စံခ်ိန္စံညႊန္းမ်ားျဖင့္ ခ်ိန္ထုိးၾကည့္ပါက ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏုိင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး ရမွတ္မ်ားသည္ လြန္စြာ စုိးရိမ္စရာေကာင္းသည့္ အေနအထားတြင္ ေရာက္ရွိ ေနပါသည္။ သုိ႔ေသာ္ ဤေနရာတြင္ ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ လူမႈေရး အညႊန္းကိန္းမ်ားကုိ အေလးေပး ေျပာလုိျခင္း မဟုတ္။ ေဘာဂေဗဒသမား ျဖစ္သည့္ အေလ်ာက္ ဖြံ႕ၿဖဳိးမႈကုိ ေရွး႐ႈျခင္းသာ ျဖစ္သျဖင့္ စီးပြားေရး အညႊန္းမ်ားကုိသာ အထူးျပဳပါမည္။ ေျပာရလွ်င္ ျမန္မာျပည္၏ စီးပြားေရး Structure အရ စံခ်ိန္ စံညႊန္းမ်ားကုိ ေထာက္ျပရာမွ စီးပြားေရး ေပးထားခ်က္မ်ား၌ မည္သည့္အရာမ်ား ျဖစ္သနည္းကုိ ဝုိင္းဝန္း အေျဖရွာၾကရမည္ ျဖစ္သည္။ ထုိစီးပြားေရး Structure အရ ျမန္မာျပည္၏ စီးပြားေရး ေပးထားခ်က္မ်ား အဖ်င္းဆုံး လူတုိင္း သိမွသာ ကုိယ့္ျပႆနာ၊ ကုိယ့္ အခက္အခဲမ်ားကို မိမိတုိ႔ကုိယ္တုိင္ အေျဖရွာၾကရာတြင္ လမ္းစကုိ ေတြ႕မည္။ အားမနာတမ္း ဆုိရလွ်င္ တုိင္းတစ္ပါး၏ လက္ေဝခံ ေစ်းကြက္၊ အခ်ဥ္ ေစ်းကြက္ (Damping Market) ျဖစ္ေနျခင္းမွ လြတ္ေျမာက္ ႏုိင္ပါလိမ့္မည္။
ထုိစီးပြားေရး အလႊာအရ ေပးထားခ်က္မ်ားကုိ သိရွိမွသာလွ်င္ သီအုိရီထုတ္ အေျဖရွာရာတြင္ Other Factors မ်ား မည္မွ် အေရးပါမည္ကုိ မူဝါဒ ခ်မွတ္သူမ်ား၊ ႏိုင္ငံ့ေခါင္းေဆာင္မ်ား၊ ႏုိင္ငံေရးသမားမ်ား၊ စီးပြားေရး ပုံေဖာ္သူမ်ား ကြက္ကြက္ကြင္းကြင္း သိရွိ ႏုိင္ေပလိမ့္မည္။ ျမန္မာ့စီးပြားေရး အလႊာကို အထုိင္ခ်ရာတြင္ Comparative Advantage (စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ား ႏႈိင္းယွဥ္အားသာခ်က္) မွ မိမိတုိ႔မွာ မည္သည့္ အလႊာတြင္ ေနာက္က်ေနသည္၊ မည္သည့္အလႊာမွ လုိက္လွ်င္ မီႏုိင္ေသးသည္ကုိ သတၱဳခ်ႏုိင္မည္ ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ စီးပြားေရး၏ အျခား Factor မ်ားကုိ စဥ္းစားရန္ လုိအပ္လာၿပီး ျမန္မာျပည္ ေပးထားခ်က္မ်ားကုိ အမွန္အတုိင္း သိျမင္ႏိုင္မွသာ ျပည္ပႏုိင္ငံ ထုတ္ကုန္မ်ား၏ လက္ေဝခံ ေစ်းကြက္မွ လြတ္ေျမာက္ႏုိင္မည္ ျဖစ္သည္။ ထုိအစီအစဥ္မ်ဳိးကို ပီပီျပင္ျပင္သာ အေကာင္အထည္ေဖာ္ႏုိင္ပါက အျခား Factor မ်ားလည္း အထုိက္အေလ်ာက္ ေျဖရွင္းႏုိင္လိမ့္မည္ဟု သုံးသပ္မိသည္။
