Written by ေနသန္ေမာင္
ျမန္မာ့ေႏြဦးကို စိန္ေခၚမႈမ်ားျဖင့္ စတင္ျခင္းသည္
ေနာက္ျပန္လန္သြားရန္ သို႔တည္းမဟုတ္ ေနာက္ျပန္လွည့္ရန္ အေၾကာင္းတရား
မ်ားကိုဖန္တီးျခင္းဟု နားလည္မႈ လြဲမွားတတ္ၾကသည္။ စိန္ေခၚမႈဆိုသည္မွာ
ရင္ဆိုင္ေျဖရွင္းကာ ေက်ာ္လႊားသြားရမည့္ ခက္ခဲေသာ လမ္း၏ စမ္းသပ္ခ်က္မ်ားျဖစ္သည္။
စိန္ေခၚမႈမ်ားကို ရင္မဆိုင္လို၊ ရင္မဆိုင္ခ်င္ဘဲ ေရာက္လိုသည့္ လမ္း
တကယ္ေရာက္ႏိုင္မည္ မဟုတ္ေပ။ သြားရမည့္လမ္းကို ခပ္ေရးေရး ျမင္ရသည့္အခ်ိန္ လိုရာခရီး
ေရာက္ၿပီဟု စိတ္ဒံုးဒံုး ခ်လိုက္ေသာ သူမ်ားအတြက္ ေႏြဦးသည္လွမည္မဟုတ္။
အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ေႏြဦး၏ စိန္ေခၚမႈမ်ားကို စမ္းသပ္မႈဟု မျမင္ဘဲ
ၿခိမ္းေျခာက္မႈဟု ယူဆလိုက္ေသာေၾကာင့္ သူ႔အတြက္ ေႏြဦးသည္ မည္သည့္အခါမွ်
လွပဦးေတာ့မည္ မဟုတ္။
ေႏြဦး၏ အလႈပ္အယမ္းမ်ားကို စိုးရိမ္မႈ မ်ားသည္
လူ႔သဘာဝ ပင္ျဖစ္သည္။ မည္သူမွ် ေနာက္ေၾကာင္း မျပန္လိုေသာေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္
ျမန္မာ့ေႏြဦး စတင္ခဲ့သည့္ လမ္းေၾကာင္းသည္ ၂၁ ရာစု၏ စံနမူနာ ျပယုဂ္တစ္ခု
ျဖစ္လာမည့္ ၿငိမ္းခ်မ္းေသာ အသြင္ကူးေျပာင္းေရး ေျခလွမ္းမွသည္ ဒီမိုကရက္တိုက္ေဇးရွင္း
အသက္ ဝင္လာျခင္းျဖစ္ေသာ ေၾကာင့္ ဒီမိုကရက္ တိုက္ေဇးရွင္း ႏွစ္ေပါင္း ၅၀
ဆိတ္သုဥ္းခဲ့ရေသာ ဝန္းက်င္တြင္ စိုးရိမ္ပူပန္မႈမ်ား တပံုတပင္ ရွိေနၾကမည္ျဖစ္သည္။
ႏိုင္ငံေရး သိပၸံပညာရွင္ ဖရန္႔စစ္ ဖူကူယားမားက ၁၉၈၉ ခုႏွစ္ ေႏြဦးတြင္ တစ္ကမၻာလံုး တုန္လႈပ္သြားမည့္ အက္ေဆး တစ္ခုကို National Interest မဂၢဇင္းတြင္ ေရးသားခဲ့သည္။ သူ၏ေဆာင္းပါးမွာ “သမိုင္းနိဂံုးခ်ဳပ္ၿပီ” (The End of History) ျဖစ္သည္။ တစ္ကမၻာလံုး အုတ္ေအာ္ေသာင္းတင္း ျဖစ္သြားသည္။ အထူးသျဖင့္ ပညာရွင္ အသိုင္းအဝိုင္း၌ ျဖစ္သည္။ ထိုေဝါဟာရသည္ ၁၉၉၀ ျပည့္လြန္ႏွစ္ မ်ားအတြင္း ျမန္မာစာဖတ္ ပရိသတ္ႏွင့္ ယဥ္ပါးလာခဲ့သည္။
လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီ သည္သာ ၿပိဳင္ဘက္ကင္းေသာ အေတြးအေခၚ ေဒါက္တုိင္ ႀကီးတစ္ခု ျဖစ္သျဖင့္ မည္သည့္ ႏိုင္ငံေရး အိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီမွ ယွဥ္ ၿပိဳင္ အားစမ္းႏိုင္ျခင္း မရွိေသာေၾကာင့္ လူသားတို႔၏ ႏိုင္ငံေရးအေတြး အေခၚသည္ လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီကိုသာ အဆံုးသတ္၌ ေရြးခ်ယ္ လိုက္ရေတာ့သည္။ လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီ ေအာင္ပြဲခံလိုက္သည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ သမိုင္းသည္ နိဂံုးခ်ဳပ္ၿပီဟုဆိုသည္။
