အကယ္၍ သင္ဟာ အမိျမန္မာျပည္မွာ စီးပြားေရးလုုပ္ခ်င္ရင္ သိထားသင့္တဲ့ ျမန္မာ့ အခြန္အေၾကာင္းေတြပါ....
အဂၤလိပ္လိုုဆိုုရင္သင္တိုု႔ နားရႈပ္ေနပါအံုုးမယ္... အခုုျမန္မာလိုုေရးထားတဲ့ ျမန္မာ့ အခြန္ေတြဘယ္လိုုရွိလဲ ဆိုုတာ ေလ့လာထား သင့္ပါတယ္....
စီးပြားေရးသမားမွာမဟုုတ္ပါဘူး ျမန္မာ ႏိုုင္ငံသားတိုုင္းသိထားသင့္ပါတယ္...
သင္တိုု႔ တခ်ိန္ခ်ိန္မွာ အမိေျမကိုုျပန္ၿပီး အလုုပ္ျပန္လုုပ္က်ရလိမ့္မယ္လိုု႔ထင္ပါတယ္..
ဘာလိုု႔ေျပာရရင္လဲ ဆိုုေတာ့ စကာၤပူစီးပြားေရးအေျခေန သိပ္မေကာင္းေတာ့ပါဘူးလုုိ႔ၾကားေနရပါတယ္.....
ဒါေၾကာင့္..... http://www.irdmyanmar.gov.mm/
ေမး။ အိမ္တိုင္ရာေရာက္ ခရစ္ေတာ္သာသနာျပဳအဖြဲမွ ၄င္းအဖြဲ႕အား ႏိုင္ငံျခားမွ လွဴဒါန္းမည့္ကြန္ပ်ဴတာ ႏွင့္စက္ပစၥည္းမ်ား တင္သြင္းျခင္း အေပၚ အခြန္ကင္းလြတ္ခြင့္ရရွိရန္ မည္ကဲ့သို႕ေဆာင္ရြက္ရမည္ နည္း။
ေျဖ။ အိမ္တိုင္ရာေရာက္ ခရစ္ေတာ္သာသနာျပဳအဖြဲအား ႏိုင္ငံျခားမွ လွဴဒါန္း သည့္ကြန္ပ်ဴတာ ႏွင့္စက္ပစၥည္း မ်ားတင္သြင္းျခင္းအေပၚ ကုန္ သြယ္ လုပ္ငန္းခြန္ ဥပေဒပုဒ္မ(၈) အရ အခြန္ကင္း လြတ္ခြင့္ ရရွိ ႏိုင္ပါရန္ ဘ႑ာေရး၀န္ႀကီးဌာနသို႕ က်ိဳးေၾကာင္းေဖၚျပလ်က္ ႀကိဳတင္ေလွ်ာက္ ထားတင္ျပႏုိင္ ပါသည္။
ေမး။ ကုမၸဏီတစ္ခုမွ သီလ၀ါစက္မွဳဇုန္တြင္ ဘိလပ္ေျမထုတ္ပိုးစက္ရံုတည္ေထာင္ျပီးစက္ရံုတြင္ႏိုင္ငံျခား သားအင္ဂ်င္နီယာဌားရမ္းထားရွိ၍ ၄င္းမွာ ရက္ေပါင္း ၁၈၃ ရက္ထက္ေက်ာ္လြန္ေနထိုင္ပါေၾကာင္း နွင့္ ထို ႏိုင္ငံျခားသား ၏ လစာ၀င္ေငြခြန္ေပးေဆာင္ရျခင္း အေပၚသိရွိလို၍ ေမးျမန္းျခင္း။
ေျဖ။ ႏိုင္ငံျခားသားတစ္ဦးသည္ ျမန္မာနုိင္ငံ၌ ရက္ေပါင္( ၁၈၃ )ရက္ထက္မနည္းေနထိုင္ပါ ၀င္ေငြခြန္ ဥပေဒပုဒ္မ ၃ (ဋ) အရ ျပည္တြင္းေနႏိုင္ငံျခားသားျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ၄င္းအေပၚ လစာ၀င္ေငြတြက္ခ်က္ရာ တြင္ ျမန္မာ နုိင္ငံသားမ်ား၏ လစာ၀င္ေငြကဲ့သုိ႕ပင္ တြက္ခ်က္ရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ၄င္း၏ တစ္နွစ္ လစာသည္ ၁၄၄၀၀၀၀ ေက်ာ္လြန္ပါက ၀င္ေငြခြန္ထမ္းေဆာင္ရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ၀င္ေငြခြန္နွဳန္းထားမွာ ဘ႑ာေရး ၀န္ၾကီးဌာန၏ အမိန္႕ေၾကာ္ျငာစာ အမွတ္ ၁၀၇/၂၀၁၂ အရ တစ္ႏွစ္အတြက္ လစာ၊ လုပ္ခ အစား (သို႕) ယင္းအျပင္ ထပ္ေဆာင္းရရွိသည့္ အခေၾကးေငြ အက်ိဳးခံစားခြင့္မ်ားအေပၚ ျဖစ္ေသာ ၀င္ေငြခြန္ ၁% မွ ၂၀% ၀င္ေငြအလႊာလိုက္ အခြန္ႏွဳန္းထားမ်ားအတုိင္း တြက္ခ်က္ျပီး လစာထုတ္ေပးခ်ိန္တြင္ ျဖတ္ေတာက္ နဳတ္ယူထားျပီး သက္ဆုိင္ရာျမိဳ႕နယ္အခြန္ရုံးသုိ႕ ၇ ရက္အတြင္း ေပးသြင္းရမည္ ျဖစ္ပါ သည္။
ေမး။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းအမ်ိဳးအစားအလိုက္္ရရွိေငြနွင့္လစာ၀င္ေငြရရွိသူမ်ားမွ အခြန္ေပး ေဆာင္ၿပီး ေသာ စုေဆာင္းေငြမ်ားျဖင့္ အိမ္ျခံေျမမ်ား၀ယ္ယူရာတြင္ ၀င္ေငြရလမ္းအျဖစ္ တင္ျပနုိင္ျခင္း ရွိ/မရွိ
ေျဖ။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းအမ်ိဳးအစားအလိုက္ ၀င္ေငြရရွိသူမ်ား၊ သက္ေမြး၀မ္းေက်ာင္း လုပ္ငန္းေဆာင္ ရြက္ျခင္းနွင့္ ပစၥည္းမွ၀င္ေငြရရွိသူမ်ား၊ နွင့္ လစာ၀င္ေငြရရွိသူမ်ားသည္ ရရွိထားေသာ ၀င္ေငြ အမ်ိဳး အစားမ်ားအေပၚ၌ တည္ဆဲဥပေဒအရ က်သင့္ေသာအခြန္မ်ားေပးေဆာင္ၿပီး စုေဆာင္းေငြမ်ားျဖင့္ အိမ္ျခံေျမ အေဆာက္အအုံမ်ား ၀ယ္ယူရာတြင္ ၀င္ေငြရလမ္းအျဖစ္ တင္ျပနုိင္ပါသည္။
အိမ္ျခံေျမအေဆာက္အအုံ၀ယ္ယူျခင္းအတြက္ ကာလတန္ဖုိးစိစစ္သတ္မွတ္ေရးအဖြဲ႕တြင္ တန္ဖုိး ျဖတ္ ခံယူရမည္ျဖစ္ျပီး ယင္းတန္ဖုိးမွာ စုေဆာင္းေငြျဖင့္ လံုေလာက္မႈရွိလွ်င္ ၀င္ေငြခြန္ ထမ္းေဆာင္ရန္မလုိအပ္ပါ။ လံုေလာက္မႈမရွိပါက ရလမ္းေဖာ္ျပနုိင္ျခင္းမရွိသည့္ ေငြအေပၚတြင္ ၀င္ေငြခြန္ ၃၀% ေပး ေဆာင္ရ မည္ျဖစ္သည္။ ပစၥည္းလႊဲေျပာင္းျခင္းအတြက္ တံဆိပ္ေခါင္းခြန္မွာ ရန္ကုန္မႏၱေလး ေနျပည္ေတာ္ေကာင္စီ နယ္ေျမ ျဖစ္ပါက ၇ % နွင့္အျခားတုိင္းေဒသၾကီး ျပည္ နယ္ျဖစ္ပါက မူ ၅ % က်သင့္ မည္ ျဖစ္ပါသည္။
ေမး။ ကုမၸဏီတစ္ခု မွ တာ၀န္ရွိသူတစ္ဦးက မဂၤလာဒံုၿမိဳ႕နယ္ရွိ ကုမၸဏီပိုင္ ပ်ဥ္းမပင္စက္မွုဇုန္ ေျမေနရာအား MIC ခြင့္ျပဳမိန္႕ ရရွိထားေသာကုမၸဏီအား ၁၀ နွစ္ ဌားရမ္း၍ စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆိုထား ပါေၾကာင္း စာခ်ဳပ္ေပၚတြင္ မည္မွ် တံဆိပ္ေခါင္းခြန္ ထမ္းေဆာင္ရပါေၾကာင္းႏွင့္ မည္သို႕၀ယ္ယူရရွိႏိုင္ပါေၾကာင္း၊ MIC ခြင့္ျပဳ မိန္႕မရရွိေသာ ကုမၸဏီအား ေျမဌားရမ္းခ်ဳပ္ဆိုမည္ဆိုပါက တံဆိပ္ေခါင္းခြန္ ထမ္းေဆာင္ရျခင္း ရွိ/မရွိ ေမးျမန္းျခင္း။
ေျဖ။ ဌားရမ္းမွဳစာခ်ဳပ္ဆိုရာမွဳသည္ တံဆိပ္ေခါင္းခြန္ဥပေဒ ေနာက္ဆက္တြဲ ဇယား-၁ ၊အပိုဒ္-၃၅ အရ ၃ နွစ္အထက္ ျဖစ္သျဖင့္ ႏွစ္စဥ္ဌားရမ္းခ (Average annual rent) ၏ ၅% တံဆိပ္ေခါင္းခြန္ က် သင့္မည္ျဖစ္ပါသည္။ ႏိုင္ငံျခားေငြျဖင့္ ဌားရမ္း ခ်ဳပ္ဆိုမည္ဆိုပါက တံဆိပ္ေခါင္းခြန္ အက္ဥပေဒ ပုဒ္မ ၂၀ အရ စုစုေပါင္းတန္ဖိုး အေပၚ တစ္ရာခိုင္ႏွုန္း က်သင့္မည္ ျဖစ္ျပီး ယင္း ၁ % အား အစိုးရက သက္မွတ္ ထားသည့္ ႏိုင္ငံျခား ေငြလဲလွယ္ႏွုန္ ျဖင့္သင့္၍ ဗဟုိဘဏ္၏ေန႕စဥ္ေငြလဲလွယ္နွဳန္းအတုိင္း တြက္ခ်က္ ေပးေဆာင္ ျပီး တံဆိပ္ ေခါင္းခြန္ ထမ္းေဆာင္ရမည္ ျဖစ္ရာ အငွားခ်ထားျခင္း ခံရသူ ကတံဆိပ္ေခါင္း ခြန္ ေပးေဆာင္ရန္ တာ၀န္ရွိမည္ျဖစ္ပါသည္။ ကုမၸဏီ လီမိတက္ အေနျဖင့္ ဌားရမ္းခရရွိေငြအေပၚ ဘ႑ာေရး၀န္ၾကီးဌာနအမိန္႕ ေၾကာ္ျငာစာအမွတ္ ၁၁၁/၂၀၁၂ အရ ပုဒ္မ ၆ အရ သက္သာခြင့္မ်ားမႏုတ္မီ ၀င္ေငြခြန္ ၂၅ % ၀င္ေငြခြန္ေပးေဆာင္ ရမည္ျဖစ္ပါသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ တံဆိပ္ေခါင္းအက္ဥပေဒ ေနာက္ ဆက္တြဲဇယား ၁ ပါ စာခ်ဳပ္မ်ား ကုိခ်ဳပ္ဆုိပါက ဇယားတြင္ျပဌာန္းထားသည့္ အတုိင္း တံဆိပ္ ေခါင္းခြန္ မ်ားကုိ စာခ်ဳပ္ မခ်ဳပ္ဆိုမီျဖစ္ေစ စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆိုသည့္ အခ်ိန္ကာလ၌ျဖစ္ေစ ထမ္းေဆာင္ ရန္ တာ၀န္ ရွိပါသည္။ နုိင္ငံျခားရင္းနွီးျမွဳပ္နွံမွဳဥပေဒ နွင့္ျမန္မာနုိင္ငံသားရင္းနွီးျမွဳပ္နွံမွဳဥပေဒတုိ႕တြင္ တံဆိပ္ေခါင္း ခြန္နွင့္ ပတ္သက္၍ ကင္းလြတ္ခြင့္ေပးထားျခင္းမရွိပါသျဖင့္ အငွားခ်ထားျခင္းခံရသူသည္ MIC ခြင့္ျပဳ မိန္႕ရရွိျခင္း ၊ မရရွိျခင္းတို႕ႏွင့္ သက္ဆိုင္မွဳမရွိပါ။
ေမး။ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံမွ သင္တန္းဆရာမ်ားေခၚယူၿပီး ဂ်ပန္ဘာသာ သင္တန္း ေက်ာင္းလုပ္ငန္း ဖြင့္လွစ္မည့္ ကုမၸဏီကေပးေဆာင္ ရမည့္ အခြန္ႏွဳန္းထား မ်ားေမးျမန္းျခင္း။
ေျဖ။ ဘာသာစကား သင္တန္းေက်ာင္းလုပ္ငန္း သည္ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ဥပေဒ ေနာက္ဆက္တြဲဇယား(၇)၏ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္က်သင့္ေသာ ၀န္ေဆာင္မွဳ လုပ္ငန္း (၁၄)မ်ိဳး၌ မပါ၀င္ေသာေၾကာင့္ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္မက်သင့္ပါ၊ ၀င္ေငြခြန္မွာ ျမန္မာနုိင္ငံကုမၸဏီအက္ဥပေဒအရ ဖြဲ႕စည္းထားေသာ အမိန္႕ ေၾကာ္ျငာစာအမွတ္ ၁၁၁/၂၀၁၂ အရ ပုဒ္မ ၆ အရ သက္သာခြင့္မ်ားမႏုတ္မီ ၀င္ေငြ ခြန္ ၂၅ % က်သင့္ မည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း ၊ ဂ်ပန္ဘာသာသင္ဆရာမ်ာ၏ ရရွိေသာ လစာေငြအား ကုမၸဏီ ရွိရာၿမိဳ႕နယ္ အခြန္ရံုးတြင္ လစာ၀င္ေငြခြန္ ေပးေဆာင္ရမည္ျဖစ္ပါသည္။
ေမး။ MIC ခြင့္ျပဳမိန္႕ရရွိထားေသာ နုိင္ငံျခားကုမၸဏီ တစ္ခုက ျပည္ပမွ ကုန္ၾကမ္း ပစၥည္း တင္သြင္း ၍ ျပည္တြင္းတြင္ စီးကရက္ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ် ပါက ေပးေဆာင္ရမည့္ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္နွုန္းထားနွင့္ စီး ကရက္ဗူး တြင္ကပ္နွိပ္ရမည့္ အခြန္ အမွတ္တံဆိပ္အားမည္ သို႕ထုတ္ယူရပါေၾကာင္းႏွင့္ မည္မွ်ၾကိဳ တင္ခြန္ က်သင့္ မည္ျဖစ္ပါ ေၾကာင္းေမးျမန္းျခင္း။