ျမန္မာျပည္ ေပးထားခ်က္မ်ား
ေပးထားခ်က္မ်ားကုိ ဆုိရာတြင္ စီးပြားေရးအလႊာ၌ ျမန္မာ့ လုပ္ငန္းရွင္မ်ား မည္မွ် ေနရာယူထား သနည္း။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ျပည္တြင္း စားသုံးသူ ေစ်းကြက္၊ လူသုံးကုန္ပစၥည္းမ်ား ထုတ္လုပ္သည့္ လုပ္ငန္း၊ ဇိမ္ခံပစၥည္းမ်ား၊ လယ္ယာထြက္ကုန္ ပစၥည္းမ်ား၊ စားေသာက္ကုန္၊ ဖုန္းႏွင့္ ဆက္သြယ္ေရး ပစၥည္း၊ အီလက္ထရြန္နစ္ ပစၥည္း၊ အလူမီနီယံႏွင့္ သံထည္ပစၥည္း၊ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ အေဖ်ာ္ယမကာပစၥည္း ထုတ္လုပ္ေရးမ်ား စသည့္ အလႊာလုိက္ ရွိေနေသာ လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ျမန္မာမ်ား မည္မွ် အေျခက်ေနပါသနည္းမွာ ေဆာင္းပါး တစ္ခုလုံး၏ ပထမ အေျဖသာ ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေပးထားခ်က္မ်ားႏွင့္ Other Factors သည္ တစ္ခ်ိန္တည္းတြင္ စဥ္းစားရန္ႏွင့္ အေျဖရွာရန္ ပူးတြဲ ပါရွိၿပီး ျဖစ္သည္။
ထုိပစၥည္း ထုတ္လုပ္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားမွ ျမန္မာ ထုတ္ကုန္မ်ား၊ ျမန္မာ့ Brand မ်ားက ျပည္တြင္း ေစ်းကြက္ႏွင့္ ျပည္ပ ေစ်းကြက္ကုိ မည္မွ် တြင္တြင္က်ယ္က်ယ္ ေနရာ ယူထားႏုိင္သနည္း။ ထုိသုိ႔မဟုတ္ဘဲ ျမန္မာျပည္၏ ျဖဳန္းအား ေစ်းကြက္၊ ဝယ္လုိအား ေစ်းကြက္အတြင္း ျပည္ပ သြင္းကုန္မ်ားက မည္မွ် မ်ားျပားစြာ ေနရာ ယူထားၾကၿပီး ျဖစ္သနည္း ဆုိသည္မွာ ဒုတိယ အေျဖ ျဖစ္လာမည္။ ပုိၿပီး တိတိက်က် ေျပာရလွ်င္ လူတုိ႔၏ ေန႔စဥ္သုံးပစၥည္း၊ အိမ္အတြင္းရွိ အလုံးစုံေသာပစၥည္း၊ နိစၥဓူဝ လူတုိ႔ ထိေတြေနရေသာ စက္ပစၥည္းမ်ားက ျပည္တြင္းတြင္ မည္မွ် ထုတ္လုပ္ပါသနည္း၊ ျပည္ပမွ မည္မွ် တင္သြင္း သုံးစြဲေနသနည္း တို႔ကိုကား ေနာက္ဆုံး စဥ္းစားရန္ အေျဖ ျဖစ္ပါသည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ေပးထားခ်က္မ်ားအား ခေရေစ့တြင္းက် ေလ့လာရန္ လုိအပ္လာပါသည္။
