ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ပုဂၢလိက သတင္းစာက႑သည္ အျမတ္အစြန္း ရရွိႏိုင္ရန္ လိုအပ္ၿပီ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ႏိုင္ငံပိုင္ သတင္းစာမ်ားႏွင့္ ဒီဂ်စ္တယ္ မီဒီယာမ်ား၏ စိန္ေခၚမႈကို ရင္ဆိုင္ေနရသည္။
ဂ်ာရတ္ ေဒါင္းနင္း ေရးသားသည္။
၂၀၁၃ ခုႏွစ္တြင္ ပါလီမန္သည္ ပုဂၢလိက ေန႔စဥ္သတင္းစာမ်ား ထုတ္ေဝခြင့္ ဥပေဒ ကို အႏွစ္ ၅၀ အတြင္း ပထမဆံုးအႀကိမ္အျဖစ္ ခြင့္ျပဳေပးခဲ့သည္။
“ကၽြန္ေတာ္တို႔က ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ အိပ္မက္ႀကီး အေကာင္အထည္ ေပၚလာသလို ခံစားရပါတယ္” ဟု ၂၀၁၃ မီဒီယာ ဥပေဒကို ျပ႒ာန္းအၿပီး သိပ္မၾကာမီတြင္ ရန္ကုန္တိုင္းမ္ ေန႔စဥ္သတင္းစာကို တည္ေထာင္ခဲ့ေသာ ဦးကိုကိုက ေျပာၾကားသည္။
“ကၽြန္ေတာ္တို႔က စြန္႔စားရမယ့္ အခ်က္ေတြကိုလည္း ထည့္သြင္းမစဥ္းစားခဲ့ဘူး။ အရွံဳးေပၚႏိုင္တာကိုလည္း ထည့္သြင္းမစဥ္းစားခဲ့ဘူး။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ရဲ႕ အိပ္မက္ႀကီး အေကာင္အထည္ေပၚလာတာကိုပဲ ေက်နပ္ေနတာပါ” ဟု ၎က ေျပာၾကားသည္။
ဦးကိုကို တစ္ေယာက္တည္း မဟုတ္ေပ။ ပုဂၢလိက မီဒီယာက႑မွ ကုမၸဏီမ်ားသည္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၾကာေအာင္ အပတ္စဥ္ထုတ္ ဂ်ာနယ္မ်ား လစဥ္ထုတ္ မဂၢဇင္းမ်ားအျဖစ္ ကန္႔သတ္ခံခဲ့ရအၿပီးတြင္ ေန႔စဥ္သတင္းစာကို ထုတ္ေဝရန္ တာဆူလ်က္ရွိၾကသည္။ ထို႔ျပင္ အစိုးရ၏ ႀကိဳတင္ဆင္ဆာ ျဖတ္ေတာက္မႈကို ၂၀၁၂ ခုႏွစ္ ၾသဂုတ္လတြင္ ဖယ္ရွားေပးခဲ့သျဖင့္ ေန႔စဥ္သတင္းစာ ထုတ္ေဝရန္ ဆႏၵျပင္းျပခဲ့ၾကသည္။ သီတင္းပတ္ အနည္းငယ္အတြင္းမွာပင္ 7 Day Daily ၊ The Daily Eleven ၊ The Voice ၊ Yangon Times ႏွင့္ Freedom Daily စေသာ ေန႔စဥ္ သတင္းစာမ်ား တသီႀကီး ထြက္ရွိလာခဲ့သည္။
သတင္းစာမ်ား ထြက္ရွိလာမႈမွာ ျမန္ဆန္သကဲ့သို႔ပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ သတင္းစာ သုသာန္တစ္ခု အလ်င္အျမန္ ျဖစ္သြားခဲ့ရသည္။ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္တြင္ ေစ်းကြက္ သုေတသန ကုမၸဏီတစ္ခုျဖစ္ေသာ MMRD က ထုတ္ျပန္ေသာ အစီရင္ခံစာက ေဖာ္ျပသည္မွာ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ႏွင့္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္တြင္ ရရွိခဲ့ေသာ ေၾကာ္ျငာဝင္ေငြ အားလံုး၏ ၈ ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔သည္ ပုဂၢလိက ေန႔စဥ္သတင္းစာမ်ားထံသို႔ ေရာက္ရွိၿပီး ၆၀ ရာခိုင္ႏႈန္းသည္ ႏိုင္ငံပိုင္ သတင္းစာ မ်ားထံသို႔ ေရာက္ရွိသည္ဟု ဆိုသည္။
