လင္ခ်င္းေခ်ာင္း ၏ အထီးက်န္ ေမွ်ာ္စင္
ဟာလာဟင္းလင္းျဖစ္ေနသည့္ အေမ့ခံ ခ်င္းေခ်ာင္းနန္းေတာ္ႀကီးသည္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၏ ရုပ္သြင္ထူးျခားေသာ ေျ
ဟာလာဟင္းလင္းျဖစ္ေနသည့္ အေမ့ခံ ခ်င္းေခ်ာင္းနန္းေတာ္ႀကီးသည္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၏ ရုပ္သြင္ထူးျခားေသာ ေျမစိုက္ အမွတ္အသားတစ္ခုအျဖစ္ ရွိေနသည္။
ဂ်ာရတ္ ေဒါင္းနင္း ေရးသားသည္။
ဓာတ္ပံုမ်ား- သိမ့္မြန္စိုး (J)
၁၉၂၀ ခုႏွစ္တြင္ ျပင္သစ္သံတမန္ ေဂ်ာ့ဘင္ဂ်မင္ ကလီမင္ေဆာ (Georges Benjamin Clemenceau) သည္ တရုတ္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ လင္ခ်င္းေခ်ာင္း၏ ထူးျခားဆန္းျပားေသာ အိမ္ေဂဟာႀကီးသို႔ လာေရာက္လည္ပတ္ခဲ့သည္။ သူေ႒းႀကီး ခ်င္းေခ်ာင္းႏွင့္ ဂ်င္အရက္ေသာက္ရင္း ရယ္ရယ္ေမာေမာ စကားစျမည္ေျပာရန္ ျဖစ္ေကာင္းျဖစ္ခဲ့လိမ့္မည္။
ဤခ်င္းေခ်ာင္းနန္းေတာ္ေဟာင္းသို႔ ယခုအခ်ိန္တြင္ ကလီမင္ေဆာ ေနာက္တစ္ေခါက္ အလည္အပတ္ ေရာက္ခဲ့ပါက ယခင္အေဆာင္အေယာင္မ်ားအား တစ္ခုမွ ေတြ႕ရေတာ့မည္ မဟုတ္ဘဲ၊ အိမ္၏ ဧည့္ခန္းျဖစ္ခဲ့ဖူးသည့္ ေနရာတြင္ ဖြင့္လွစ္ထားေသာ ပန္းခ်ီျပခန္းေလး၌ ပ်င္းရိၿငီးေငြ႕ဖြယ္ ထိုင္ေနၾကသည့္ ျပခန္းဝန္ထမ္း သံုးေလးေယာက္ကိုသာ ေတြ႕ရေတာ့မည္ျဖစ္သည္။
jtms-chintsong-04.jpg
အင္းလ်ားကန္၏ ေတာင္ဘက္၊ ေရႊေတာင္ၾကားရပ္ကြက္၏ သစ္ပင္ထိပ္ဖ်ားမ်ားေပၚမွ ငြားငြားစြံ႕စြံ႕ ထိုးထြက္ေနေသာ အျဖဴႏွင့္ အစိမ္းေရာင္ ငါးထပ္ေမွ်ာ္စင္ အေဆာက္အဦးႀကီး၏ အျခားအခန္းမ်ားတြင္ မည္သည့္အရာမွ မရွိေတာ့ေပ။ တစ္ခ်ိန္က ရွိခဲ့မည့္ Roll Royce ကားႀကီးမ်ား၊ ပါရွန္း ေကာ္ေဇာႀကီးမ်ား၊ ေၾကြပန္းအိုးမ်ားႏွင့္ ကၽြန္းပရိေဘာဂမ်ား စသည္တို႔ တစ္ခုမွ မရွိေတာ့ေပ။ ေရကန္ေလးတစ္ခုႏွင့္ သစ္သားတံတားတစ္ခုမွလြဲ၍ လွပခမ္းနားေသာ ဥယ်ာဥ္ႀကီးလည္း မရွိေတာ့ေပ။
jtms-chintsong-21.jpg