လူသုံးကုန္ပစၥည္းႏွင့္ ထုိလုပ္ငန္းမ်ား (ဤေနရာတြင္ ကုန္ပစၥည္း တစ္ခုခ်င္းဆီ၌ အမ်ဳိးမ်ဳိး ပါရွိသည္ကုိ သိရွိထားရန္ လိုအပ္သည္) ဥပမာ-ေခါင္းလိမ္းဆီ အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ ဖိနပ္၊ ေယာက်္ား၊ မိန္းမ၊ ကေလးအက်ႌႏွင့္ ေဘာင္းဘီ၊ အတြင္းခံမ်ား၊ မိတ္ကပ္၊ ႏႈတ္ခမ္း ဆုိးေဆး၊ ေရေမႊးနံ႔သာ၊ ေဘာပင္၊ စာေရးကိရိယာ၊ စာအုပ္၊ စကၠဴ၊ သြားတုိက္တံႏွင့္ သြားတုိက္ေဆး၊ ဖဲထုပ္၊ ကြန္ဒုံး၊ ေဆးထုိးအပ္၊ ေဆးအမည္စုံ၊ ထီး၊ ပုိက္ဆံအိတ္၊ ဆပ္ျပာမ်ား၊ ေခါင္းေလွ်ာ္ရည္၊ ဆံပင္ဆုိးေဆး၊ လြယ္အိတ္၊ ေက်ာ္ပုိးအိတ္၊ ေသာ့၊ ဓာတ္မီး၊ ဂစ္တာ၊ စႏၵရား၊ တေယာ စသည္ျဖင့္ ေရတြက္ပါက လူသုံးကုန္ပစၥည္း အမ်ဳိး အမည္ေပါင္း ၇၀၀ ေက်ာ္ ရွိပါသည္။ ထုိလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ျမန္မာ လုပ္ငန္းရွင္မ်ား မည္မွ် အခ်ဳိးအထိ ရွိပါသနည္း။ ေစ်းကြက္ကုိ မည္မွ် ေနရာ ရယူထားပါသနည္း။
လွ်ပ္စစ္ပစၥည္း၊ အိမ္ေထာင္ပရိေဘာဂႏွင့္ ဇိမ္ခံပစၥည္းႏွင့္ လုပ္ငန္းမ်ား (ဤေနရာတြင္ ကုန္ပစၥည္း တစ္ခုခ်င္းစီ၌ အမ်ဳိးမ်ဳိး ပါရွိသည္ကုိ သိရွိထားရန္ လိုအပ္သည္) ဥပမာ-မီးေခ်ာင္း၊ မီးသီး၊ ခ်ဳပ္၊ မီးအားျမႇင့္စက္၊ အင္ဗာတာ၊ လွ်ပ္စစ္ထမင္းအုိး၊ လွ်ပ္စစ္မီးပူ၊ အဝတ္ေလွ်ာ္စက္၊ အေပၚစက္၊ ေအာက္စက္၊ ပန္ကာ၊ ေရခဲေသတၱာ၊ ဟင္းေႏႊးစက္၊ သစ္သီးေဖ်ာ္စက္၊ ေရတင္စက္၊ ေမာ္တာမ်ား၊ နာရီ၊ ကက္ဆက္၊ အသံသြင္းစက္၊ ကင္မရာ၊ ရီေကာ္ဒါ၊ ဗီဒီယုိ႐ုိက္စက္၊ ေခါက္စားပြဲ၊ ေမြ႕ရာ၊ ကုလားထုိင္၊ ခုတင္အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ ေစာင္၊ ေခါင္းအုံး၊ အိပ္ရာခင္း၊ ျခင္ေထာင္၊ မီးခံေသတၱာ၊ စာအုပ္စင္ႏွင့္ ပစၥည္းတင္ခုံ အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ အဝတ္ဗီ႐ုိ၊ အဝတ္လွန္းစင္၊ ဖ်ာ၊ ေျခသုတ္ အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ ဘိလပ္ေျမ၊ သြတ္ျပား၊ အုတ္အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ ကြန္ပုိ႔စစ္၊ အလူမီနီယံမ်ား၊ ပန္းခ်ီ ေဆး၊ အိမ္သုတ္ေဆး စသည္ျဖင့္ ဤလုပ္ငန္းထဲတြင္ အမ်ဳိးအေပါင္း ၅၀၀ ေက်ာ္ ပါလိမ့္မည္။ ထုိလုပ္ငန္းအဝဝႏွင့္ ျမန္မာထြက္ကုန္၊ Brands မ်ား မည္မွ် ေစ်းကြက္ ေနရာယူထား သနည္း။