ႏိုင္ငံပိုင္ သတင္းစာမ်ားတြင္ ျမန္မာ့အလင္း၊ Global New Light of Myanmar ႏွင့္ ေၾကးမံု ေန႔စဥ္သတင္းစာ တို႔ ပါဝင္သည္။ အသစ္ထြက္ရွိလာေသာ ေန႔စဥ္သတင္းစာမ်ားသည္ တစ္ခုၿပီး တစ္ခု ပိတ္သြားခဲ့ရၿပီး အနည္းငယ္သာ က်န္ရွိေတာ့သည္။
၃ ႏွစ္ၾကာၿပီးေနာက္တြင္ က်န္ရစ္ေသာ သတင္းစာမ်ားမွ အနည္းငယ္ခန္႔သည္ အျမတ္အစြန္း အနည္းငယ္ ရရွိလာသည္။ သို႔ေသာ္ ျဖန္႔ေဝမႈမွ ရရွိေသာ ဝင္ေငြႏွင့္ ေၾကာ္ျငာမွ ရရွိေသာ ဝင္ေငြမ်ားကို ႏိုင္ငံပိုင္ မီဒီယာ မ်ားကသာ လက္ဝါးႀကီးအုပ္ထားလ်က္ရွိသည္။ ႏိုင္ငံပိုင္ မီဒီယာမ်ားသည္ ဆယ္စုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ လည္ပတ္ လာခဲ့ေသာ သတင္းစာမ်ားျဖစ္ၿပီး ႏိုင္ငံတစ္ဝန္း ပံုႏွိပ္တိုက္ ၇ ခု ရွိသည္။
“ကၽြန္ေတာ္ ရွံဳးေနတဲ့ ေငြပမာဏကို ခင္ဗ်ားကို ေျပာျပရင္ ခင္ဗ်ား အံ့ၾသသြားလိမ့္မယ္” ဟု ဦးကိုကိုက ေျပာျပသည္။
ထိုသို႔ဆို၍ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ သတင္းစာမ်ားအတြက္ ေစ်းကြက္မရွိဟု မဆိုလိုေပ။ MMRD ၏ ၂၀၁၃ ခုႏွစ္ အစီရင္ခံစာတြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ သတင္းစာမ်ား၏ ေၾကာ္ျငာဝင္ေငြသည္ ယခင္ အေမရိကန္ေဒၚလာ သန္း ၁၈၀ မွ ယခုႏွစ္တြင္ သန္း ၃၂၀ အထိ ႏွစ္ဆခန္႔ တိုးျမင့္လာမည္ဟု ဆိုသည္။
“ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ သတင္းစာ ဖတ္ေနတဲ့လူ ၆ သန္းကေန ၁၃ သန္းခန္႔အထိ ရွိပါတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ ဒီေစ်းကြက္ႀကီးကို ဝန္ေဆာင္မႈ မေပးႏိုင္ေသးပါဘူး။ ဒါက ရွင္းပါတယ္” ဟု ၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္တြင္ ျမန္မာတိုင္းမ္ ဂ်ာနယ္ကို ဦးဆန္နီေဆြႏွင့္ ပူးတြဲတည္ေထာင္ခဲ့ေသာ ၾသစေၾတးလ်ႏိုင္ငံသား မီဒီယာ စြန္႔ဦးတီထြင္လုပ္ငန္းရွင္ ေရာ့စ္ ဒန္ကေလ Ross Dunkley က ေျပာျပသည္။ ဦးဆန္နီေဆြသည္ ယခုအခါ Frontier မဂၢဇင္း၏ အမႈေဆာင္အရာရွိခ်ဳပ္အျဖစ္ လုပ္ကိုင္လ်က္ရွိသည္။
“ျမန္မာႏိုင္ငံမွာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ ေန႔စဥ္သတင္းစာကို တမ္းတငတ္မြတ္လ်က္ ရွိေနပါတယ္။ သူတို႔ဟာ ဘာပဲ ျဖစ္ေနျဖစ္ေန သတင္းစာကို မရအရ ထုတ္ေနၾကမွာပဲ” ဟု မစၥတာ ဒန္ကေလ က ေျပာၾကားသည္။
သို႔ေသာ္ ေန႔စဥ္ လူေတြဖတ္ေနေသာ သတင္းမ်ားကို ႏိုင္ငံပိုင္ သတင္းစာမ်ားက လႊမ္းမိုးလ်က္ ရွိဆဲပင္ ျဖစ္သည္။ အစိုးရ၏ သတင္းႏွင့္ စာနယ္ဇင္းလုပ္ငန္း လက္ေအာက္တြင္ ျဖန္႔ေဝေသာ သတင္းစာမ်ားသည္ ေစာင္ေရ ၂ သိန္းခန္အထိ ရွိၿပီး ျမန္မာတိုင္းမ္ႏွင့္ Daily Eleven တို႔ႏွစ္ခုေပါင္း ေစာင္ေရမွာ ၄င္း၏ ထက္ဝက္ ခန္႔ကို မီသည္ဟု ၎က ဆိုသည္။
ျမန္မာတိုင္းမ္ႏွင့္ Daily Eleven တို႔ လက္လွမ္းမီႏိုင္ေသာ ေစ်းကြက္မွာ ရန္ကုန္-မႏၱေလး အျမန္ လမ္းမႀကီး ေပၚမွ ၿမိဳ႕မ်ားသာ ျဖစ္သည္။ အျခားႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ထိုသို႔မဟုတ္ေပ။
အေပၚယံၾကည့္မည္ဆိုလွ်င္ အစုိးရသတင္းစာမ်ားသည္ အစဥ္အလာမ်ားႏွင့္ အေျခခံအေဆာက္အအံုမ်ား ရွိေနသည္။ ႏိုင္ငံပိုင္ သတင္းစာမ်ားသည္ ႏိုင္ငံအႏွံ႔ေကာင္းမြန္စြာ ျဖန္႔ေဝႏိုင္ေရးအတြက္ ဗ်ဴဟာက်ေသာ ေနရာမ်ားတြင္ ပံုႏွိပ္တိုက္မ်ား ထားရွိထားသည္။ သို႔ေသာ္ ပုဂၢလိက က႑မွ ေန႔စဥ္သတင္းစာမ်ားသည္ ရန္ကုန္တြင္သာ ျဖန္႔ေဝသကဲသို႔ ျဖစ္ေနၿပီး မႏၲေလးတြင္ ပံုႏွိပ္တုိက္တစ္ခု ထားရွိႏိုင္ရံုသာ ရွိသည္။ အကယ္၍ ၄င္းတို႔သည္ ေဝးလံေခါင္သီေသာ ေစ်းကြက္မ်ားျဖစ္သည့္ ကခ်င္ျပည္နယ္ႏွင့္ ရခိုင္ျပည္နယ္တို႔ကဲ့သို႔ေသာ ေဒသမ်ားတြင္ ျဖန္႔ေဝႏိုင္လွ်င္ပင္ ႏိုင္ငံပိုင္ ေန႔စဥ္သတင္းစာမ်ားက ႏွာတစ္ဖ်ား သာႏွင့္ၿပီးသား ျဖစ္ေနမည္။
မစၥတာ ဒန္ကေလ က ေျပာၾကားရာတြင္ အမွန္မွာ အစိုးရ သတင္းႏွင့္ စာနယ္ဇင္းလုပ္ငန္းဌာန၏ ပံုႏွိပ္ႏိုင္မႈ စြမ္းရည္သည္ ပုဂၢလိက က႑မ်ားထက္ ဘာမွ်ပို၍ မသာဟု ဆိုသည္။ ႏိုင္ငံပိုင္ သတင္းစာမ်ားသည္ ပံုႏွိပ္တိုက္မ်ား ပိုမိုမ်ားျပားေသာ္လည္း ရန္ကုန္ျပင္ပမွ ပံုႏွိပ္တိုက္ အမ်ားစုမွာ အိုေဟာင္းေနၿပီး ေကာင္းမြန္စြာ လည္း ျပဳျပင္ ထိန္းသိမ္းထားျခင္း မရွိေပ။
ဦးကိုကိုကလည္း အစိုးရ သတင္းႏွင့္ စာနယ္ဇင္းဌာနသည္ သတင္းစာ ေစ်းကြက္ကို ယင္းတို႔၏ သတင္းစာ မ်ားျဖင့္ ျပည့္လႊမ္းေနေအာင္ လုပ္ထားၿပီး ပုဂၢလိက က႑မွ သတင္းစာမ်ားကို တိုးမေပါက္ျဖစ္ေစသည္ဟု ေျပာၾကားသည္။ ထို႔ျပင္ ေၾကာ္ျငာေစ်းႏႈန္းမ်ားကိုလည္း လြန္စြာနည္းပါးေသာ ႏႈန္းထားမ်ားျဖင့္ ထားရွိသည္။ သို႔ေသာ္ သတင္းစာတြင္ ပါဝင္ေသာ အေၾကာင္းအရာမ်ားမွာ မ်ားေသာအားျဖင့္ ဝါဒျဖန္႔ခ်ိမႈမ်ားသာ ျဖစ္သည္။ မည္သို႔ဆိုေစ စာဖတ္သူမ်ားသည္ ယင္းကို က်င့္သားရေနသည္။ စာဖတ္သူမ်ားသည္ အစိုးရ၏ ေၾကညာခ်က္ မ်ား၊ နာေရးေၾကာ္ျငာမ်ားႏွင့္ မိုးေလဝသ သတင္းမ်ားကို ဖတ္ရွဳရန္သာ ႏိုင္ငံပိုင္ သတင္းစာမ်ားကို ဝယ္ယူေနျခင္း ျဖစ္သည္။ ၎တို႔၏ မိဘမ်ားႏွင့္ ဘိုးဘြားမ်ား လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကသည့္အတိုင္း ျဖစ္သည္။