ေျဖ။ ကုမၸဏီသည္ ျပည္တြင္းတြင္ စီးကရက္ထုတ္လုပ္ေရာင္းခ် ပါက ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ ဥပေဒေနာက္ ဆက္တြဲ ဇယား (၆) အမွတ္စဥ္ (၁) အရ စီးကရက္ေရာင္းရေငြ ၏ ၁၀၀ % ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ က် သင့္မည္ျဖစ္ပါသည္။ စီးကရက္ဗူးတြင္ ကပ္နွိပ္ရမည့္အခြန္ အမွတ္တံဆိပ္ ထုတ္ယူရန္အတြက္ ဘ႑ာ ႏွစ္၏ သံုးလပတ္ကာလ အတြင္း ထုတ္လုပ္မည့္ အမ်ိဳးအမည္ ၊အေရအတြက္၊ ထုတ္လုပ္မည့္ စီးကရက္ ၏ေစ်းႏွဳန္း စုစုေပါင္းက်သင့္တန္ဖိုးမ်ားအား တြက္ခ်က္တင္ျပရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ အဆုိပါ ေမွ်ာ္မွန္း သံုးလပတ္ စီးကရက္ စုစုေပါင္း၏ ေရာင္းရေငြအေပၚ ၁၀၀% တြက္ခ်က္က်သင့္ေသာကုန္သြယ္လုပ္ ငန္းခြန္ စုစုေပါင္း၏ ၅၀%အား ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ ႀကိဳတင္ေပးေဆာင္ျပီး အခြန္ အမွတ္ တံဆိပ္ထုတ္ယူရ မည္ျဖစ္ပါသည္။ ေနာက္ထပ္ ၃ လပါတ္အတြက္ အခြန္အမွတ္တံဆိပ္မ်ား ထုတ္ယူရန္ ေလွ်ာက္ထားခ်ိန္တြင္ က်န္ ္၅၀ % အားေပးေဆာင္ရမည္ျဖစ္ပါသည္။
ေမး။ MOGE ခြင့္ျပဳခ်က္ျဖင့္လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိေသာ ႏိုင္ငံျခားကုမၸဏီမွ ေရနံတူးေဖာ္ရွာေဖြ ေရး အတြက္ ျပည္ပရွိ ႏိုင္ငံျခားကုမၸဏီသို႕ လုပ္ငန္း ေဆာင္ရြက္ေပးျခင္းအတြက္ ေပးေခ်ေငြအေပၚ ပင္ရင္းမွ နုတ္ယူေပးသြင္း အခြန္ WHT ေပး သြင္းရန္ လိုအပ္ျခင္းရွိမရွိ ေမးျမန္းျခင္း။
ေျဖ။ MOGE ခြင့္ျပဳခ်က္ျဖင့္ လုပ္ကုိင္ခြင့္ ရရွိေသာ ေမးျမန္းသူ ႏိုင္ငံျခားကုမၸဏီသည္ ျပည္ပကုမၸဏီ သုိ႕ လုပ္ ငန္း ေဆာင္ ရြက္ ေပးျခင္းအတြက္ ေပးေခ်ေငြအေပၚဘ႑ာေရး၀န္ၾကီးဌာန၏ အမိန္႕ေၾကာ္ျငာစာအမွတ္ ၄၁/ ၂၀၁၀ အရ ပင္ရင္းမွ နုတ္ယူေပးသြင္း အခြန္ ၃.၅% ႏုတ္ယူျပီး သက္ဆုိင္ရာအခြန္ရုံးသုိ႕ ၄င္း နုတ္ယူခံရသည့္ နုိင္ငံျခားကုမၸဏီအမည္ျဖင့္ ေပးသြင္းေပးရန္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ အဆုိပါ ျပည္ပေန ႏုိင္ ငံျခားသား အတြက္ ေပးေခ်ေငြမွ ႏုတ္ယူေပး သြင္းအခြန္သည္ အျပီးသတ္စည္းၾကပ္မႈ အရေပး သြင္းေငြျဖစ္ပါသည္။
ေမး။ ကိုယ္စားလွယ္လုပ္ငန္း၀န္ေဆာင္မွဳ ေဆာင္ရြက္သည့္ ကုမၸဏီက ၄င္း၏ရေငြမ်ားအေပၚ WHT၂% ျဖတ္ေတာက္ျခင္းခံရျပီး ၀င္ေငြခြန္ ၄င္းအမည္ျဖင့္ ေပးေဆာင္ထားပါေၾကာင္း၊ ႏွစ္အတြင္း၌ လုပ္ငန္း ေဆာင္ရြက္သည့္ အခါရရွိ၀င္ေငြထက္ ကုမၸဏီအသံုးစရိတ္ ကပိုမိုေနသည့္အတြက္ လုပ္ငန္း အရႈံး ေပၚေပါက္ႏိုင္ပါေၾကာင္း၊ သို႕အတြက္ WHT ေပးေဆာင္ ထားေငြအား သယ္ေဆာင္ခုႏွိမ္ခြင့္ ရွိ/မရွိ ႏွင့္ ျပန္အမ္းေငြထုတ္ေပး ျခင္း ရွိ/မရွိ ေမးျမန္းျခင္း။
ေျဖ။ ကုိယ္စားလွယ္လုပ္ငန္းေဆာင္ရြက္သူကုမၸဏီသည္ ဘ႑ာႏွစ္ကုန္ဆံုးသည့္အခ်ိန္တြင္ ႏွစ္ခ်ဳပ္ အစီ ရင္ ခံစာေရးဆြဲျပီး ကုမၸဏီမ်ားဆိုင္ရာအခြန္ရံုး၌ စည္း ၾကပ္ခံယူရန္လိုအပ္ပါေၾကာင္း၊ အျပီးသတ္ စည္း ၾကပ္မွဳအရ လုပ္ငန္းအရွဳံးျဖစ္ ပါက ၀င္ေငြ ခြန္မက်သင့္ပါ။ ၾကိဳတင္ေပးသြင္းထားေသာ WHT ၂%အား ေရွ႕ႏွစ္ သို႕ ၾကိဳတင္၀င္ေငြခြန္အျဖစ္ ဆက္လက္သယ္ေဆာင္ခုႏွိမ္ႏိုင္ပါသည္။ ျပန္အမ္း ေငြထုတ္ယူလိုပါက ေလ်ာက္ထားတင္ျပရန္လုိအပ္ပါသည္။ သုိ႕ရာတြင္ ၀င္ေငြခြန္ဥပေဒ ပုဒ္မ ၃၇ (ခ) အရ ျပန္ အမ္းေငြရရန္ရွိေၾကာင္း အေၾကာင္းၾကား စာရရွိ သည့္ေန႕မွစ၍တစ္ႏွစ္ အတြင္း ေတာင္း ခံႏိုင္ခြင့္ရွိပါသည္။
ေမး။ စလြန္း ၊ ဆီဒင္ ၊ ဗင္ကားမ်ား တင္သြင္းေရာင္းခ်သည့္ကုမၸဏီမွ ေပးေဆာင္ရမည့္ အခြန္ႏႈန္း ထားမ်ား စံုစမ္းေမးျမန္းျခင္း။
ေျဖ။ စလြန္း ၊ ဆီဒင္ ၊ ဗင္ကားမ်ား တင္သြင္းသည့္ကုမၸဏီမွာ တင္သြင္းစဥ္တြင္ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ ဥပ ေဒ ဇယား ၆ အမွတ္စဥ္ ၁၄ အရ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ ၂၅%ေပးေဆာင္ရမည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ၄င္းကားမ်ား အားျပန္လည္ေရာင္းခ်ရာတြင္ ေရာင္းရေငြအေပၚ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ ၅%က် သင့္မည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း တင္သြင္းစဥ္တြင္ ေပးေဆာင္ရေသာ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ မွာ ဇယား ၆ပါ အထူးကုန္စည္မ်ားျဖစ္သည့္အတြက္ ဘ႑ာေရး၀န္ၾကီးဌာန၏ အမိန္႕ေၾကာ္ျငာစာ ၁၁၆/၂၀၁၂ အရ ခုႏွိမ္ခြင့္ရရွိမည္မဟုတ္ပါ ။