၁၉၈၉ ဘာလင္တံတိုင္း ၿပိဳလဲမႈ၊ ၁၉၉ဝ ဆုိဗီယက္ယူနီယံ ၿပိဳကြဲသြားမႈ တို႔သည္ လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီကို စိန္ေခၚခဲ့ေသာ လက္ဝဲ အေတြးအေခၚ ဝုန္းခနဲ လဲသြားသျဖင့္ ဖူကူယားမား ေအာင္ပြဲခံသြား သည္။ သို႔ေသာ္ ဖူကူယားမား၏ အႏုမာန (Hypothesis)ကို လက္မခံ ေသာ ပညာရွင္မ်ားက သမိုင္းနိဂံုး မခ်ဳပ္ေသးပါဟု တန္ျပန္ေအာ္ၿပီး အၾကမ္းဖက္ဝါဒက လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီကို ၿခိမ္းေျခာက္ႏိုင္မည္၊ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား တိုးတိုက္မိၿပီး လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီကို စိန္ေခၚမႈ မ်ား ေပၚေပါက္လာႏိုင္သည္ဟု ေကာက္ခ်က္ ဆြဲၾကသည္။
ဆယ္စုႏွစ္ ႏွစ္ခုေက်ာ္အတြင္း ကမၻာ့ႏိုင္ငံေရး အေျပာင္းအလဲ မ်ား ေပၚေပါက္ခဲ့သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ သည္လည္း စစ္အာဏာရွင္စနစ္ မွသည္ လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီကို မ်ဳိးေစ့ခ်ရန္ အသြင္ကူးေျပာင္းျခင္း အဆင့္ျဖစ္ေသာ လစ္ဘရယ္ လိုက္ေဇးရွင္းႏွင့္ ဒီမိုကရက္တိုက္ေဇးရွင္း ကို စတင္ေနသည္။ အာဏာရွင္စနစ္မွသည္ ဒီမိုကေရစီသို႔ အထိ အခိုက္ အပြန္းအရွ နည္းႏိုင္သမွ် နည္းနည္းျဖင့္ သြားရာလမ္း၌ ေရြးခ်ယ္ရမည့္ ပံုစံမ်ားကို ဖူကူယားမားက မိတ္ဆက္လာသည္။
ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ လုပ္ေဆာင္သည့္ အခါ (အထူးသျဖင့္ ဥပေဒ စိုးမိုးေရးႏွင့္ ဒီမိုကေရစီ ရွင္သန္ေရးအတြက္) လူမႈႏိုးၾကားမႈ ဆိုသည့္အခ်က္ကို ေမ့မထားရန္ တင္ျပခဲ့သည္။ လူမႈ ႏိုးၾကားမႈ Social Mobilization သည္ ျမန္မာ့ေႏြဦး ႏွင့္အတူ ကြၽဲကူးေရပါ ေပၚလာသည္။
ထိုအခါ ျမန္မာ့ေႏြဦးအတြက္ ပန္းတိုင္း ပြင့္ေစရန္ လူမႈႏိုးၾကား မႈသည္ ဒီမိုကေရစီေရး၊ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေရးႏွင့္ ဥပေဒစိုးမိုးေရးတို႔ အတြက္ အဓိက ေမာင္းႏွင္အား တစ္ခုျဖစ္သည္ဆိုေသာ စဥ္းစားခ်က္ သည္ အေတာ္ပင္ အေရးပါ အရာေရာက္လာသည္။ အထူးသျဖင့္ အလုပ္သမားဆႏၵျပမႈမ်ား၊ လူထုအေျချပဳ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားက ပြင့္လင္း ျမင္သာမႈမရွိေသာ စီမံကိန္းမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အင္အားသံုး တုံ႕ျပန္မႈ မ်ားအေပၚ ၿငိမ္းခ်မ္းေသာနည္းျဖင့္ လႈပ္ရွား လာေသာအခါ လူမႈ ႏိုးၾကားမႈသည္ အားေကာင္းလာသည္။ အာရွႏိုင္ငံမ်ားကပင္ ျမန္မာအေရြ႕ကို ေငးေမာေနၾကသည္။ ဒီမိုကေရစီ မ်က္ႏွာေခ်သုတ္ လိမ္းထားေသာ အိမ္နီးခ်င္းအခ်ဳိ႕ ျမန္မာကိုၾကည့္၍ လက္တို႔ေနၾက သည္။ လူမႈႏိုးၾကားမႈသည္ လစ္ဘရယ္ဒီမိုကေရစီ အေျခက်ေရးႏွင့္ စီးပြားေရး တိုးတက္မႈကို တြဲေခၚသြားေတာ့မည္ ဆိုသည္ကို နားလည္ သူမ်ားက ျမင္ၾကသည္။
သို႔ေသာ္ ႏိုင္ငံေတာ္၏စြမ္းေဆာင္ရည္ တစ္ခုတည္းသာ အလြန္ အကြၽံ အားေကာင္းေနေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ ဆႏၵျပျခင္းမ်ားကို ေၾကာက္ရြံ႕ ထိတ္လန္႔လာၿပီး Pressure Groups မ်ား၏ အခန္းက႑ကို ေသးသိမ္ေစေသာ စကားလံုးမ်ားျဖင့္ ပံုေဖာ္လာၾကသည္။ အမွန္မွာ အဆိုပါ Pressure Groups မ်ားသည္ လူမႈႏိုးၾကားမႈ Social Mobilization ၏ ေျခလွမ္းမ်ား ျဖစ္သည္ဆိုသည္ကို ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး အင္အားစုမ်ားက အသိအမွတ္ မျပဳၾကေပ။ အဘယ့္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ ျမန္မာ့သမိုင္း တစ္ေလွ်ာက္ လူမႈႏိုးၾကားမႈ ေျခလွမ္းတိုင္းကို ႏိုင္ငံေတာ္က အင္အားသံုး ၿဖိဳခြဲခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ေအာင္ျမင္မႈမရဘဲ ေရွ႕သြားမည့္ ေျခလွမ္းအတြက္ ခလုတ္ကန္သင္းဟု ျမင္လာသည္။ ထိုအျမင္မွာ အုပ္စိုးသူ အစိုးရမ်ား၏ အျမင္ျဖစ္သည္။
ယခုအခါ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ားႏွင့္ အင္အားစုအခ်ဳိ႕တို႔သည္ တရားဝင္ရပ္တည္ခြင့္ ရလာေသာအခါ လ်စ္လ်ဴျပဳ ခံေနရေသာ အင္အားစု မ်ားက သူတို႔၏ ဆႏၵသေဘာထား မ်ားကို ထုတ္ေဖာ္လာၾကသည္။ ထိုအင္အားစုမ်ားက ကန္ပိန္းမ်ားျဖင့္ သူတို႔၏ ေၾကြးေၾကာ္သံကို ျမႇင့္တင္ေသာအခါ ႏိုင္ငံေတာ္က ယခင္နည္းအတိုင္း ကိုင္တြယ္သည္။ သို႔ေသာ္ ေခတ္မတူ ေတာ့ေသာေၾကာင့္ ေနာက္ဆက္တြဲ ဆိုးက်ဳိးမ်ား ေပၚလာသည္။ Backfire ျဖစ္သြားသည္။ လူမႈႏိုးၾကားမႈ အင္အားစု မ်ား၏ေဒါသကို ဆြေပးလိုက္သလို ျဖစ္ကာ အေျခအေနမွာ တင္းမာလာ သည္။ ထိုအခါ ႏိုင္ငံေတာ္အတြက္ ေရွ႕ေန လိုက္ေပးလိုေသာ အင္အားစု မ်ားက ဆႏၵျပသူ မ်ားသည္ ျပႆနာ ရွာသူမ်ားျဖစ္သည္ဆိုသည့္ အဆို ကို ေရွ႕တန္းတင္ကာ အရာရာကို ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး ပါတီမ်ား လက္ဝယ္သို႔သာ ဝကြက္ အပ္လိုၾကသည္။ လူမႈႏိုးၾကားမႈအင္အားစု ျဖစ္ေသာ Pressure Groups ၏ အေရးပါမႈကို ေဖ်ာက္ဖ်က္ဖို႔ ႀကိဳးစားၾကေတာ့သည္။