ဦးကိုကိုသည္ ပုဂၢလိက သတင္းစာမ်ား ႀကံဳေတြ႔ရသည့္ ဒုကၡမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ၿပီး ႏိုင္ငံပိုင္ သတင္းစာကိုသာ အျပစ္ဖို႔ထားသည္။ ထို႔ျပင္ သတင္းႏွင့္ စာနယ္ဇင္းဌာနသည္ ႏိုင္ငံ၏ စတုတၱမ႑ိဳင္ကို ႏႈတ္ပိတ္ထားႏိုင္ေစရန္ သတင္းစာေစ်းကြက္ကို လက္ဝါးႀကီးအုပ္ထားျခင္း ျဖစ္သည္ဟု စြပ္စြဲထားသည္။ ၎က ေျပာၾကားရာတြင္ အစုိးရသည္ ႏိုင္ငံပိုင္သတင္းစာ အေရအတြက္ကို ေလွ်ာ့ခ်သင့္ၿပီး ပုဂၢလိက မီဒီယာမ်ားကို ေထာက္ပံ့မႈမ်ား ျပဳလုပ္သင့္သည္ဟု ဆိုထားသည္။
“ႏိုင္ငံပိုင္ သတင္းစာေတြက ကၽြန္ေတာ္တို႔ကို သြယ္ဝိုက္တဲ့နည္းနဲ႕ သတ္ေနတာပါ။ ဒီေန႔ ႏိုင္ငံပိုင္ သတင္းစာ ေတြ ရပ္လိုက္ရင္ မနက္ျဖန္မွာ အရာရာ ေျပာင္းလဲကုန္မွာပါ” ဟု ၎က ေျပာၾကားသည္။
မစၥတာ ဒန္ကေလ ကမူ ၎ေျပာၾကားေသာ အစိုးရက သတင္းစာမ်ားကို မေကာင္းေသာစိတ္ထားျဖင့္ လက္ဝါးႀကီးအုပ္ထားသည္ ဆိုသည့္အခ်က္ကို သေဘာမတူေပ။
“ဟုတ္ပါတယ္။ အစိုးရရဲ႕ ဝင္ေရာက္ေႏွာင့္ယွက္မႈေတြက ပုဂၢလိက သတင္းစာေတြကို အႏၱရာယ္ ေပးႏိုင္ပါ တယ္။ ဥပမာ ႏိုင္ငံေတာ္ လွ်ိဳ႕ဝွက္ခ်က္ ဥပေဒတို႔လို မတိက်တဲ့ ဥပေဒေတြ ျပ႒ာန္းထားတာ၊ ၂၀၁၃ မီဒီယာ ဥပေဒမွာ စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္းေတြ တင္းက်ပ္လြန္းတာ၊ တရားဝင္မဟုတ္ဘဲ ၿခိမ္းေျခာက္မႈေတြ ျပဳလုပ္တာ၊ တစ္ဖက္လက္နဲ႕ စီးပြားေရးအရ တိုက္ခုိက္တာေတြပါ။
“ဒါေပမဲ့ ပုဂၢလိက သတင္းစာေတြကို ပိုမိုပ်က္သုန္းေစတဲ့ အရာက သူတို႔ရဲ႕ အေျခခံ စီမံခန္႔ခြဲမႈ အမွားေတြ ေၾကာင့္ပါ။ မီဒီယာကုမၸဏီ အမ်ားစုက အျမတ္အစြန္း တစ္ခုတည္းကေနၿပီး ကုမၸဏီ ႀကီးထြားမႈကို ဖန္တီးေန ၾကတယ္။ ပံုႏွိပ္တိုက္ေတြ ဝယ္ဖို႔၊ ဝန္ထမ္းသစ္ေတြ ခန္႔အပ္ဖို႕၊ လက္လွမ္းမီမႈ ခ်ဲ႕ထြင္ဖို႔ ေနာက္ဆံုးေၾကာ္ျငာ ေတြကို ဆြဲေဆာင္ဖို႔ လိုအပ္တဲ့ အစုစပ္ အရင္းအႏွီးကို မရွာေဖြလိုၾကဘူး။ မရွာေဖြႏိုင္ၾကဘူး ျဖစ္ေနတယ္။
သတင္းႏွင့္ ဂ်ာနယ္လစ္ပညာ အဆင့္အတန္း