ေမး။ ပလပ္စတစ္ျပားမ်ားတင္သြင္းေရာင္းခ်မည့္ကုမၸဏီကေပးေဆာင္ ရမည့္အခြန္ႏႈန္းထားမ်ားႏွင့္ တင္သြင္းစဥ္ေပးေဆာင္ရ သည့္အခြန္အား စည္းၾကပ္သည့္အခါ ခုႏွိမ္ခြင့္ရရွိျခင္း ရွိ/မရွိ ေမးျမန္း ျခင္း။
ေျဖ။ ပလပ္စတစ္ျပားမ်ားတင္သြင္းေရာင္းခ်မည့္ကုမၸဏီ သည္ တင္သြင္းစဥ္တြင္ ကုန္သြယ္ လုပ္ငန္းခြန္ ၅% ထမ္းေဆာင္ရမည္ျဖစ္ပါ ေၾကာင္း၊ ၀င္ေငြခြန္ဥပေဒပုဒ္မ၆အရ သက္သာခြင့္ မ်ား မႏုတ္မီစုစုေပါင္း ၀င္ေငြအေပၚ ၀င္ေငြခြန္ ၂၅% ထမ္းေဆာင္ရမည္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ တင္သြင္းစဥ္ ေပးေဆာင္ခဲ့ရ ေသာ ကုန္သြယ္လုပ္းငန္းခြန္ ကို စည္းမ်ဥ္း ၄၂အရ ခုႏွိမ္ ခြင့္ရရွိမည္ျဖစ္ေၾကာင္း ၊ ခုနွိမ္ခြင့္ ရရွိရန္မွာ ကုမၸဏီမ်ားဆိုင္ရာအခြန္ရံုးမွ မွတ္ပံုတင္ခြင့္ျပဳ ေၾကာင္း ထုတ္ေပးသည့္ သက္ေသခံ လက္မွတ္ ကသခ ၂ ရရွိထား ရမည္ျဖစ္ ပါသည္။ ထုိ႕အျပင္ ကသခ ၃၂ ( ျပည္ပမွ တင္သြင္း ျခင္းပံုစံ)ႏွင့္ ကသခ ၃၃ ( အခြန္ခုနွိမ္ျပီး ေၾကာင္းတင္ျပလႊာ ပံုစံ) တုိ႕ကုိ ျဖည့္စြက္ တင္ျပထား ရန္ လုိအပ္မည္ျဖစ္ပါသည္။
ေမး။ Travel & Tour ကုမၸဏီတစ္ခုမွ ေပးေဆာင္ရမည့္အခြန္ႏႈန္းထားမ်ား ေမးျမန္းျခင္း။ ၀န္ေဆာင္မွဳ ရေငြအေပၚ ေပးေဆာင္ခဲ့ရေသာ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ ခုႏွိမ္ခြင့္ ကိစၥ ေမးျမန္း ျခင္းနွင့္ အၾကမ္းရေငြအေပၚ က်သင့္မည္ ဆုိပါက မ်ားစြာထိခုိက္မွဳရွိပါေၾကာင္း တင္ျပ ျခင္း။
ေျဖ။ Travel & Tour ကုမၸဏီသည္ အမိန္႕ေၾကာ္ျငာစာအ မွတ္ ၁၁၇/၂၀၁၂ အမွတ္စဥ္ ၆ အရ ခရီးလွည့္လည္ သူထံမွ ရေငြစုစုေပါင္းအေပၚ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ ၅%က်သင့္မည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း၊ ရေငြ ဆုိသည္ မွာ ကုမၸဏီမွ ရရွိေသာ Tour လုပ္ငန္းနွင့္ပတ္သက္ ေသာ အၾကမ္းရေငြ ျဖစ္ပါ ေၾကာင္း၊ ၀န္ေဆာင္မွဳလုပ္ငန္းျဖစ္သည့္အတြက္ စည္းမ်ဥ္း ၄၂ အရ ခုနွိမ္ခြင့္မရရွိပါေၾကာင္း၊ ၀င္ေငြ ခြန္ မွာ ၀င္ေငြခြန္ ဥပေဒပုဒ္မ ၆အရ သက္သာခြင့္ မ်ားမႏုတ္မီ စုစုေပါင္း၀င္ေငြအေပၚ ၀င္ေငြ ခြန္၂၅% က်သင့္မည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း ရွင္းလင္းေျဖၾကားခဲ့ပါသည္။
“ေခြးက်ိဳးနဲ႔ ယုန္လုိက္ေနရတယ္”လို႔ ေျပာတဲ့ အခြန္ပညာရွင္ ဦးဟန္ထြန္း
အခြန္ပညာရွင္တဦးျဖစ္သူ ဦးဟန္ထြန္းသည္ ျပည္တြင္းအခြန္မ်ား ဦးစီးဌာနတြင္ ဒုတိယ ညႊန္ၾကားေရးမႈးအျဖစ္ လုပ္သက္ ႏွစ္ ၃၀ ေက်ာ္ၾကာ တာဝန္ထမ္းေဆာင္ခဲ့ျပီး ၂၀၀၃ ခုႏွစ္တြင္ အျငိမ္းစားယူခဲ့သည္။ ယခုအခါ အခြန္ဆုိင္ရာ ေဆာင္းပါးမ်ား၊ စီးပြားေရးဆုိင္ရာ ေဆာင္းပါးမ်ားကို ျမန္မာစာနယ္ဇင္းမ်ားတြင္ ပံုမွန္ေရးသားေနသူလည္း ျဖစ္သည္။ မၾကာမီက ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က အတည္ျပဳျပဌာန္းခဲ့ေသာ ဝင္ေငြခြန္ႏွင့္ ကုန္သြယ္စီးပြားခြန္ဆိုင္ရာ ဥပေဒမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး ဧရာဝတီ သတင္းေထာက္ သစ္ေနမိုးက ဦးဟန္ထြန္းကို ေတြ႕ဆံုေမးျမန္းခဲ့ပါသည္။
ဧရာဝတီ။ ။ အခု အခြန္ဥပေဒကုိ လႊတ္ေတာ္မွာ အတည္ျပဳတယ္ေပါ့၊ ၀င္ေငြခြန္ဥပေဒမွာဆုိရင္ တႏွစ္၀င္ေငြ သိန္း ၂၀ နဲ႔ ၅၀ ၾကား၀င္တဲ့သူက ၅ ရာခုိင္ႏႈန္း ေပးေဆာင္ရတယ္။ သိန္း ၅၀ နဲ႔ သိန္း ၁၀၀ ၾကားဆုိ ၁၀ ရာခုိင္ႏႈန္းေပါ့။ တုိးတုိးသြားၿပီး အမ်ားဆုံးပမာဏက သိန္း ၃၀၀ အထက္ဆုိရင္ ၂၅ ရာခုိင္ႏႈန္းနဲ႔ အဆုံးသတ္ပါတယ္။ ဒီႏႈန္းထားေတြက အခြန္ထမ္းျပည္သူေတြနဲ႔ ႏုိင္ငံအတြက္ အဆင္ေျပတဲ့ႏႈန္းထားလုိ႔ ေျပာလုိ႔ရမလား။
ဦးဟန္ထြန္း ။ ။ အခု သတ္မွတ္လုိက္တဲ့ ႏႈန္းထားေတြက ေလွ်ာ့ၿပီး သတ္မွတ္ေပးလုိက္တာေပါ့။ ႏႈန္းေတြကုိ ေလွ်ာ့လုိက္တာမုိ႔ အခြန္သက္သာသြားတာေပါ့။ က်ေနာ္ သိသေလာက္ အျခားအိမ္နီးခ်င္းႏုိင္ငံေတြမွာ ဒီႏႈန္းေတြထက္မ်ားတယ္။ ဒီဟာကေတာ့ ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ အခြန္စည္းၾကပ္ခဲ့တဲ့ႏႈန္းေတြထဲမွာ အနိမ့္ဆုံးပဲ။ အခုၾကည့္လုိက္ရင္ အျမင့္ဆုံးက်သင့္တဲ့ ၀င္ေငြခြန္က ၂၅ရာခုိင္ႏႈန္းေပါ့။ ဟုိတုန္းကဆုိရင္ အျမင့္ဆုံး ၀င္ေငြခြန္ဟာ ၃၀ ရာခုိင္ႏႈန္္းထိရွိတယ္။ ၃၅ ရာခုိင္ႏႈန္းလည္း ရွိခဲ့ဖူးတယ္။ ၁၉၇၄ခုႏွစ္ အျမတ္ခြန္ဥပေဒတုန္းကဆုိရင္ ၅၀ ရာခုိင္ႏႈန္းထိရွိတယ္။ လက္ရွိ ႏႈန္းေတြကေတာ့ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕အခြန္သမုိင္းမွာ အနိမ့္ဆုံးႏႈန္းေတြ ျဖစ္တယ္။ ၀င္ေငြခြန္မွာက လစာ၀င္ေငြ ပါမယ္။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း ပါမယ္။ အသက္ေမြး၀မ္းေၾကာင္းလုပ္ငန္း ပါမယ္ေပါ့။ ေရွ႕ေနတုိ႔၊ ဆရာ၀န္တုိ႔၊ က်ဴတာတုိ႔ေပါ့။ ဒီလုိပုဂၢိဳလ္ေတြအတြက္ကေတာ့ သူတုိ႔ရဲ႕၀င္ေငြအေပၚမွာ စည္းၾကပ္တဲ့ဟာေပါ့။ ဘာပဲဲေျပာေျပာ လက္ရွိအခြန္ေတြကေတာ့ အနည္းဆုံးေလွ်ာ့ခ်ထားတာပါပဲ။
