင့္ပတ္သက္တဲ့ လူမႈေရးအဖြဲ႔အစည္းေတြႏွင့္ သူတို႔ရဲ႕ဂိမ္းႏွင့္ပတ္သက္တာဘဲစိတ္ ၀င္စား ေနၿပီး သို႔ သူတို႔ ပတ္သက္တဲ့ အဖြဲ႕အစည္းႏွင့္ဘဲ အသက္ႀကီးတဲ့အထိ ဂိမ္း၀ါႆနာပါသြာက်ပါတယ္တဲ့၊
မိဘေတြကေတာ့ ဒီျပႆနာကိုထည့္သြင္းၿပီးသိပ္မေျပာခ်င္က်ပါဘူးတဲ့၊ ကြန္ပ်ဴတာဂိမ္းစြဲလမ္းေနမႈဟာ မိဘအုပ္ထိန္းမႈအေပၚမွာမ်ားစြာ သက္ဆိုင္ေနတဲ့ ခေလးေတြရဲ႕အလြန္အေရးႀကီးအနာဂတ္ပါဘဲတဲ့၊
(၄) အမ်ားေသာခေလးေတြႏွင့္လူငယ္ေတြဟာ ကြန္ပ်ဴဂိမ္းေတြဘဲေဆာ့ကစားေနၿပီးဘာမွလူမႈေရးမသိ ေတာ့ပါဘူး ထို႔ေၾကာင့္တခ်ိဳ႕ေသာလူငယ္ေတြကို ဘာမွေမးေနစရာမလိုပါဘူး သူတို႔ကြန္ပ်ဴတာေတာက္ ေလွ်ာက္အသံုုးျပဳေနရင္ က်န္းမာေရးထိခိုက္ေနတာႏွင့္ တစံုတခုထက္အလြန္အကၽြံျဖစ္ေစပါတယ္၊
လူငယ္ေတြအတြက္ကေတာ့ ကြန္ပ်ဴတာဂိမ္း ေဆာ့ကစားတာမ်ားလြန္းရင္ တျခားေသာ လူမႈေရးမ်ား ျဖစ္ ေသာ ေက်ာင္း၊အဖြဲ႕အစည္း၊အသင္း၊အားကစားေတြမွာ တန္ဖိုးရွိတဲ့အခ်ိန္ဆံုးရႈံးသြားေစတဲ့ ကြန္ပ်ဴတာေရွ႕မွာရွိတဲ့အခ်ိန္ေတြပါဘဲတဲ့၊ ဒါက အမွန္တကယ္မေကာင္းတဲ့ addiction လို႔ေျပာမလား?If he continues to play despite experiencing significant negative consequences in other areas of his life (e.g., ignoring school or friends) his computer gaming is a problem and it needs attention.