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ သတင္းႏွင့္ ဂ်ာနယ္လစ္ပညာ အဆင့္အတန္း ျမင့္မာလာေစရန္လည္း လိုအပ္ေနေသးသည္ဟု မစၥတာ ဒန္ကေလ က ေျပာၾကားသည္။
“ႏွစ္ ၅၀ ၾကာေအာင္ အထီးက်န္ေနခဲ့တဲ့ သတင္းလုပ္ငန္းႀကီး တစ္ခုျဖစ္တယ္။ ဆယ္စုႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ၾကာေအာင္ ဒီႏိုင္ငံမွာ ဂ်ာနယ္လစ္ဆိုၿပီး ေကာင္းေကာင္း ျပစရာ မရွိခဲ့ဘူး။ သတင္းေတြကို ေကာင္းေကာင္း ခ်ဳပ္ကိုင္ႏိုင္ေအာင္ သင္ၾကားေပးမယ့္ အယ္ဒီတာေတြလည္း မရွိခဲ့ဘူး။ ဒီအခ်က္ေတြ အားလံုးက သတင္းစာ လုပ္ငန္း ပ်က္သုဥ္းဖို႔အတြက္ အေထာက္အကူေတြပါပဲ” ဟု ၎က ေျပာသည္။
ဦးျမင့္ေက်ာ္သည္ ျမန္မာ သတင္းသမားမ်ား ကြန္ရက္၏ ဥကၠ႒ျဖစ္သည္။ ျမန္မာ သတင္းသမားမ်ားကြန္ရက္ သည္ သတင္းသမားမ်ားအတြက္ ရင္းျမစ္အဖြဲ႔အစည္း တစ္ခုျဖစ္ၿပီး အႀကံေပးအဖြဲ႔အစည္းလည္း ျဖစ္သည္။ ၎ကမူ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ မီဒီယာလုပ္ငန္းသည္ မရင့္က်က္ေသးဘူး ဆိုသည္ကို လက္ခံသည္။ သို႔ေသာ္ ၎က ယင္းအခ်က္မွာ သတင္းစာမ်ားက အရည္အခ်င္း ည့ံဖ်င္း၍ မဟုတ္ေၾကာင္း၊ ယင္းအရည္အခ်င္းကို ထိန္းသိမ္း ထားႏိုင္စြမ္း မရွိ၍ျဖစ္ေၾကာင္း ဆိုသည္။
ဦးျမင့္ေက်ာ္က ေျပာၾကားရာတြင္ ဂ်ာနယ္လစ္အမ်ားစုသည္ လစာနည္းပါးၾကသည္။ သတင္းေထာက္မ်ားသည္ တစ္လလွ်င္ ေဒၚလာ ၂၀၀ ခန္႔သာ အမ်ားဆံုး ရရွိၾကသည္။ အယ္ဒီတာမ်ားသည္လည္း ေဒၚလာ ၄၀၀ မွ ၆၀၀ အတြင္းသာ ရရွိၾကသည္။ မီဒီယာပိုင္ရွင္မ်ားသည္လည္း ၎တို႔၏ ပိုက္ဆံမ်ားကို ဝန္ထမ္းမ်ား၏ စြမ္းရည္ျမႇင့္ တင္ေပးရာတြင္ မသံုးၾကေပ။ ၎တို႔သည္ ဝန္ထမ္းမ်ားကို ငွား႐ံုသာငွားၿပီး ခ်က္ခ်င္း လုပ္ငန္းခြင္သို႔ ေစလႊတ္ တတ္ၾကသည္။ တစ္လမွ်ပင္ ေလ့က်င့္သင္ၾကားေပးျခင္းမ်ိဳး မရွိၾကဟု ဆိုသည္။
၎က ဆက္လက္၍ သတင္းေထာက္မ်ားသည္ လုပ္ငန္းခြင္ဝင္အၿပီး ၆ လ၊ ၁ ႏွစ္ခန္႔က်မွ USAID ႏွင့္ BBC Media Action အစရွိေသာ အဖြဲ႔အစည္း အနည္းငယ္က ျပဳလုပ္ေပးသည့္ အလုပ္႐ံုသင္တန္းမ်ားကို တက္ေရာက္ၾကရသည္ ဟုေျပာၾကားသည္။ သတင္းစာမ်ားသည္ မီဒီယာေလာကတြင္ အေျခခံအုတ္ျမစ္သစ္ တစ္ခုကို ခ်မွတ္ေပးရာ၌ လုိအပ္မည့္ အရည္အေသြးျမင့္ ဂ်ာနယ္လစ္မ်ားကို ေမြးထုတ္ေပးျခင္းမ်ား လုပ္ေဆာင္ႏိုင္ရန္ ရင္းျမစ္မ်ား မရွိၾက ဟုဆိုသည္။
ဦးျမင့္ေက်ာ္သည္ ဦးကိုကို ေျပာေသာအခ်က္ကို သေဘာတူသည္။ သတင္းစာလုပ္ငန္း မေအာင္ျမင္ရျခင္းမွာ အရည္အေသြးမ်ား ညံ့ဖ်င္းမႈေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ လုပ္ငန္းမေအာင္ျမင္၍ အရည္အေသြးမ်ား ညံ့ဖ်င္းသြားရျခင္း မဟုတ္၊ သတင္းစာမ်ားသည္ အျမတ္အစြန္း ရရွိလာေစရန္ အရည္အေသြးေရာ လုပ္ႏိုင္စြမ္းကိုပါ ျမႇင့္တင္ရမည္ ျဖစ္သည္ ဟုေျပာသည္။