ဆက္သြယ္ေရး၊ ယာဥ္ႏွင့္ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ ပစၥည္းမ်ဳိးစုံ လုပ္ငန္းမ်ား (ဤေနရာတြင္ ကုန္ပစၥည္း တစ္ခုခ်င္းဆီ၌ အမ်ဳိးမ်ဳိး ပါရွိသည္ကုိ သိရွိထားရန္ လိုအပ္သည္) ဥပမာ-ေလယာဥ္၊ ရဟတ္ယာဥ္၊ မီးရထား၊ ေထာ္လာဂ်ီ၊ ေမာ္ေတာ္ဆုိင္ကယ္၊ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ ေမာ္ဒယ္လ္အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ သေဘၤာ ႀကီးငယ္၊ သမၺန္မ်ား၊ ဆြဲသေဘၤာ၊ ေရွာ္တယ္၊ ဒီဇယ္၊ ေရနံဆီ၊ ဓာတ္ဆီ၊ စက္သုံးဆီ အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ ေမာ္ေတာ္ယာဥ္ႏွင့္ ဆက္စပ္ပစၥည္း အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ ဖုန္း အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ ဖုန္းႏွင့္ ဆက္စပ္ပစၥည္း အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ ဓာတ္ခဲ အားသြင္းစက္၊ ဖုိက္ဘာ ႀကိဳးမ်ား၊ အင္တာနက္ ကြန္ရက္မ်ား၊ ဆာဗာမ်ား၊ Memory Card ၊ Bluetooth ၊ နားၾကပ္၊ မီးတုိင္၊ ဓာတ္အားႀကဳိး၊ ဓာတ္တုိင္၊ လွ်ပ္စစ္ မီးႀကဳိးမ်ား၊ မီတာေဘာက္မ်ား၊ မီတာတုိင္မ်ား၊ ေဝၚကီေတာ္ကီမ်ား စသည္ျဖင့္ ထုိအမ်ဳိးအစားထဲတြင္ အမ်ဳိးအမည္ေပါင္း ၄၅၀ ေက်ာ္ ရွိပါသည္။ ထုိလုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ျမန္မာ လုပ္ငန္းမ်ား မည္မွ် ေနရာ ယူထားပါသနည္း။ သုိ႔မဟုတ္ ျမန္မာ ေစ်းကြက္ကုိ ႏုိင္ငံျခားျဖစ္ ထြက္ကုန္မ်ားက မည္မွ် အပုိင္သိမ္း ထားၾကပါသနည္း။
စားေသာက္ကုန္၊ အခ်ဳိရည္ႏွင့္ အေဖ်ာ္ယမကာပစၥည္းမ်ဳိးစုံႏွင့္လုပ္ ငန္းမ်ား (ဤေနရာတြင္ ကုန္ပစၥည္း တစ္ခုခ်င္းစီ၌ အမ်ဳိးမ်ဳိး ပါရွိသည္ကုိ သိရွိထားရန္ လိုအပ္သည္) ဥပမာ-စီးကရက္ အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ သစ္သီးယုိအေျခာက္ အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ သစ္သီးမ်ား၏ ယုိအစုိမ်ဳိးမ်ဳိး၊ လိေမၼာ္၊ သခြား၊ စပ်စ္ စသည္ျဖင့္ ေရာစပ္ထားေသာ အခ်ဳိရည္ အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ ကြၽဲ႐ိုင္း၊ လီပုိ စသည့္အားျဖင့္ အခ်ဳိရည္ အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ ခ်ဳိခ်ဥ္၊ အာလူးေၾကာ္၊ ဆီးထုပ္မ်ား၊ ဘီစကြက္ႏွင့္ မုန္႔ေျခာက္မ်ား၊ ဝီစကီ၊ ခ်ီပစ္၊ ဟုိ္က္ေကာ္မရွင္နာ၊ Red ေလဘယ္၊ ဘလက္ေလဘယ္၊ ဒါန္းဖုိက္၊ ျမန္မာဘီယာ၊ ဘီီယာခ်မ္း၊ တ႐ုတ္ဘီယာ အမ်ဳိးမ်ဳိး၊ ဝုိင္ စသည္ျဖင့္ အဆုိ္ပါလုပ္ငန္းမ်ား ခေရေစ့တြင္းက် ႏႈိက္ၾကည့္ပါက အမ်ဳိးအမည္ေပါင္း ၃၄၀ ေက်ာ္ပါသည္။
Economic Structure
ဆုိရလွ်င္ အဆုိပါ လုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ ထုတ္ကုန္မ်ား၊ Brand မ်ားတြင္ ျပည္တြင္း ထုတ္လုပ္အား မည္မွ် ရွိပါသနည္း၊ ျပည္ပမွ တင္သြင္းထားသည္မ်ား မည္မွ် ရွိပါသနည္းကုိ ေျဖဆုိပါက အေျဖက ရွင္းပါလိမ့္မည္။ အမ်ားစုမွာ တ႐ုတ္ျပည္ထြက္ ကုန္ပစၥည္းမ်ား၊ စင္ကာပူထြက္ ကုန္ပစၥည္းမ်ား၊ ထုိင္းထြက္ ပစၥည္းမ်ားကသာ အမ်ားစု ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ေစ်းကြက္ကုိ ေနရာယူထားၿပီး ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။
ဤေနရာတြင္ မိမိတုိ႔၏ ျပည္ပ ပုိ႔ကုန္မ်ားႏွင့္ စီးပြားေရး Structure ကုိ လည္း တီးေခါက္ ၾကည့္ရမည္ ျဖစ္သည္။ ပုိ႔ကုန္မ်ားမွာ ဆန္စပါး၊ ပဲ၊ ေျပာင္းႏွင့္ ဆီထြက္သီးႏွံ ကုန္ၾကမ္းပစၥည္း အမ်ဳိးမ်ဳိး ျဖစ္သည္။ ကြၽန္းသစ္မ်ားႏွင့္ အျခားသစ္မ်ား အလုံးလုိက္၊ ေက်ာက္စိမ္း၊ တြင္းထြက္ ရတနာမ်ား၊ ေက်ာက္မီးေသြး၊ ေရနံ၊ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕၊ ေၾကးနီ စသည့္ သဘာဝ တြင္းထြက္မ်ား ျဖစ္ပါသည္။ ငါး၊ ပုစြန္ႏွင့္ ေရထြက္ပစၥည္း အမ်ဳိးမ်ဳိးလည္း ပါသည္။ ထုိပို႔ကုန္မ်ားက ကုန္ေခ်ာ ေစ်းကြက္မွာ ျမန္မာျပည္ ျပန္လည္ျဖစ္ေနပါသည္။