(5) မိဘေတြကို အေရးႀကီးတာတခုသတိေပးခ်င္တာက လူငယ္ေတြ ကြန္ပ်ဳတာဂိမ္းစြဲလမ္းေနရင္ ျဖစ္လာမဲ့ ခေလးေတြရဲ႕စြမ္းရည္တိုးတက္မႈေတြႏွင့္ ပတ္သက္ေနပါတယ္၊ အကယ္၍ As,Bs စြမ္းရည္ရွိတဲ့ ပံုမန္ေက်ာင္းသားေတြဟာ အခုကြန္ပ်ဳတာဂိမ္းေတြကို အိမ္ေတြမွာကစားေနရင္ Cs,Ds ထိသြယ္၀ွိက္ေသာ နည္းျဖင့္က်ဆင္းျဖစ္လာေစတဲ့အတြက္ မိဘေတြက ေကာင္းမြန္တဲ့စည္းကမ္းေတြႏွင့္ ဂိမ္းေပးကစားဖို႔လိုအပ္ပါတယ္(သူတို႔ရဲ႕အမွတ္ရလဒ္ေတြကိုၾကည့္ၿပီး) it is critical that any rules around gaming are not only set, but consistently enforced. ေရရွည္ၾကည့္ၿပီး လံုး၀ဂိမ္းကစားျခင္းကိုပိတ္ပင္လို႔ေတာ့ရမွာမဟုတ္ပါဘူးး သူအခ်ိန္ႏွင့္သူေပးကစားလို႔ရပါတယ္တဲ့၊ အခ်ိန္ေတြကန္႔သပ္ေပးထားၿပီး စည္းကမ္းအသစ္ေတြကို သူတို႔မလိုက္နာရင္ ဘာမွလုပ္လို႔မရပါဘူးတဲ့၊
(၆) ရွင္းရွင္းေျပာရရင္ ျပဳျပင္ေနတဲ့လူငယ္ေတြရဲ႕အိမ္ခန္းေတြမွာ ဂိမ္းႏွင့္ ပတ္သက္တာေတြအားလံုးကို ဖယ္ရွားလိုက္ဖို႔ပါဘဲ၊ ဒါလိုဆိုရင္ ဒီလိုလုပ္တာေတာ့မေကာင္းပါဘူးတဲ့ သို႔ေသာ္ ဒီလိုလုပ္ျခင္းဟာ အေကာင္းဆံုးနည္းလမ္းျဖစ္ၿပီး အခ်ိန္ႏွင့္ ခေလးေတြကိုသူတို႔ရဲ႕အိမ္ခန္းထဲမွာထိန္းကစားေစ လို႔ရတဲ့နည္းေလးပါတဲ့၊
(၇) အေကာင္းဆံုးျပဳျပင္နည္းေလးကေတာ့ cognitiv behavioral therapy (CBT)နည္းေလးပါတဲ့ CBT for gaming addiction involves challenging and replacing unhealthy thoughts (cognitions) about computer games (e.g., "my gaming doesn't hurt anyone") and introducing gradual behavioral changes to reduce the time spent playing video games (e.g., rewards for following new rules, appropriate consequences for time limit violations, planned reminders to stop playing, software solutions, involvement in other activities, identifying and reducing enabling behaviors, avoiding environmental triggers, etc.)
(၈) မိဘေတြက therapist or psychologist ေတြႏွင့္ ခေလးေတြကို အရင္ေတြ႕ေပးၿပီး တိုင္ပင္အႀကံ ရယူဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္တဲ့၊ ဘယ္လိုဘဲျဖစ္ျဖစ္ လူငယ္ေတြ ဂိမ္းစြဲလမ္းေနမႈဟာ သူတို႔ရဲ႕က်န္းမာေရး ရႈေထာင့္အရ ၾကည့္ရရင္ မေကာင္းပါဘူး၊ သူတို႔တေတြဟာ ဂိမ္းေဆာ့ကစားေနခ်ိန္မွာ ဘာကိုမွမသိေတာ့ ပါဘူး ဘယ္သူကိုဂရုမစိုက္ေတာ့တဲ့ "root case" ျပႆနာပါဘဲ၊ ဒီစြဲလမ္းမႈေရာဂါကို ေနာက္ဆံုးေျပာရရင္ ဂိမ္းစြဲလမ္းမႈ ေတြႏွင့္ ဆက္ႏြယ္ေနတဲ့အဓိကျပႆနာျဖစ္ၿပီး အဓိကကုသေပးရမွာျဖစ္ပါတယ္၊ ဒီအခ်က္ကအေရးၾကီးဆံုးပါတဲ့.......