ဒီဂ်စ္တယ္ မီဒီယာမ်ားကို အခ်ိဳသပ္ျခင္း
အင္တာနက္မ်ား ရရွိႏိုင္ျခင္းက သတင္းစာလုပ္ငန္းအေပၚ မည္သို႔သက္ေရာက္သည္ကို ေျပာႏိုင္ရန္ ခဲယဥ္း မည္ ျဖစ္သည္။ ၂၀၁၂ ခုႏွစ္တြင္ အင္တာနက္ အသံုးျပဳသည့္ အေရအတြက္သည္ ၂ သိန္းေအာက္တြင္သာ ရွိခဲ့သည္။ သို႔ရာတြင္ ယခုႏွစ္၌ တယ္လီေနာက ေျပာၾကားသည္မွာ ယင္းတို႔၏ ဆင္းကတ္မ်ားကို ကိုင္ေဆာင္ ထားသူ ၁၀ သန္းေက်ာ္၏ ထက္ဝက္ေက်ာ္သည္ အင္တာနက္ကို အသံုးျပဳေနၾကသည္ဟု ဆိုသည္။ သတင္းစာ မ်ားအတြက္မူ ဝက္ဘ္ဆိုက္ေပၚမွ သတင္းျဖန္႔ေဝရျခင္းသည္ ႐ုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာ စာ႐ြက္(သတင္းစာ) ျဖင့္ သတင္း ျဖန္႔ေဝရျခင္းထက္ မ်ားစြာ အကုန္အက် သက္သာသည္။ သို႔ေသာ္ ဝက္ဘ္ဆိုက္လုပ္ငန္းမွေန၍ ဝင္ေငြရရွိ ေအာင္ လုပ္ေဆာင္ရျခင္းမွာ ပိုမိုခက္ခဲသည္။
လူငယ္မ်ားသည္ လူမႈကြန္ရက္မ်ားတြင္ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားကို အခမဲ့ မွ်ေဝျခင္းကို က်င့္သားရေန ၾကသည္။ ၎တို႔သည္ သတင္းစာ ဝက္ဘ္ဆိုက္သို႔ အမွန္တကယ္ မသြားေရာက္ဘဲ ယင္းသတင္း၏ အႏွစ္ခ်ဳပ္မ်ားကို ေဖ့စ္ဘြတ္ေပၚတြင္ ဖတ္ရွဳၾကသည္ဟု ဦးကိုကိုက ေျပာၾကားသည္။ လူငယ္မ်ားသည္ မီးေလာင္သည့္ သတင္းကို ေဖ့စ္ဘြတ္ကေန ဖတ္ရွဳမည္ျဖစ္ၿပီး အိမ္မည္မွ် မီးေလာင္သြားသည္ကို သိရွိရန္ သတင္းဝက္ဘ္ဆိုက္သို႔ သြားေရာက္ဖတ္ရွဳျခင္း မျပဳၾက ဟုဆိုသည္။
ေရးသားေဖာ္ျပလိုက္ေသာ သတင္းမ်ားသည္ ေနရာအႏွံ႔သို႔ ေရာက္ရွိႏိုင္သည္ မွန္ေသာ္လည္း ဝက္ဘ္ဆိုက္ တြင္ ေၾကာ္ျငာမ်ားမ်ား မရရွိႏိုင္ေပ။
ျမန္မာတိုင္းမ္ သတင္းစာမွ ျဖန္႔ခ်ိေရး ဒါ႐ိုက္တာျဖစ္သူ စတူးဝပ္ ဘက္ကာ က ေျပာၾကားရာတြင္ ပံုႏွိပ္ သတင္းစာမ်ားသည္ အေရွ႕ေတာင္အာရွ၏ အင္တာနက္ ဆက္သြယ္မႈ အနည္းပါးဆံုး ႏိုင္ငံမ်ားထဲမွ တစ္ခုျဖစ္ေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ပင္ အေရးနိမ့္ေနၿပီ ျဖစ္သည္။ ပံုႏွိပ္သတင္းစာမ်ားအတြက္ ထိခိုက္နစ္နာမႈ မ်ားလည္း ရွိႏိုင္မည္ဟု ဆိုသည္။
ပံုႏွိပ္သတင္းစာေလာကသည္ ပိုမိုက်ဥ္းေျမာင္းလာမည္။ အဓိက ယွဥ္ၿပိဳင္ရမည့္ အရာမွာ ဘယ္သတင္းစာက အေကာင္းဆံုး မိုဘိုင္း အက္ပလီေကးရွင္း ရွိသလဲဟူ၍သာ ျဖစ္မည္။ ဘယ္သတင္းစာ၏ အက္ပလီေကးရွင္း က သင့္မိုဘိုင္းဖုန္းေပၚတြင္ ေရာက္ရွိေနမည္နည္း။ ဘာ့ေၾကာင့္နည္း စသည္ျဖင့္သာ ျဖစ္မည္ဟု မစၥတာ ဘက္ကာ က ဆိုသည္။