ဧရာဝတီ။ ။ အခ်ိဳ႕ကုမၸဏီေတြမွာ ဒါရုိက္တာေတြကလည္း လစာရတာရွိမယ္၊ သူကပုိင္ရွင္လည္းျဖစ္တဲ့အတြက္ အျမတ္ေငြလည္းရတယ္။ ဒီေတာ့ အျမတ္ေငြေရာ၊ လစာေရာ ရတဲ့ အေျခအေနေပါ့။ ဒါကုိ အခြန္စည္းၾကပ္ေတာ့ ဘယ္လုိပုံစံနဲ႔လဲ။
ဦးဟန္ထြန္း ။ ။ အရင္ကေတာ့ ကုုမၸဏီဆုိရင္ ၃၀ ရာခုိင္ႏႈန္း စည္းၾကပ္ခဲ့တာ၊ ဒါရုိက္တာေၾကးေပးတဲ့ အေပၚမွာေတာ့ သူ႔ရဲ႕လစာအေပၚမွာ ၀င္ေငြခြန္အတုိင္း စည္းၾကပ္မွာေပါ့။ ကုုုမၸဏီကရတဲ့ အျမတ္အေပၚမွာေတာ့ ကုုုမၸဏီ၀င္ေငြခြန္ စည္းၾကပ္မွာေပါ့့။ ကုုုမၸဏီရဲ႕အျမတ္အေပၚ စည္းၾကပ္ၿပီး ျဖစ္တဲ့အတြက္ သူရဲ႕ရွယ္ယာခြဲေပးတဲ့ အျမတ္ေ၀စုအေပၚမွာေတာ့ အခြန္မစည္းၾကပ္ရေတာ့ဘူးေပါ့့။ ဘာျဖစ္လုိ႔လဲဆုိရင္ ကုမၸဏီတခုလုံးအေပၚမွာ စည္းၾကပ္ၿပီးျဖစ္သြားလုိ႔ပါ။
ဧရာဝတီ။ ။ လက္ရွိ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္မွာ ၀န္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းေတြ အကုန္လုံးကုိ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္းေကာက္မယ္ဆိုတာက ရတဲ့၀င္ေငြအေပၚ ေဆာင္ရမွာလား၊ အျမတ္ေငြအေပၚ ေဆာင္ရမွာလား။
ဦးဟန္ထြန္း ။ ။ ၀င္ေငြခြန္ဆုိတာကေတာ့ လစာရတဲ့ ႏႈန္းထားရယ္၊ ေနာက္တခါ က်န္တဲ့လုပ္ငန္းေတြ ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ လုပ္ငန္းရဲ႕အက်ိဳးအျမတ္ ၀င္ေငြအေပၚေကာက္တဲ့အခြန္က ၀င္ေငြခြန္ေခၚတာေပါ့။ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ဆုိတာက အသားတင္၀င္ေငြအေပၚမွာ ေကာက္တာမဟုတ္ဘူး၊ စုစုေပါင္း ရေငြေပါ့၊ သူ႔ရဲ႕ကုန္က်စရိတ္ေတြ ဘာေတြ မႏုတ္ေသးဘူး၊ ေရာင္းရင္ ေရာင္းလုိ႔ရတဲ့ေငြေတြ အားလုံးေပါ့၊ ၀န္ေဆာင္မႈလုပ္တယ္ဆုိ ၀န္ေဆာင္ခ ရေငြေတြ အားလုံးအေပၚမွာ ၅ ရာခုိင္ႏႈန္း စည္းၾကပ္ဖုိ႔ပါ့။
ဧရာဝတီ။ ။ ဒါဆုိရင္ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္က အရႈံးအျမတ္နဲ႔ေတာ့ မဆုိင္ဘူး၊ ရသမွ် ၀င္ေငြအားလုံးအေပၚ စည္းၾကပ္တယ္လုိ႔ ေျပာရမွာေပါ့။
ဦးဟန္ထြန္း ။ ။ ဟုတ္ပါတယ္၊ ေနာက္တမ်ိဳးေျပာမယ္ဆုိရင္ ဒီအခြန္ႏွစ္မ်ိဳးမွာ ၀င္ေငြခြန္က တုိက္ရုိက္ခြန္ျဖစ္တယ္။ ၀င္ေငြရရွိတဲ့သူက ေပးေဆာင္ရလုိ႔ တုိက္ရုိက္ခြန္လုိ႔ေခၚတာပါ။ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ဆုိတာကေတာ့ သြယ္၀ုိက္ခြန္ေပါ့။ ဘာလုိ႔ သြယ္၀ုိက္ခြန္္ေခၚလည္းဆုိရင္ ဥပမာ ဟုိတယ္ အခန္းငွားခ ရေငြအေပၚမွာ အခြန္ထည့္တြက္ၿပီး လုပ္ငန္းပုိင္ရွင္က ရထားတဲ့ေငြ၊ အခြန္္ပါ၀င္ၿပီးသား ရေငြရွိမယ္။ အဲ့ဒီရေငြအေပၚမွာ စည္းၾကပ္တဲ့အခြန္။ ဟုိတုန္းက ၁၀ ရာခုိင္ႏႈန္္းေပါ့။ တည္းခုိခကုိ ေဒၚလာ ၁၀၀ ယူမယ္ဆုိ အခြန္က ၁၀ ရာခုိင္ႏႈန္းပါၿပီးသားျဖစ္တာမုိ႔ ၁၁၀ ေတာင္းတယ္ေပါ့။ ၁၁၀ ေတာင္းတဲ့အတြက္ ၁၀၀က သူယူမယ္၊ ၁၀ ကအခြန္ပါၿပီးသား။
ဧရာဝတီ။ ။ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္က စားသုံးသူ အေပၚပဲ ျပန္ၿပီး ျဖတ္ယူတဲ့ အခြန္ပဲ ျဖစ္ေနတာေပါ့။
ဦးဟန္ထြန္း ။ ။ ဟုတ္ပါတယ္၊ ဒါေၾကာင့္လည္း သြယ္၀ုိက္ခြန္လုိ႔ ေျပာတာပါ။
ဧရာဝတီ။ ။ ေနာက္ ၀န္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းေတြ အခြန္ ၅ ရာခိုင္ႏႈန္း စည္းၾကပ္တယ္ဆုိတဲ့အပုိင္းမွာ လုပ္ငန္းအႀကီး အေသးကြာဟမႈနဲ႔ မဆုိင္ပဲ တန္းတူေကာက္တဲ့ဟာက လုပ္ငန္းေသးေလးေတြအတြက္ မွ်တမႈရွိရဲ႕လား။