စီးပြားေရး Structure အရ အလုပ္ျဖစ္ေနေသာ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ားမွာ၊ ဘဏ္လုပ္ငန္း၊ ေလယာဥ္ႏွင့္ သယ္ယူ ပုိ႔ေဆာင္ေရး လုပ္ငန္း၊ ခရီးသြား ဝန္ေဆာင္မႈ လုပ္ငန္း၊ အထက္ေဖာ္ျပပါ ပစၥည္းမ်ားကို ထြက္ကုန္၊ သြင္းကုန္ တင္ပုိ႔သည့္ Trading လုပ္ငန္း၊ ေဆာက္လုပ္ေရး လုပ္ငန္း၊ အိမ္၊ ၿခံ၊ ေျမ ပြဲစား လုပ္ငန္း၊ ဟုိတယ္ လုပ္ငန္း၊ ဆူပါမားကက္ႏွင့္ စတုိးဆုိင္ လုပ္ငန္း၊ အေရာင္းျပခန္း အမ်ိဳးမ်ိဳး စသည့္ ကုန္ထုတ္လုပ္ငန္းႏွင့္ ဆက္စပ္မႈ နည္းပါးေသာ လုပ္ငန္းမ်ားတြင္သာ ျဖစ္ပါသည္။ ထုိအခ်က္မ်ားသည္ အမ်ဳိးသား ထြက္ကုန္ႏွင့္ ဂ်ီဒီပီ ဇယားမ်ားကုိ ၾကည့္လွ်င္လည္း အထင္းသား ေတြ႕ရမည္ ျဖစ္သည္။ မိမိတုိ႔ ပုိ႔ကုန္မ်ားကို လယ္ယာႏွင့္ ကုန္ၾကမ္းတင္ပုိ႔မႈ အခ်ဳိးကား ၇၀ ရာခုိင္ႏႈန္း ရွိျခင္းသည္ လည္းေကာင္း၊ အေသးစားႏွင့္ အလတ္စားလုပ္ငန္း မ်ားကား လယ္ယာ ထြက္ကုန္မ်ားအေပၚ အေျခခံထားသည္ကုိ လည္းေကာငး္၊ CMP လုပ္ငန္းမ်ား ျပည္ပ အမွာစာအေပၚ အေျခခံထားသည္ကုိ လည္းေကာင္း၊ ေရနံႏွင့္ သဘာဝဓာတ္ေငြ႕ႏွင့္ တြင္းထြက္မ်ားကုိ ျပည္ပသုိ႔ အစိမ္းလုိက္ တင္ပုိ႔ေနျခင္းသည္ လည္းေကာင္း ထုိအခ်က္မ်ားကုိ ထင္ရွားေစမည္ ျဖစ္ပါသည္။
Other Factors
မက္ခ႐ုိစီးပြားေရး Structure ႏွင့္ ေဘာဂေဗဒ၏ အေျခအေန တစ္ရပ္ရပ္ကုိ ရွင္းလင္းျခင္း ျပဳလုပ္ရာတြင္ Other Factors မ်ား ပါဝင္ ထည့္သြင္းရသည့္ အခ်က္မွာ သီရိအုိ၏ မူပုိင္ ျဖစ္သည္။ စီးပြားေရး ျပႆနာမ်ားကို အေျဖရွာရာတြင္ ေဘာဂေဗဒ ဘာသာရပ္အရ အျခား Factors မ်ားကုိ ထည့္သြင္း တြက္ခ်က္ရသည္မွာ စီးပြားေရး ပညာရွင္မ်ား အလုိလုိ သိၿပီးသား ျဖစ္ေနရမည္။ ဆုိလုိသည္မွာ ေႃမြေျခေထာက္ကုိ လူေတြက မျမင္ႏုိင္။ ေႃမြတြင္ ေျခေထာက္ ရွိသည္ကုိ ေႃမြမွသာ ျမင္ႏုိင္မည္။ ျမန္မာ့ဆုိ႐ုိးတြင္ ေႃမြေႃမြခ်င္း ေျချမင္သည္ ဆုိသည့္ စကားပုံမွာ အလုိလုိ ေပၚလာသည္ မဟုတ္။ ဆုိရလွ်င္ ေဘာဂေဗဒအေၾကာင္း ေျပာဆုိသည္ ျဖစ္ေစ၊ စီးပြားေရး ျပႆနာမ်ား တင္ျပၾကရာတြင္ အျခား Factor မ်ား ရွိသည္ကုိ ေဘာေဂေဗဒသမားတုိင္း ေျပာစရာ မလုိသည့္ အခ်က္ျဖစ္သည္။ ဤအခ်က္ကုိ သိလ်က္ျဖစ္ေစ၊ မသိလ်က္ျဖစ္ေစ ေျပာၾကရာတြင္ အျခား Factor မ်ား တင္ျပပုံ၊ ေကာက္ခ်က္ ဆြဲပုံ မတူေသာေၾကာင့္ ထြက္လာေသာ စီးပြားေရး ျပႆနာ ေျဖရွင္းနည္းမ်ား အမ်ဳိးမ်ဳိးကုိ ခ်ျပရမည္ ျဖစ္သည္။ မွားသည္ မွန္သည့္ ေယဘုယ် လကၡဏာမွာ မိမိတုိ႔ အသုံးျပဳရျခင္း မရွိမီ သုံးသပ္ျခင္းကား ေဘာဂေဗဒသမား သုိ႔မဟုတ္ စီးပြားေရး ပညာရွင္ အစစ္အမွန္ ျဖစ္လိမ့္မည္ မထင္။