ရွင္သန္ရစ္ေသာ ပံုႏွိပ္သတင္းစာမ်ားသည္လည္း ဝက္ဘ္ဆိုက္လုပ္ငန္းသည္ အခြင့္အလမ္းတစ္ခုျဖစ္ေၾကာင္း ၿခိမ္းေျခာက္မႈတစ္ခု မဟုတ္ေၾကာင္း ဆိုသည္။ ယင္း၏ မဟာဗ်ဴဟာမွာ မိမိ၏ အက္ပလီေကးရွင္း ကို အသံုးျပဳ သူမ်ားအား ဦးစြာရွာေဖြၿပီး ထို႔ေနာက္မွ ေငြရရွိရန္ နည္းလမ္းကို ထပ္မံေတြးသင့္သည္ဟု ၎က ဆိုသည္။
ေဖ့စ္ဘြတ္ႏွင့္ ဂူးဂဲ တို႔က အသံုးျပဳေသာ ယင္းတို႔ ဝက္ဘ္ဆိုက္ကို မျဖစ္မေန ဝင္ရေစသည့္ နည္းလမ္းျဖင့္ ဝင္ေငြရွာျခင္းကို မစၥတာ ဘက္ကာ က ဆိုလိုသည္။ ေဖ့စ္ဘြတ္ႏွင့္ ဂူးဂဲ တို႔သည္ အသံုးျပဳသူမ်ား၏ အခ်က္ အလက္မ်ား ေရာင္းခ်ခြင့္ကို ရယူၿပီး အခမဲ့ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားကို ေပးေနျခင္း ျဖစ္သည္။
“ကၽြန္ေတာ္ဆိုလိုတာက တျခားနည္းလမ္းေတြနဲ႔ ဝင္ေငြျပန္ရေအာင္ လုပ္ေဆာင္တာမ်ဳိးပါ။ အထူးသျဖင့္ေတာ့ ဝန္ေဆာင္မႈ က႑မ်ိဳးေပါ့။ ဥပမာ ကၽြန္ေတာ္တို႔ ကုန္ေျခာက္ေတြ ပို႔ေပးတဲ့ ဝန္ေဆာင္မႈကို လုပ္လို႔ရတယ္။ ဒါမွမဟုတ္ အြန္လိုင္း ေရွာ့ပင္းဝန္ေဆာင္မႈလည္း ေပးလို႔ရတယ္။ ကၽြန္ေတာ္တို႔မွာ အေရအတြက္ ရရွိလာ ၿပီဆိုတာနဲ႕ ကၽြန္ေတာ္တို႔ဟာ ျမန္မာတိုင္းမ္ ေဖာက္သည္ေတြဆိုၿပီး သူတို႔ရဲ႕ အခ်က္အလက္ေတြကို တိုက္႐ုိက္ရရွိႏိုင္မွာပဲ” ဟု မစၥတာ ဘက္ကာ က ဆိုသည္။
ယင္းစိတ္ကူးစိတ္သန္းမ်ားကို ျမန္မာတိုင္းမ္ သတင္းစာက တစ္ခုမွ် စီစဥ္ထားျခင္းေတာ့ မရွိေသးေခ်။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ဒီဂ်စ္တယ္ ေတာ္လွန္ေရးသည္ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ားသာ တဟုန္ထိုး ေအာင္ျမင္လွ်င္ ေအာင္ျမင္၊ သို႔မဟုတ္ပါက လုပ္ငန္း ႐ုပ္သိမ္းရမည့္ ကိန္းျဖစ္သည္ဟု ၎ကဆိုသည္။ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းမ်ား သည္ ေစ်းကြက္ထဲသို႔ ရဲဝံ့စြာ တိုးဝင္သြားရမည္သာ ျဖစ္သည္။ မိမိ၏ ဝန္ေဆာင္မႈကို အသံုးျပဳသူ အေရအတြက္ မ်ားလာပါက ယင္းအားျဖင့္ ဝင္ေငြရႏိုင္မည့္ နည္းလမ္းကို ရွာရန္သာ ျဖစ္သည္။
စိန္ေခၚမႈမ်ား မ်ားျပားေနေသာ္လည္း ျမန္မာႏိုင္ငံမွ သတင္းစာမ်ားသည္ ဆက္လက္ ႀကိဳးစားလုပ္ေဆာင္ ရန္သာ ရွိသည္။ လူမ်ားသည္ အြန္လိုင္းေပၚသာ သြားေနမည္။ ၎တို႕သည္ အြန္လုိင္းေပၚရွိ ဝက္ဘ္ဆိုက္မ်ား တြင္ ယံုၾကည္ရေသာ သတင္းမ်ား ရွာမေတြ႔ပါက ဘေလာ့ဂ္မ်ားႏွင့္ လူမႈကြန္ရက္မ်ားထံသို႔သာ သြားၾကမည္။ ပံုႏွိပ္သတင္းစာ စာ႐ြက္ကိုမူ ေကာက္ကိုင္ၾကမည္ မဟုတ္ေပ။