ျမန္မာႏွင့္ အဂၤလိပ္ ပန္းခ်ီ အႏုပညာရွင္မ်ား၏ ခမ္းနားလွေသာ နံရံေဆးေရးပန္းခ်ီမ်ားႏွင့္ ရုပ္ႂကြလက္ရာမ်ားကိုမူ လင္ခ်င္းေခ်ာင္း၏ ၿမီရွင္မ်ားက ခြာယူ မသြားႏိုင္ခဲ့ၾကေခ်။ ထို႔ေၾကာင့္ ထိုလက္ရာမ်ားကုိ အေပၚထပ္ခိုး နံရံႏွင့္ ခန္းမအ၀င္ အခန္းငယ္တို႔တြင္ ဖံုအလိမ္းလိမ္းကပ္လ်က္၊ တခ်ဳိ႕မွာ ကြာက်လ်က္ ျမင္ေတြ႕ေနရသည္။
jtms-chintsong-05.jpg
ထိုနန္းေတာ္မွာ အမ်ားျပည္သူႏွင့္ နီးနီးကပ္ကပ္မရွိဘဲ ဆင္ဝင္မုတ္ဦးကလည္း ကမၻာေအးဘုရားလမ္း ကုန္းေက်ာ္တံတားေအာက္တြင္ ေပ်ာက္ကြယ္ေနသည္။ သို႔ေသာ္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕လယ္ ေကာင္းကင္ယံတြင္ ထူးထူးျခားျခား တရုတ္ပံုစံ ခ်င္းေခ်ာင္းနန္းေတာ္ကို ရန္ကုန္သူ၊ ရန္ကုန္သားမ်ား ျမင္ေတြ႕ေနရေလသည္။
jtms-chintsong-14.jpg
သို႔ေသာ္ သူထားရစ္ခဲ့ေသာ အေမြမွာ သူေ႒းႀကီး လင္ခ်င္းေခ်ာင္း ေမွ်ာ္မွန္းသလို ျဖစ္မလာခဲ့ေပ။ ၿဗိတိသွ်ကုိလိုနီ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ ဆီ၊ ဆန္ ႏွင့္ ရာဘာတို႔ကုိ ႏိုင္ငံျခားသုိ႔ တင္ပို႔ရင္း ႂကြယ္ဝခ်မ္းသာသြားေသာ သူ၏ ေအာင္ျမင္မႈ သရဖူအျဖစ္ ခ်င္းေခ်ာင္းေမွ်ာ္စင္ႀကီးကုိ ေဆာက္လုပ္ခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ ပထမကမၻာစစ္တြင္ ၿဗိတိသွ်တို႔အတြက္ ရံပံုေငြ ကူညီ စုေဆာင္းေပးသည့္အတြက္ ၿဗိတိသွ်ကိုလိုနီအစိုးရက လင္ခ်င္းေခ်ာင္းကို Order of the British Empire (OBE) ဂုဏ္ထူးေဆာင္ဘြဲ႕တံဆိပ္ အပ္ႏွင္းခဲ့သည္ဟု သမိုင္းပညာရွင္ AJH Latham ၏ မွတ္တမ္းတြင္ ေတြ႕ရွိရသည္။
jtms-chintsong-06.jpg
ယခုအခါ Myanmar Art Centre ၏ အႏုပညာျပခန္း ျဖစ္ေနၿပီျဖစ္ေသာ ခ်င္းေခ်ာင္းနန္းေတာ္သို႔ Frontier ေရာက္သြားေသာအခါ ျပခန္းမန္ေနဂ်ာက လင္ခ်င္းေခ်ာင္း ၏ ပံုျပင္မ်ားကုိ ျပန္ေျပာင္း ေျပာျပခဲ့သည္။ “သူက ေျမေအာက္ခန္းထဲမွာ ေငြစကၠဴပံုႏွိပ္စက္ေတြ ထားတယ္တဲ့။ ေျမေအာက္လိုဏ္ဂူ တူးထားၿပီး အဲဒီလိုဏ္ဂူက အင္းလ်ားကန္အထိ ေပါက္တယ္။ လူေသအေလာင္းေတြကုိ ေျမေအာက္ကေနတဆင့္ အင္းလ်ားကန္ထဲ စြန္႔ပစ္တယ္လို႔ ေျပာၾကတယ္” ဟု မန္ေနဂ်ာက ေျပာျပေလသည္။ သူေ႒းႀကီး လင္ခ်င္းေခ်ာင္းသည္ ေမွ်ာ္စင္ႀကီးထိပ္ဆံုးေပၚတက္ကာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ကို ေမွ်ာ္ေငးၾကည့္ၿပီး လိုခ်င္တပ္မက္စိတ္ေတြ ျဖစ္ေပၚေနေလ့ရွိသည္ဟူလည္း သူက ေျပာေလသည္။ သုိ႔ေသာ္ သူေ႒းႀကီး ခ်င္းေခ်ာင္းသည္ သူ၏ဇနီး (အေမရိကန္သူလွ်ိဳ) ၏ လက္ထဲတြင္ ရုတ္တရက္ က်ဆံုးခန္းေရာက္ခဲ့ရသည္။ သူကြယ္လြန္သြားေသာအခါ သူ႔အေလာင္းထည့္ထားေသာ ေခါင္းတလားေဘးတြင္ သူ၏ေႂကြးရွင္မ်ားက ေႂကြစာရင္းမ်ားကို ကိုင္ကာ တန္းစီေနေတာ့သည္။
jtms-chintsong-11.jpg
သူကြယ္လြန္ပံုမွာ ျမန္ဆန္လြန္းလွသည္။ သုိ႔ေသာ္ လွ်ိဳ႕ဝွက္ႀကံစည္မႈေၾကာင့္ ျဖစ္ပံုမရပဲ စီးပြားက်သြားေသာေၾကာင့္သာ ျဖစ္ပံုရသည္။ လင္ခ်င္းေခ်ာင္းက ဆန္မ်ား ဝယ္ေလွာင္ကာ ဆန္ေစ်းကြက္ကုိ လက္ဝါးႀကီးအုပ္ရန္ အရဲစြန္႔ ႀကိဳးစားခဲ့သည္။ သုိ႔ေသာ္ ၿဗိတိသွ်အစိုးရက ဆန္ကုိ အိႏၵိယႏိုင္ငံမွလြဲ၍ က်န္အျခားႏိုင္ငံမ်ားသို႔ တင္ပို႔ခြင့္ကို ပိတ္ပင္လိုက္သည္။ ၁၉၂၃ ခုႏွစ္တြင္ ခ်ဳံးခ်ဳံးက် စီးပြားပ်က္သူတစ္ေယာက္အျဖစ္ လင္ခ်င္းေခ်ာင္း ကြယ္လြန္သြားခဲ့သည္။ ကြယ္လြန္ခ်ိန္တြင္ သူ႔နန္းေတာ္ႀကီး တည္ေဆာက္ၿပီးစီးသည္မွာ ငါးႏွစ္သာ ရွိေသးသည္။
သူေ႒းႀကီး လင္ခ်င္းေခ်ာင္းသည္ ဘဝနိဂံုး အဆံုးသတ္ေကာင္းခဲ့ပံုမရေခ်။ သို႔ေသာ္ လင္ခ်င္းေခ်ာင္းဖလား ပိုလုိ ကစားပြဲကိုမူ ၁၉၂၇ ခုႏွစ္အထိ ဆက္လက္ ယွဥ္ၿပိဳင္ေနခဲ့ၾကေၾကာင္း သိရသည္မွာ ၾကည္ႏူးဖြယ္ေကာင္းလွသည္ဟု သမိုင္းေရးဆရာ Latham က ေရးသား မွတ္တမ္းျပဳစုခဲ့သည္။
jtms-chintsong-12.jpg