ေျပာလုိသည္မွာ ဘဏ္မ်ားႏွင့္ အတုိးႏႈန္း ကိစၥမ်ားေၾကာင့္ ဆက္စပ္ၿပီး ျဖစ္လာႏုိင္ေျခရွိေသာ စီးပြားေရး အလားအလာကုိ ခန္႔မွန္းၾကရာတြင္ Other Factors မ်ား၏ အင္အား ႀကီး မႀကီး၊ အျခား Factors မ်ား ပါဝင္ ထည့္သြင္း သင့္ မသင့္၊ အေလးေပးသင့္ မေပးသင့္ ခ်ိန္ဆရာတြင္ အေလးအဆ မတူႏုိင္ျခင္းမွ ျမစ္ဖ်ားခံလာျခင္း ျဖစ္သည္။ ဘဏ္တုိးႏႈန္းတြင္ Other Factors မ်ား မည့္မွ် ထည့္သြင္းသင့္ သနည္း။ ထုိဖက္တာမ်ားမွ ရလဒ္ သုိ႔မဟုတ္ သက္ေရာက္မႈ အေကာင္းအဆုိး ႏွစ္မ်ဳိး ရွိႏုိင္သည္။
ဘဏ္တုိးႏႈန္း ျမင့္တက္ေနမႈကုိ ေလွ်ာ့ခ်လုိက္ပါက အေကာင္းဘက္က မည္သုိ႔ ျဖစ္လာႏုိင္သနည္းမွာ ပထမ ေမးခြန္း ျဖစ္သည္။ အဆုိးဘက္မွ ျဖစ္ႏုိင္ေျခသည္ ဒုတိယ အေျဖ ျဖစ္သည္။ ဤႏွစ္ခု၏ အတိမ္အနက္ႏွင့္ အက်ဳိးသက္ေရာက္မႈ ျဖစ္ႏုိင္ေျခကုိ Other Factors မ်ားဟု ေခၚပါသည္။ အဆုိးဘက္ ျဖစ္ႏုိင္ေျခ၊ အေကာင္းဘက္က ျဖစ္ႏုိင္ေျခကုိ ေျဖရွင္းၾကရာတြင္ သီအုိရီသမားမ်ားက Virus ကင္းရန္ လုိသလုိ ႐ႈေထာင့္ တစ္ဖက္တည္းက ရပ္တည္ၿပီး ရွင္းရန္မွာ မည္သုိ႔မွ် မွ်တမည္ မဟုတ္ေပ။
အဆုိးဘက္မွ စေျပာရလွ်င္ ပင္စင္စားမ်ား၏ ဘဏ္စုေဆာင္းေငြ အတုိးက်လာျခင္းေၾကာင့္ အသုံးစရိတ္ကုိ ထိခုိက္လာႏုိင္သည္။ ဘဏ္အတြင္း ေငြစုေဆာင္းမႈ နည္းလာႏုိင္ျခင္း၊ ကုန္ေစ်းႏႈန္းမ်ား ျမင့္တက္လာ ႏုိင္ျခင္း၊ ဘဏ္မ်ား ပ်က္စီးျခင္းတုိ႔ကုိ ေထာက္ျပၾကသည္။
အေကာင္းဘက္မွ ျဖစ္ႏုိင္ေျခမွာ အထက္က ျပခဲ့ေသာ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ မိမိတုိ႔ ျပည္တြင္း လုပ္ငန္းရွင္မ်ား၊ စြန္႔ထြင္ဦးစီးမ်ား မည္မွ် ေနရာယူရန္၊ ေစ်းကြက္ ျပန္ယူရန္၊ လုပ္ငန္း အရပ္ရပ္တြင္ အတင္းတုိးဝင္ၾကရန္ မည္မွ်အထိ လိုေနသနည္းကုိ ေျဖၾကည့္ပါက ထုိအေျဖသည္ အေကာင္းမ်ား ျဖစ္လာပါလိမ့္မည္။ ထုိလုပ္ငန္းမ်ား၊ ထြက္ကုန္မ်ားကုိသာ ျဖည့္ဆည္းပါက စီးပြားေရး၏ အျခား Factors မ်ားအျဖစ္ ေပၚေပါက္လာႏုိင္ေသာ အလုပ္အကုိင္ အေရအတြက္၊ လုပ္ခႏွင့္ ဝင္ေငြ၊ ကုန္ထုတ္လုပ္မႈ အခ်ဳိးအစား၊ စားသုံးသူမ်ား၏ ဝယ္လုိအား၊ ေရာင္းခ်သူမ်ား၏ ေရာင္းလုိအား၊ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ၊ တစ္ဦးခ်င္းႏွင့္ အမ်ဳိးသား စုေဆာင္းမႈ အခ်ဳိး စသည့္ Factors မ်ားကုိ မည္မွ် သက္ေရာက္မႈ ရွိသည္ကုိ ဆက္စပ္ ရွင္းျပႏုိင္မွသာ အတုိးႏႈန္း ခ်ျခင္းသည္ လည္းေကာင္း၊ မခ်ျခင္းသည္ လည္းေကာင္းကုိ သက္ေသျပႏုိင္မည္ ျဖစ္သည္။
ထုိအတုိးႏႈန္းမ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းၿပီး လြန္ခဲ့ေသာ ႏွစ္မ်ားက ဘဏ္တုိးႏႈန္း ၁၂ က်ပ္မွ ၁၀ က်ပ္အထိ ခ်ခဲ့ျခင္းျဖင့္ အေကာင္းဘက္ႏွင့္ အဆုိးဘက္တြင္ မည္သည့္ Factors မ်ား ျဖစ္ေပၚခဲ့သနည္း ဆုိသည့္ သမုိင္းကုိ တူးဆြၾကပါရန္လည္း ေဆာ္ၾသ လုိသည္။ မည္သူသာ ထိခုိက္သနည္း ဆုိသည္မွာ ထုိအခ်ိန္က ျဖစ္ေပၚလာေသာ ရလဒ္က အေျဖ ျဖစ္ပါလိမ့္မည္။ သို႔ေသာ္ ဘဏ္တိုးႏႈန္းမ်ား ခ်ခဲ့သည့္ ကာလသည္ စီးပြားေရး ပိတ္ဆို႔မႈေၾကာင့္ အထီးက်န္ တံခါးပိတ္ ျဖစ္ေနေသာ အေျခအေနျဖစ္ၿပီး လက္ရွိ တံခါး က်ယ္က်ယ္ ဖြင့္သည့္ ကာလႏွင့္ေတာ့ မတူေပ။
နိဂုံးခ်ဳပ္ရလွ်င္ ျမန္မာ ျပည္သူလူထု အေတာ္မ်ားမ်ား၏ စီးပြားေရး ျပႆာနာမွာ အရင္းအႏွီး ရွားပါးမႈသည္ ပထမ ႀကီးမားေသာ အခ်က္ျဖစ္သည္။ ဒုတိယ ျပႆာနာမွာ မည္သည့္ လုပ္ငန္းမ်ား မည္သည့္ ထုတ္ကုန္မ်ားကို ထုတ္လုပ္ရန္ မစဥ္းစား တတ္ၾကျခင္း ျဖစ္သည္။ တတိယ အခ်က္မွာ ထုိလုပ္ငန္းမ်ား လုပ္ရန္ နည္းပညာႏွင့္ အတတ္ ပညာရွင္မ်ား အားနည္းျခင္းကုိ မည္သုိ႔ မည္ပုံ စတင္ရမည္ကုိ မသိျခင္း ျဖစ္သည္။ စတုတၳ အခ်က္မွာ ထုိအားနည္းခ်က္ အားလုံးကုိ အစုိးရက ေသာ္လည္းေကာင္း၊ သက္ဆုိင္ေသာ မူဝါဒ ခ်မွတ္သူမ်ားက ေသာ္လည္းေကာင္း မျမင္တတ္ၾကျခင္းသာ ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ကုိယ့္ အေတြ႕အႀကဳံႏွင့္ကုိယ္၊ ကုိယ့္အစြဲႏွင့္ကုိယ္၊ ကုိယ့္ရပ္တည္ခ်က္ႏွင့္ကုိယ္၊ ကုိယ့္ေစတနာႏွင့္ကုိယ္ ၾကည့္တတ္မွသာ မည္သုိ႔ ေျဖရွင္းရမည္ကုိ ေတြ႕ပါလိမ့္မည္။
သန္းစုိး (ေဘာဂေဗဒ)
Ref;thevoiceweeklynews
No comments:
Post a Comment