မစၥတာ ဒန္ကေလ ကမူ ယင္းအခ်က္ကို သိပ္သေဘာမတူေပ။ ၎က ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဝန္ေဆာင္မႈေပးၿပီး ဝင္ေငြရရွိေအာင္ လုပ္ေဆာင္ေသာ ေငြျဖစ္ေရးနည္းလမ္းကို လုပ္ေဆာင္ရသည္မွာ ပိုမိုခက္ခဲမည္ျဖစ္သည္ဟု ဆိုသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ လူမ်ား၏ ဝင္ေငြမွာ နည္းပါးလြန္းသည္။ တစ္လလွ်င္ ေဒၚလာ ၁၅၀ ခန္႔မွ်သာ ရရွိေနေသာ လူထုထံမွ ေငြျဖစ္ေရးနည္းလမ္းျဖင့္ ဝင္ေငြအမ်ားအျပား ရရွိေအာင္ လုပ္ေဆာင္ရျခင္းမွာ ခက္ခဲမည္ဟု ဆိုလိုျခင္း ျဖစ္သည္။
မစၥတာ ဒန္ကေလ က ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ပံုႏွိပ္သတင္းစာကို စြန္႔ပစ္ၿပီး ဒီဂ်စ္တယ္အျဖစ္သို႔ ေျပာင္းလဲသြားႏိုင္ မည္ဟု သူ မယံုၾကည္ေၾကာင္း ေျပာၾကားသည္။ သို႔ေသာ္ ပံုႏွိပ္သတင္းစာမ်ားသည္ အေျခအေန မေကာင္း လာခင္တြင္ ပိုမိုဆိုး႐ြားေသာ အေျခအေနကို ရင္ဆိုင္ရႏိုင္ဖြယ္ရွိသည္ဟု ခန္႔မွန္းသည္။ ၎က ခန္႔မွန္းရာတြင္ ပုဂၢလိက က႑မွ သတင္းစာအမ်ားအျပားသည္ ေ႐ြးေကာက္ပြဲအၿပီးတြင္ ပိတ္သြားရႏိုင္ေၾကာင္း၊ ရည္မွန္းခ်က္ ႀကီးမားေသာ သတင္းစာ ေလးငါးခုခန္႔သာ က်န္ရွိႏိုင္မည္ဟု ၎က ဆိုသည္။
ဦးကိုကိုက ယင္းအခ်က္ကို သေဘာတူသည္။ “အခုအခ်ိန္မွာေတာ့ ကၽြန္ေတာ္တို႔လည္း အႏုတ္လကၡဏာကိုပဲ ေမွ်ာ္မွန္းပါတယ္။ အေပါင္းလကၡဏာ ျဖစ္လာႏိုင္မွာ မဟုတ္ေသးပါဘူး”
သို႔ေသာ္ ၎က ျမန္မာႏိုင္ငံမွ သတင္းစာလုပ္ငန္း၏ အနာဂတ္အေပၚ သူ ယံုၾကည္မႈရွိေၾကာင္း၊ ျမန္မာျပည္သူ မ်ားသည္ ပုဂၢလိက သတင္းစာမ်ားကို ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ၾကာေအာင္ ေစာင့္ဆိုင္းလာခဲ့ရေၾကာင္း၊ အစုိးရသည္ ပင္လွ်င္ ႏိုင္ငံတြင္း သတင္းစာမ်ား မရွိျခင္းကို လိုလားမည္မဟုတ္ေၾကာင္း ဆိုသည္။ အစုိးရသည္ ယင္းတို႔၏ ႏိုင္ငံပိုင္ သတင္းစာ ေရာင္းအားက်ဆင္းမည္ဆိုလွ်င္ပင္၊ ပုဂၢလိက သတင္းစာမ်ားကို အေထာက္အပံ့ ေပးလာ ႏိုင္ေၾကာင္း၊ ၎တုိ႔သည္ ဒီမိုကေရစီ ႏိုင္ငံတစ္ခုအျဖစ္ သက္ေသျပလိုၾကေၾကာင္း၊ သတင္းစာ မရွိဘဲ ဒီမိုကေရစီဆိုသည္မွာ မရွိႏိုင္ေၾကာင္း ဦးကိုကိုက ေျပာၾကားသည္။
ၿဖိဳးဝင္းကိုကို ဘာသာျပန္သည္။
Ref:https://frontiermyanmar.net/mm/news/601
No comments:
Post a Comment