လင္ခ်င္းေခ်ာင္း၏ ေမွ်ာ္စင္ႀကီးကမူ အခ်ဳိးမက် ဂြတီးဂြက်ႏွင့္ပင္ ၂၀ ရာစုကို ျဖတ္ေက်ာ္လာခဲ့ၿပီး အေမြဆက္ခံရေသာ စစ္အာဏာရွင္ အဆက္ဆက္ကလည္း ေမွ်ာ္စင္ႀကီးကုိ ၿဖိဳလည္း မၿဖိဳခ်လုိသလို ဘာလုပ္ရမည္ကိုလည္း မသိခဲ့ၾက၍ ယေန႔ထက္တုိင္ ထူးထူးျခားျခား ေျမစိုက္ အမွတ္အသားတစ္ခုအျဖစ္ က်န္ရွိေနခဲ့သည္။
ဂ်ပန္ေခတ္ကမူ ထိုေမွ်ာ္စင္ကုိ အသံလႊင့္ရုံအျဖစ္ အသံုးျပဳခဲ့သည္။ ၁၉၅၀ ျပည့္လြန္ႏွစ္မ်ားတြင္မူ ကေမာၻဇရိပ္သာ အမည္ျဖင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ဧည့္ေဂဟာအျဖစ္ အသံုးျပဳခဲ့သည္။ ၁၉၆၀ ျပည့္လြန္ႏွစ္မ်ားတြင္ စီးပြားေရးတကၠသုိလ္ႏွင့္ ရန္ကုန္ ဝိဇၨာႏွင့္ သိပၸံတကၠသုိလ္မ်ားမွ ေက်ာင္းသူမ်ားအတြက္ ေဘာ္ဒါေဆာင္ ျဖစ္ခဲ့ရျပန္သည္။
jtms-chintsong-13.jpg
ယခုအခါ ျမန္မာ့အႏုပညာဗဟို႒ာန (Myanmar Art Centre) အျပင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊ အစိုးရ အႏုပညာေက်ာင္း (Yangon State School of Fine Arts) က ေအာက္ပိုင္းအထပ္မ်ားကို ျပခန္းအျဖစ္ အသံုးျပဳေနသည္။ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ ခ်င္းေခ်ာင္းတာဝါကုိ ယဥ္ေက်းမႈ အေမြအႏွစ္အျဖစ္ ယဥ္ေက်းမႈဝန္ႀကီးဌာနက တရားဝင္ သတ္မွတ္ခဲ့ၿပီး ယခုႏွစ္တြင္ ခ်င္းေခ်ာင္း အႏွစ္ ၁၀၀ ျပည့္အျဖစ္ က်င္းပရန္ ျပဳျပင္ မြမ္းမံမႈမ်ား ျပဳလုပ္မည္ဟု ေၾကျငာထားသည္။
jtms-chintsong-15.jpg
ဤေဆာင္းပါးေရးသားေနခ်ိန္တြင္မူ တာဝါ၏ အထက္ပုိင္းအထပ္မ်ားကို ေသာ့ခတ္ပိတ္ထားဆဲျဖစ္သည္။ အႏွစ္ ၁၀၀ ျပည့္ေတာ့မည့္ နံရံေဆးေရး ပန္းခ်ီမ်ားမွာ ဖံုမ်ားျဖင့္ အလိမ္းလိမ္း ျဖစ္ေနဆဲျဖစ္ၿပီး နန္းေတာ္ေဟာင္းႀကီးမွာလည္း ဟာလာဟင္းလင္း ျဖစ္ေနဆဲျဖစ္သည္။
သုိ႔ေသာ္ တံခါးေတြကုိမူ ဖြင့္လွစ္ထားသည္။ ေဂ်ာ့ဘင္ဂ်မင္ ကလီမင္ေဆာ ၏ ဝိညာဥ္တေစၦမ်ား ရန္ကုန္ကုိ တစ္ေခါက္ျပန္ေရာက္လာလွ်င္ အလည္ဝင္ရေအာင္မ်ား ဖြင့္ထားေလသလား။
ၿဖိဳးဝင္းကိုကို ဘာသာျပန္သည္။
Ref:https://frontiermyanmar.net/mm/news/8048
No comments:
Post a Comment