ဦးဟန္ထြန္း ။ ။ စားေသာက္ဆုိင္ေတြမွာ အေသးစားလုပ္ငန္းေလးေတြ ရွိတယ္ ဆုိင္ႀကီးေတြရွိတယ္။ စားေသာက္ဆုိင္ႀကီးေတြကုိ အရင္က ၁၀ အခု ၅ ရာခုိင္ႏႈန္းစည္းၾကပ္ေသာ္လည္း ဆုိင္ေသးေလးေတြၾကေတာ့ တလေရာင္းရေငြ ဘယ္ေလာက္ဆုိရင္ ပုံေသႏႈန္းနဲ႔ ေဆာင္ရမယ္ဆုိတာ သတ္မွတ္တာရွိမယ္။ ဒါကုိ ၀န္ႀကီးဌာနက ထုတ္ျပန္မွာပါ။ မစည္းၾကပ္ထုိက္တဲ့ ေရာင္းရေငြ ျပဌာန္းခ်က္ဆုိတာ ဥပေဒမွာ ပါရပါတယ္။
ဧရာဝတီ။ ။ ေနာက္တခုက ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္မွာ စီးကရက္ကုိ ၁၀၀ ရာခုိင္ႏႈန္း တင္ထားေပမယ့္ အရက္၊ ဘီယာ၊ ေဆးရြက္ႀကီးကုိ ၅၀ ရာခုိင္ႏႈန္း ေကာက္တယ္။ အရက္ေစ်းႏႈန္းေတြ အရမ္းခ်ိဳသာတာရယ္၊ မ်ားျပားလာတာရယ္နဲ႔အတူ ေသာက္သုံးမႈေတြအရွိန္ျမင့္လာတာမုိ႔ က်န္းမာေရးရႈေထာင့္ကၾကည့္ရင္ ႏုိင္ငံအတြက္ လုံး၀မေကာင္းဘူးေပါ့။ ဒါကလည္း ဒီပစၥည္းေတြအေပၚမွာ အခြန္စည္းၾကပ္မႈ စနစ္နဲ႔ မ်ားစြာဆုိင္ေနတာေတြ႔ရပါတယ္။ ဒီလုိမ်ိဳးအပုိင္းမွာ အခြန္က႑ကေနၿပီး တုိးၿပီး စည္းၾကပ္တာမ်ိဳး ဒါမွမဟုတ္ အျခားဘယ္လုိအေၾကာင္းမ်ိဳးနဲ႔ ထိန္းခ်ဳပ္ႏုိင္မယ္လုိ႔ ျမင္ပါသလဲ။
ဦးဟန္ထြန္း ။ ။ ဒီအထူးအခြန္ေတြထဲမွာပါတဲ့ အရက္တုိ႔ ေဆးရြက္ႀကီးတုိ႔ ေဆးလိပ္တုိ႔က် ဒုစရုိက္ကုန္စည္လုိ႔ ေခၚတာေပါ့။ ေနာက္တခါ ေက်ာက္စိမ္းတုိ႔က်ေတာ့ ဇိမ္ခံကုန္စည္ေပါ့။ ဒါေတြကုိ အထူးကုန္စည္အေနနဲ႔သတ္မွတ္ၿပီး အခြန္္စည္းၾကပ္တယ္။ အမွန္တကယ္က ဒီကိစၥမွာ နည္းနည္း႐ႈပ္တယ္။ အေစာကေျပာတဲ့ စီးကရက္ အရက္ေတြဟာ ယစ္မ်ိဳးခြန္ဥပေဒအရ ထိန္းခ်ဳပ္ခဲ့တဲ့ပစၥည္းေတြ ျဖစ္တယ္။ ဒီဥပေဒဟာ ဒီေန႔အထိေတာ့ ဖ်က္သိမ္းတယ္ဆုိတာ မရွိေသးဘူး။ ဗမာျပည္မွာျဖစ္ေနတဲ့ လစ္ဟာခ်က္ႀကီးက ဘယ္လုိျဖစ္သလဲဆုိေတာ့ ယစ္မ်ိဳးခြန္ဥပေဒကုိ မဖ်က္သိမ္းေသးဘူး။ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္ဥပေဒ ျပဌာန္းခဲ့တဲ့ ၁၉၈၉-၉၀ ေလာက္က စၿပီးေတာ့ ယစ္မ်ိဳးပစၥည္းေတြအေပၚ ယစ္မ်ိဳးခြန္မေကာက္ေတာ့ပဲနဲ႔ ကုန္သြယ္လုပ္ငန္းခြန္အေနနဲ႔ ေကာက္တယ္။ ဒီလုိေျပာင္းလဲေကာက္ခံလုိက္တဲ့အခါ ယစ္မ်ိဳးဥပေဒက အသက္မ၀င္ေတာ့ဘူးေပါ့။ ျပႆနာက ဒီကုန္စည္ဟာ ရုိးရုိးကုန္စည္မဟုတ္္ဘူး၊ က်န္းမာေရးနဲ႔ စီးပြားေရးကုိ ထိခုိက္ႏုိင္တဲ့ မေကာင္းမႈ ျပဳေစတဲ့ ကုန္စည္ေတြ ျဖစ္တယ္။ ေနာက္မသုံးႏုိင္လည္း ဘာမွမျဖစ္တဲ့ ကုန္စည္ေပါ့။ အရင္က ယစ္မ်ိဳးဥေဒအရ ဆုိရင္ အရက္ခ်က္စက္ရုံ ေဆးလိပ္စက္ရုံေတြမွာ ယစ္မ်ိဳးအရာရွိတေယာက္ စက္ရုံတုိင္းမွာ ထားရတယ္။ ထားၿပီး စက္ရုံထဲက အျပင္ထုတ္သမွ်ဟာေတြ အကုန္ သူသိရတယ္။ အျပင္ခုိုးထုတ္မရေအာင္ လုပ္ထားတာ။ ဂုိေဒါင္ရုံေသာ့ကုိေတာင္ ႏွစ္ခ်က္ခတ္ရတယ္။ အရာရွိေသာ့တလုံးနဲ႔ စက္ရုံသက္ဆုိင္ရာ တာ၀န္ရွိတဲ့မန္ေနဂ်ာ ေသာ့တလုံးေပါ့။ ႏွစ္လုံးလုံးဖြင့္မွ ဒီတံခါးကဖြင့္လုိ႔ရတယ္။ ဒီထဲက ပုလင္း ၁၀၀ ထုတ္မယ္ဆုိရင္ သူ႔ေရွ႕မွာပဲထုတ္ရတာ။ သယ္ေဆာင္ခြင့္လက္မွတ္ကုိ ၁၀၀ ထုတ္မယ္ဆုိ ၁၀၀ ထုတ္ေပးရတယ္။ အဲ့လုိ တိတိက်က်သြားတယ္။ ဒီဥပေဒမွာေတာ့ အဲ့ေလာက္ စည္းၾကပ္ေကာက္ခံႏုိင္တဲ့ အေနအထား မရွိဘူး။ အရက္ ေပါတယ္ဆုိတာ ဒါေၾကာင့္လည္း ပါတယ္။ အခု အရက္ပုလင္းေတြမွာ အခြန္တံဆိပ္ကေလး ပါတယ္ေပါ့။ ဒီတံဆိပ္ေလးေတြက ရွင္းရွင္ေျပာရရင္ အတုအပလုပ္ဖုိ႔လည္း မခက္ဘူး။ အေဟာင္းကုိ ျပန္သုံးဖုိ႔လည္း လြယ္တယ္။ ထုတ္လုိ႔ရတယ္။
ဧရာဝတီ။ ။ ယစ္မ်ိဳးခြန္ဥပေဒ စည္းၾကပ္တုန္းက စည္းၾကပ္ခဲ့တဲ့အခြန္ပမာဏနဲ႔ အခုစည္းၾကပ္တ့ဲပမာဏနဲ႔ဆုိရင္ ဒီဒုစရုိက္ကုန္စည္ေတြမွာ ဘယ္ဟာက ပမာဏ မ်ားခဲ့သလဲဗ်။
ဦးဟန္ထြန္း ။ ။ ဒါက ႏွစ္ပုိင္းရွိတယ္။ အခုေကာက္တဲ့ ၅၀ တုိ႔ ၁၀၀ တုိ႔ကုိ မေျပာေတာ့နဲ႔။ ယစ္မ်ိဳးအခြန္ေကာက္တယ္ဆုိတဲ့ အပုိင္းမွာ သူ႔ရဲ႕ မူ၀ါဒ ရွိခဲ့တယ္။ အဲဒါက ဘာလဲဆုိရင္ ေသာက္သုံးမႈ နည္းရမယ္၊ အခြန္မ်ားမ်ား ရရမယ္ဆုိတာေပါ့။ အခု အရက္ေတြကုိ ေကာက္တာ နည္းတယ္ မ်ားတယ္ ေျပာတာထက္စာရင္ အရင္ေျပာတဲ့ ယစ္မ်ိဳးမူ၀ါဒနဲ႔ေတာ့ လြဲေခ်ာ္ေနတယ္။ ဘယ္လုိလြဲေခ်ာ္လဲဆုိေတာ့ ေသာက္သုံးမႈနည္းေအာင္ရယ္ အခြန္ရေငြမ်ားေအာင္ရယ္ဆုိတာမွာ ေသာက္သုံးမႈက မနည္းဘူး၊ ေစ်းခ်ိဳလုိ႔ေပါ့။ အခုဟာ အားလုံး ေဖာေဖာသီသီ ေသာက္ေနတယ္၊ ဒါက အခြန္နည္းလုိ႔ေပါ့။ ေနာက္ အခြန္မစည္းၾကပ္ႏုိင္လုိ႔ရယ္ အခြန္ေရွာင္တိမ္းလုိ႔ ရလုိ႔ရယ္ေပါ့။ အခြန္မ်ားလုိ႔ ေစ်းျမင့္ရင္ လူတုိင္း မေသာက္ႏုိင္ဘူး။ ေသာက္ႏုိင္သူ အမ်ားစုကလည္း ေစ်းႀကီးရင္ တပုလင္းပဲ ေသာက္မယ္၊ ေစ်းခ်ိဳတယ္ဆုိရင္ မ်ားေသာက္မွာေပါ့။ အခြန္အေနအထားေတြ မ်ားမ်ားေကာက္ဖုိ႔ဆုိတဲ့အပုိင္း လႊတ္ေတာ္မွာ ေျပာတာရွိပါတယ္၊ အဲ့ဒါလည္း ရႈံးတယ္ေပါ့၊၊
ကေန႔ ဗမာျပည္မွာ အရက္ဘီယာလုပ္ငန္းကုိ အႀကီးအၾကယ္လုပ္ေနတဲ့ စီးပြားေရးအဖြဲ႔အစည္းဟာ တကယ့္အင္အားႀကီးမားတဲ့ အဖြဲ႔အစည္းျဖစ္တယ္။ ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံကလည္း အာဏာ အရွိဆုံးလူေတြေပါ့။ အဲ့ဒါကုိမ်ား အကာအကြယ္ေပးေနသလားလုိ႔ ထင္တယ္ေပါ့။ လြန္ခဲ့တဲ့ သုံးလေလာက္က ဩစေၾတးလ် တကၠသုိလ္ တခုက သုေတသန စာတမ္းတေစာင္ ထြက္လာတယ္။ အေရွ႕ေတာင္အာရွဟာ အရက္ေစ်းကြက္ အလြန္ အလားအလာေကာင္းတဲ့ ေစ်းကြက္ႀကီး ျဖစ္လာဖုိ႔ရွိတယ္လုိ႔ ပါတယ္။ Asian Economic Community ေပၚလာတာနဲ႔အမ်ွ ဒီဟာက အလွ်င္အျမန္ ႀကီးထြားလာႏုိင္တယ္လုိ႔ေျပာတာ။ ဒါအတြက္ ဗမာျပည္မွာ ဘာေတြ ျပင္ဆင္ထားၿပီးလဲဆုိတာ အေရးႀကီးတယ္။ အခုအရက္ေတြ ထုတ္ေနတယ္။ စက္ရုံက တကယ္တန္း ထုတ္လုပ္မႈ ဘယ္ေလာက္ရွိသလဲဆုိတာကုိ ဘယ္သူမွ မသိဘူး။ အေစာက ယစ္မ်ိဳးဥပေဒ မရွိေတာ့တဲ့အတြက္ မသိတာ။
ဧရာဝတီ။ ။ လက္ရွိ ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ မႏွစ္က ဘတ္ဂ်တ္စာရင္းမွာ ရေငြစာရင္းအရ အခြန္အေကာက္ကရတဲ့ ေငြက စုစုေပါင္းရေငြရဲ႕ ၁၉.၇၄ ရာခုိင္ႏႈန္းပဲ ေတြ႔ရပါတယ္။ ဒီေတာ့ အရမ္းကုိ နည္းတယ္လုိ႔ ေျပာရမယ့္အေျခအေနပါ။ အရင္တုန္္းက အခြန္ကေန ႏုိင္ငံေတာ္ရေငြအေပၚ ဘယ္ေလာက္ ပမာဏထိ အေထာက္အကူေပးႏုိင္ခဲ့ပါသလဲ။
ဦးဟန္ထြန္း ။ ။ ဒီပမာဏက အရမ္းနည္းပါတယ္။ အရင္တုန္းကေတာ့ ဗဟုိစာရင္းအဖြဲ႔ဆုိတာ ရွိတယ္။ ဒီအဖြဲ႔က သုံးလတႀကိမ္ Quarterly Indicator ဆုိၿပီး ထုတ္တယ္။ အခြန္ရေငြက ဘယ္ေလာက္ အစုိးရ ရေငြ ဘယ္ေလာက္ေတြ ပါတယ္။ ေလ့လာခ်င္တဲ့သူေတြက ဒီစာအုပ္ေတြအရ တြက္ခ်က္လုိ႔ ရတယ္။ ၂၀၀၀ ေလာက္က စၿပီး ဒါေတြမထြက္ေတာ့ဘူး။ သတင္းစာေတြမွာလည္း မထုတ္ျပန္ေတာ့ပဲ ထားတယ္။ ဒီေတာ့ ရာခုိင္ႏႈန္းကုိ ေျပာဖုိ႔ေတာ့ခက္တယ္။ အရင္ အဲ့ဒီစာအုပ္ထြက္တဲ့အခ်ိန္ တြက္ၾကည့္ဖူးတာေတာ့ ၅၀ ရာခုိင္ႏႈန္း အထက္မွာရွိတယ္။ အခြန္က ရွာေဖြေပးတာေပါ့။ ၁၉၉၀ ပတ္၀န္းက်င္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္ စတင္ကာစအခ်ိန္ေပါ့။ အဲ့ဒီအခ်ိန္ဟာ အခြန္ရေငြက ရာႏႈန္းမ်ားခဲ့တယ္။
ရွင္းရွင္းေျပာရရင္ အခု ၁၉ ရာခုိင္ႏႈန္းေက်ာ္ရွိိတာေတာင္ ကံေကာင္းလုိ႔ေပါ့။ ဘာေၾကာင့္လဲဆုိရင္ ကေန႔ ဘတ္ဂ်တ္မွာ ဂတ္ေတြ ေရနံေတြ ေရာင္းရေငြေတြ မထည့္ထားဘူး။ အဲဒါထည့္ရင္ အစုိးရရဲ႕ရေငြမွာ အခြန္ရေငြ ပါ၀င္မႈဟာ ပုိေတာင္နည္းသြားဦးမယ္။ ထည့္ထားလုိ႔ရင္လည္း လက္ရွိေပါက္ေစ်း ဘယ္ေလာက္ႏႈန္းနဲ႔ယူၿပီး တြက္ထားလည္း မသိရဘူး။ လုံး၀မထည့္ဘဲ ေနခဲ့တဲ့ႏွစ္ေတြ ရွိခ်င္ရွိမွာ၊ တရား၀င္မွမထုတ္ျပန္ခဲ့တာ။
ဧရာဝတီ။ ။ အခြန္ႏႈန္းထားေတြ ေလွ်ာ့ခ်ေတာ့ စီးပြားေရးဖြံ႕ျဖိဳးမႈႏႈန္း ပိုတက္လာႏိုင္မလား။
ဦးဟန္ထြန္း ။ ။ အခြန္ႏႈန္းေတြေလွ်ာ့တာဟာ သီအုိရီအရေျပာမယ္ဆုိရင္ စီးပြားေရးေဆာင္ရြက္မႈေတြ ပုိမုိသြက္လက္လာမယ္။ အခြန္သက္သာလုိ႔မုိ႔ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံသူေတြကလည္း ပုိၿပီးလုပ္ငန္းတုိးခ်ဲ႕လာမယ္။ ဒါကသီအုိရီ္။ လက္ေတြ႔အေကာင္အထည္ေဖာ္တဲ့အခါမွာ ဘာျပန္ၾကည့္ရလဲဆုိေတာ့ ဒီအခြန္္ေတြေလွ်ာ့တာဟာ ၂၀၁၂ မွာေလွ်ာ့ခဲ့တယ္။ ဒီလုိေလွ်ာ့ခဲ့တဲ့ကာလ အခုႏွစ္ေတြမွာ တုိင္းျပည္စီးပြားေရး သြက္လက္မႈ ျမန္ဆန္မႈ ဘာျဖစ္လာသလဲ။ အခြန္ႏႈန္းေတြေလွ်ာ့တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ အခြန္ထမ္းေတြ ေဆာင္ရတဲ့အခြန္ ပမာဏေလ်ာ့သြားသလား ဆုိေတာ့ ပမာဏလည္းမေလ်ာ့ ကုန္ေစ်းႏႈန္းေတြကလည္း ေလ်ာ့သြားတယ္ မရွိဘူး။ တက္သြားတာပဲ ရွိတယ္။ စီးပြားေရးသြက္လက္မႈဆုိလည္း ကုန္ေစ်းႏႈန္းမတက္ ေငြေဖာင္းပြမႈမျဖစ္ဘူးဆုိတဲ့ အခြန္ေလွ်ာ့ျခင္းရဲ႕ အက်ိဳးေက်းဇူးေတြ ရရမယ္၊ အဲဒါ မရဘူး။ အခု မျဖစ္လာဘူး။