(၉) ဒီေတာ့ ကြန္ပ်ဳတာဂိမ္းစြဲလမ္းေနမႈဟာ တျခားစိတ္ေရာဂါႏွင့္ ပတ္သက္ေနတဲ့ အျပဳအမႈႏွင့္ မိမိကိုယါ္အတြင္းကျပႆနာျဖစ္ပါေၾကာင္း! မွန္ပါတယ္ ကြန္ပ်ဳတာဂိမ္းစြဲလမ္းမႈက အဓိကက်တဲ့ ျပႆနာ ေတြပါ.. ..သို႔ေသာ္ ဒါဟာဆက္ႏြယ္ေနတဲ့လူမႈဆက္ဆံေရးပါဘဲ…
သို႔ေသာ္ ဒါေတြဟာ ေတာ္ေတာ္သက္ဆိုင္ေနတဲ့ ကြန္ပ်ဳတာအသံုးမ်ားေနျဖစ္တတ္ေသာ ျဖစ္ပြားေစေသာ သို႔မဟုတ္ ျပႆနာ ႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ ခက္ခဲတဲ့ စိတ္ညွိဳးငယ္မႈ၊ စိုးရိမ္မႈႏွင့္ဆိုး၀ါးတဲ့ လူမႈေရး ေတြပါဘဲ တဲ့ ဥပမာေျပာရရင္ ဘယ္လိုလူငယ္ေတြမွာ အျဖစ္တာမ်ားတတ္လဲဆိုေတာ့ ကြန္ပ်ဳတာဂိမ္းေတြ ရဲ႕ တိုက္ပြဲေတြ ႏွင့္ေပ်ာ္ေမြ႕ေနတတ္ၿပီး သူတို႔တေတြဟာ လက္ရွိေဘးပတ္၀န္းက်င္ျပႆနာေတြ ဘာေတြျဖစ္ပ်က္ေနတာဘာမွသတိမမႈ မသိေတာ့တာပါဘဲတဲ့၊ ဒီလိုဆိုရင္ ဒီစိတ္ေရာဂါဟာ အြန္လိုင္းဂိမ္း ကစားျခင္းဟာ ေတာ္ေတာ္မေကာင္းတဲ့ ကစားနည္းျဖစ္ေစတဲ့ သူတို႔ကို ကမၻာ အျပင္ဖက္ ေရာက္ေအာင္ လုပ္ေနတာျဖစ္ၿပီး သူတို႔ရဲ႕စြမ္းရည္အရည္အေသြးအတြက္ အားလံုးမွားယြင္းေစတာ ဘဲေပါ့၊ ဥပမာေျပာရရင္ ဒီစိတ္ေရာဂါဟာ ဂိမ္းတခုထဲေၾကာင့္ျဖစ္တာမဟုတ္ေတာ့ပါဘူးတဲ့ ဒါဆိုရင္ ဒီလိုစိတ္သိမ္ငယ္ညိွုးႏြမ္းမႈေတြဟာ ဘယ္လို စိတ္ခံစားေနရတဲ့ စြဲလမ္းမႈေတြပါလဲ?
(၁၀) ဆန္႔က်င္ရင္ဆိုင္ေျပာရရင္ မလြဲမေရွာင္တားဆီးရမဲ့ လူငယ္ေတြဂိမ္းစြဲလမ္းေနမႈေတြကို မိဘေတြက သတိထားၿပီး လုံး၀လူငယ္ေတြကို ကြန္ပ်ဳတာဂိမ္းစြဲလမ္းတာမျဖစ္ေစဖို႔ပါဘဲတဲ့၊ ထို႔ေၾကာင့္ ရင္ဆိုင္ေျဖရွင္းရခက္တဲ့ ဗီဒီယိုဂိမ္းေရာဂါ အေလ့အထေတြပါ၊ အထူးသျဖင့္ အကယ္၍ မိဘေတြရဲ႕ ဆန္းစစ္ေ၀ဖန္တတ္ေသာ သတင္း အျပဳအမႈေတြကို သတိထားမီဖို႔ အလြန္အေရးႀကီးတဲ့ လိုအပ္ခ်က္ေတြပါဘဲတဲ့၊ teenage computer game addiction can be treated especially if parents have the critical information and strategies they need for planning a successful video game addiction intervention.
No Need To Wait -
Help Your Addicted Teen Today
Instant Download Now Available
No comments:
Post a Comment