အခြန္ကုိ ေလွ်ာ့တာဟာ အခြန္ေဆာင္ႏုိင္တဲ့သူေတြ ပုိမ်ားလာေအာင္လုိ႔ေပါ့။ အခြန္ထမ္းဦးေရ ပုိမ်ားလာႏုိ္င္တယ္ေပါ့။ ဒါေပမယ့္ အခြန္ထမ္းသစ္ တုိးတက္လာမႈက အေရအတြက္ နည္းတယ္။ ရွိတဲ့ အခြန္ထမ္း အေရအတြက္ေပၚမွာပဲ ပိေနတယ္။ ႏုိင္ငံေတာ္ရဲ႕အခြန္လ်ာ ထားခ်က္ကလည္း ျမင့္ေနတဲ့အတြက္ အခြန္ေလွ်ာ့တဲ့အေပၚမွာ ဘဲစားဘဲေခ် ျဖစ္ေနတယ္။ အခြန္ေလွ်ာ့တာနဲ႔ အခြန္လ်ာထားခ်က္ သတ္မွတ္တာနဲ႔က ဘဲစားဘဲေခ်ဆိုေတာ့ အက်ိဳးမသက္ေရာက္ဘူး။
အခြန္ေလွ်ာ့လုိက္ျခင္းရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္ ေပါက္ေျမာက္ေအာင္ အခြန္စည္းၾကပ္ေကာက္ခံမႈကုိ ေသခ်ာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ဖုိ႔ လုိအပ္တယ္။ တဖက္ကလည္း အခြန္ေလွ်ာ့တာနဲ႔ ကာမိေအာင္ အခြန္လ်ာထားခ်က္ကုိ သင့္သင့္တဲ့ ခန္႔မွန္းေျခပဲ လုပ္သင့္တယ္။ ဒါမွပဲ အဆင္ေျပမယ္။
ဧရာဝတီ။ ။ ဘာေၾကာင့္ အခြန္မေဆာင္တာေတြ ေရွာင္တာေတြ ျဖစ္ရတာလဲ။ ဒါက အခြန္ဦးစီးဌာနရဲ႕ အားနက္ခ်က္ေၾကာင့္လား။ စနစ္ေၾကာင့္လား။
ဦးဟန္ထြန္း ။ ။ အခြန္္ေရွာင္တယ္လုိ႔ တိတိက်က် ခုိင္ခုိင္မာမာ ေျပာဖုိ႔ခက္တယ္။ အခြန္ေရွာင္တာေတာ့ ႏုိင္ငံတကာမွာလည္း ေရွာင္ေနၾကတာပဲ။ သက္သာေအာင္ လုပ္ေနၾကတာပဲ။ အခု ကုမၸဏီ တစ္ေသာင္း စာရင္းထုတ္လုိက္တဲ့ကိစၥမွာ အကုန္လုံး ေရွာင္ေနတာ မဟုတ္ဘူး။ အခ်ိဳ႕က ကုမၸဏီတည္ေထာင္ေသာ္လည္း လုပ္ငန္းမလုပ္ကုိင္တာေတြ ရွိတယ္။ အခ်ိဳ႕ကုမၼဏီေတြက စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမလုပ္ကုိင္ပဲနဲ႔ မွတ္ပုံတင္ကုိ အေၾကာင္းျပဳၿပီး မသမာေသာ နည္းလမ္းနဲ႔ ၀င္ေငြရေအာင္ရွာတဲ့ နည္းလမ္းေတြ လုပ္ခဲ့တာကုိလည္း ေတြ႔ရတယ္။ ဒါေၾကာင့္ သူတုိ႔မွာ တရား၀င္ စီးပြားေရးလုပ္ထားတာ မရွိဘူး။ ဒါေၾကာင့္ ဒါေတြကုိ သီးျခားေဖာ္ထုတ္မွ ရမယ္ ထင္တယ္။
အခ်ိဳ႕ကုမၸဏီေတြက လုံး၀ အလုပ္မလုပ္ဘူး။ အခ်ိဳ႕က တရားမ၀င္ ထင္သာျမင္သာေတြ မဟုတ္တဲ့အတြက္ အခြန္ရုံးကလည္း မသိဘူး။ အခုလုိ အခြန္ရုံးနဲ႔ အဆက္ျပတ္ေနတာက အခုမွ မဟုတ္ဘူး။ အရင္ကတည္းက ရွိတာ။ အရင္တုန္းက ကုမၸဏီေတြ တႏွစ္တခါ သက္တမ္းတုိးတယ္ေပါ့။ အဲလုိ သက္တမ္းတုိးတုိင္း အခြန္ေဆာင္ထားတဲ့ အေထာက္အထား ရွိမရွိ၊ စီးပြားေရးလုပ္ငန္း တကယ္လုပ္မလုပ္ ၾကည့္ၿပီးမွ သက္တမ္းတုိးေပးတဲ့ နည္းနဲ႔ စိစစ္ခဲ့လုိ႔ရွိရင္ ဒီကိစၥက ေတာ္ေတာ္ႀကီးကုိ နည္းသြားႏုိင္တယ္။ အခြန္ဌာနနဲ႔ ကုမၸဏီမ်ားညႊန္ၾကားမႈဦးစီးဌာနနဲ႔ ေပါင္းစပ္ညွိႏႈိင္းမႈ မရွိတာေပါ့။ အဲဒါျပတ္သြားတယ္၊ ဒါက လုိပါတယ္။
ေနာက္တခါ ကုမၸဏီရုံးမွာ အင္အားမရွိဘူး။ ရုံးအကူ လုံလုံေလာက္ေလာက္ မရွိဘူး။ စာပုိ႔ဖုိ႔ အခက္အခဲရွိတယ္။ စာရင္းေတြျပဳစုထားတာဟာ ေဒတာေဘ့စ္ေပါ့၊ ကုမၸဏီစာရင္းေတြ ဘာေတြ သုိေလွာင္ထားတာ မရွိဘူးေပါ့၊
ဧရာဝတီ။ ။ ႏုိင္ငံေတာ္က အခြန္ရတာေတြ အရမ္းနည္းေနတဲ့အပုိင္းနဲ႔ လက္ရွိျဖစ္စဥ္ အေပၚမွာ ဘာေျပာခ်င္ပါသလဲ။
ဦးဟန္ထြန္း ။ ။ တဖက္က လ်ာထားခ်က္နဲ႔ ထိန္းခ်ဳပ္ထားတယ္။ ဌာနအေနန႔ဲ ပုိၿပီး အခြန္ထမ္းသစ္ေဖာ္ထုတ္ႏုိင္တဲ့ စြမ္းအားကုိ ပုိျမွင့္ေအာင္လုပ္ရမယ္။ ၀န္ထမ္းေတြ လုပ္ေဆာင္ႏုိင္အားအတြက္ေပါ့။ ေျပာရရင္ အခြန္ထမ္းေဆာင္တဲ့သူ အသစ္ေတြ တုိးခ်ဲ႕ေရးအတြက္ ဆုိရင္ အခြန္ကုိ ပုိၿပီး ေစ့ေစ့စပ္စပ္ ေကာက္ခံႏုိင္ေရးက အင္အားလုိတယ္၊ ဌာနမွာ ေျပာေနၾက စကားတခြန္းရွိတယ္။ ေခြးက်ိဳးနဲ႔ ယုန္လုိက္ရတယ္ေပါ့။ ဆုိလုိတာက အခြန္ထမ္းက ၿပိဳင္ကားနဲ႔ ေမာင္းေျပးတဲ့အခ်ိန္မွာ ဒီက စက္ဘီးနဲ႔လုိက္ေနရသလုိ ျဖစ္ေနတာေပါ့။ ေခြးက်ိဳးနဲ႔ ယုန္လုိက္ရင္ေတာ့ ယုန္ကမမိဘူးေပါ့။ ေခြးပဲ ေမာေနသလုိျဖစ္မွာပါ။ ဒါမ်ိဳးမျဖစ္ေအာင္ အခြန္၀န္ထမ္းေတြရဲ႕ စြမ္းေဆာင္ရည္ တုိးတက္လာေအာင္ ပံ့ပုိးဖုိ႔ လုိတယ္။ ဌာနက အေၾကာင္းၾကားစာမွာ သတ္မွတ္ထားတဲ့ ပုံစံရွိတယ္။ ဒီပုံစံေတာင္ လုံေလာက္ေအာင္ ထုတ္မေပးႏုိင္္ဘူး။ ဒါေၾကာင့္အခြန္၀န္ထမ္းေတြဟာ သူတုိ႔အိတ္ထဲကေငြနဲ႔ သူတုိ႔ ဒီပုံစံ လုိအပ္တာေတြ က်န္တာေတြ ကုိယ့္ဟာကုိယ္၀ယ္သုံး တာေတြ ရွိတယ္။ ေနာက္ စာပုိ႔ဖုိ႔ကိစၥေတြ လူမရွိလုိ႔ taxi ငွားရတယ္။ ဒီလုိပိုက္ဆံေတြ ကုန္တဲ့အတြက္ သူတုိ႔ကလည္း အဲ့ေငြျပန္ရေအာင္ မမွန္မကန္တဲ့နည္းနဲ႔ ရွာၾကတာေတြ ျဖစ္လာတယ္။ ဒီသံသရာႀကီး လည္ေနတယ္။ တကယ္ တုိးတက္ခ်င္ရင္ ဌာနစြမ္းေဆာင္ရည္ကုိ လုံး၀ျမွင့္ရပါမယ္။
Ref:irrawaddyburnese
No comments:
Post a Comment