ဖူကူယားမား၏ မိုဒယ္ကိုျပန္ၾကည့္ ေသာအခါ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ ေရးအတြက္ အညႊန္းေလးမ်ဳိး
ရွိသည္။ ထိုေလးမ်ဳိးစလံုးတြင္ ႏိုင္ငံေတာ္၊ စီးပြားေရး တိုးတက္မႈ၊ လူမႈႏိုးၾကားမႈ၊
ဒီမိုကေရစီႏွင့္ ဥပေဒစိုးမိုးေရး ဆိုေသာ အခ်က္ငါးခ်က္သည္ ေခတ္သစ္
လစ္ဘရယ္ဒီမိုကေရစီ၏ သြားရာလမ္းမ်ား အျဖစ္ တင္ျပထားသည္။ စီးပြားေရး တိုးတက္မႈမရွိ၊
ဥပေဒစိုးမိုးေရး ကင္းမဲ့၊ ဒီမိုကေရစီ ေကာင္းမြန္စြာ အသက္မဝင္ေသး ေသာ
ျမန္မာႏိုင္ငံအတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အခန္းက႑မွာ သိပ္ႀကီးမား ေနသည္။ ထိုႏိုင္ငံေတာ္ကို
တန္ျပန္ခ်ိန္ခြင္လွ်ာညႇိရန္ လူမႈႏိုးၾကားမႈ ျဖင့္သာ မယိမ္းမယိုင္သြားရမည္။
ထိုလမ္းေၾကာင္းအရ ....
၁။ ႏိုင္ငံေတာ္က စီးပြားေရးတိုးတက္မႈကို လုပ္ရမည္။
၂။ ႏိုင္ငံေတာ္က ဥပေဒစိုးမိုးေရးကို လုပ္ရမည္။
၃။ လူမႈႏိုးၾကားမႈက ဥပေဒစိုးမိုးေရးကို စမ္းသပ္ေနရမည္။
၄။ လူမႈႏိုးၾကားမႈက ဒီမိုကေရစီရွင္သန္ရန္ ေရခံေျမခံျဖစ္သည္။
၅။ စီးပြားေရးတိုးတက္မႈ၊ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ ဥပေဒစိုးမိုးေရးကို တျဖည္းျဖည္း အားေကာင္းေအာင္ လုပ္ရမည္။
လူမႈႏိုးၾကားမႈ (Social Mobilization) ႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ (State Capacity) တို႔ၾကား အင္အားခ်ိန္ခြင္လွ်ာကို ထိန္းညိႇၿပီး တစ္ဦးႏွင့္ တစ္ဦး အျပန္အလွန္ တြဲေခၚသြားရင္း စီးပြားေရး တိုးတက္မႈ၊ ဒီမို ကေရစီႏွင့္ ဥပေဒစိုးမိုးမႈတို႔ အားေကာင္းေမာင္းသန္ ျဖစ္လာေစရန္ ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ ရျခင္းဆိုသည့္ မိုဒယ္မွာ ျမန္မာ့ေႏြဦးႏွင့္ အသင့္ေတာ္ ဆံုးျဖစ္ေနသည္။ ထုိအႏုမာနအရ State ႏွင့္ Social Mobilization သည္ ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ေက်ာ္ၾကာ မဟာရန္သူေတာ္ႀကီး အဆင့္မွ ယခု အခါ လက္တြဲေဖာ္၊ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ အျဖစ္ လက္တြဲဖို႔သာလိုသည္။ ထိုအင္အားစုႏွစ္ခု လက္တြဲေရးအတြက္ အခ်က္သံုးခ်က္ မရွိမျဖစ္ လိုသည္။ ယင္းမွာ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ (Transparency)၊ တာဝန္ခံမႈ (Accountability) ႏွင့္ ယံုၾကည္မႈ (Trust) တို႔ျဖစ္သည္။
အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ “လာရင္းကိစၥမွာ” လစ္ဘရယ္ဒီမိုကေရစီ အေျခက်ၿပီး ျမန္မာ့ေျမတြင္ ပန္းတိုင္းဖူးပြင့္ဖို႔ျဖစ္သည္။ ဘက္ေပါင္း စံု ဟန္ခ်က္ညီဖို႔ျဖစ္သည္။ လာရင္းကိစၥကို ေမ့ကာ ဒီမိုကေရစီ အဖူး အပြင့္မတိုင္မီ ေမႊးပ်ံ႕ေသာ ရနံ႔မ်ားၾကား သာယာေနျခင္းသည္ အႏၲရာယ္ ကို ဖိတ္ေခၚေနျခင္း ျဖစ္သည္။ သာယာေနသူမ်ားက လူမႈႏိုးၾကားမႈကို ရန္သူဟုျမင္သည္။ လာရင္းကိစၥသည္ ရန္သူအခ်င္းခ်င္း မိတ္ေဆြ လုပ္ရန္ျဖစ္သည္။ လာရင္းကိစၥသည္ အေပးအယူ လုပ္ရန္ျဖစ္သည္။ လာရင္းကိစၥသည္ ဥပေဒစိုးမိုးရန္ျဖစ္သည္။ လာရင္းကိစၥသည္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ရန္ ျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ယံုၾကည္မႈ (Trust) အႀကီးအက်ယ္ ေပ်ာက္ဆံုးေန ေသာ ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ လူမႈႏိုးၾကားမႈႏွစ္ခုအၾကား ယံုၾကည္မႈတည္ ေဆာက္ေရးသည္ အေရးပါသည္။ တစ္ဦးကိုတစ္ဦး အသိအမွတ္ျပဳဖို႔ လိုသည္။ လူမႈႏိုးၾကားမႈကို အသိအမွတ္မျပဳေသာ အင္အားစုမ်ားက ႏိုင္ငံေတာ္၏ လုပ္ကိုင္ႏိုင္ စြမ္းရည္ကို အင္အားျဖင့္ အသံုးခ်ဖို႔ႀကံစည္ ေလေလ ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ လူမႈႏိုးၾကားမႈ ဟန္ခ်က္ပ်က္ေလေလျဖစ္ မည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ကိုယ္၌က လူမႈႏိုးၾကားမႈ လႈပ္ရွားမႈမ်ားကို အထင္အျမင္ ေသးကာ ထစ္ခနဲရွိ တရားခံ ရွာေနျခင္းသည္ လက္တြဲဖို႔ ပိုမိုေဝးကြာေစ မည္ျဖစ္သည္။ ပန္းတိုင္းပြင့္ဖို႔ ႏိုင္ငံေတာ္၏စြမ္းေဆာင္ရည္ မည္မွ် ရွိသည္၊ လုပ္ရည္ကိုင္ရည္ မည္မွ်ရွိသည္ဆိုသည္မွာ စမ္းသပ္ခ်က္ ျဖစ္သည္။
ထို “စမ္းသပ္ခ်က္”ကို “ၿခိမ္းေျခာက္မႈ”ဟု ျမင္ပါက၊ လူမႈႏိုးၾကားမႈ သည္ ႏိုင္ငံေတာ္၏စြမ္းရည္ကို အင္အားသံုး ၿဖိဳခ်လိုက္ပါက ေၾကာက္မက္ဖြယ္ရာ ေကာင္းေသာ ႏိုင္ငံေရး ေခ်ာက္ကမ္းပါးႀကီး တြင္းသို႔ ေရာက္ရွိသြားႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ စမ္းသပ္မႈကို ၿခိမ္းေျခာက္မႈ ဟုျမင္ေသာ သေဘာထား မေျပာင္းသေရြ႕ ပန္းတိုင္းပြင့္ရန္ မလြယ္ကူေပ။
Ref:thevoicemyanmar
မူရင္းက..
Exceptionalism.fukuyama
ႏိုင္ငံေရး သိပၸံပညာရွင္ ဖရန္႔စစ္ ဖူကူယားမားက ၁၉၈၉ ခုႏွစ္ ေႏြဦးတြင္ တစ္ကမၻာလံုး တုန္လႈပ္သြားမည့္ အက္ေဆး တစ္ခုကို National Interest မဂၢဇင္းတြင္ ေရးသားခဲ့သည္။ သူ၏ေဆာင္းပါးမွာ “သမိုင္းနိဂံုးခ်ဳပ္ၿပီ” (The End of History) ျဖစ္သည္။ တစ္ကမၻာလံုး အုတ္ေအာ္ေသာင္းတင္း ျဖစ္သြားသည္။ အထူးသျဖင့္ ပညာရွင္ အသိုင္းအဝိုင္း၌ ျဖစ္သည္။ ထိုေဝါဟာရသည္ ၁၉၉၀ ျပည့္လြန္ႏွစ္ မ်ားအတြင္း ျမန္မာစာဖတ္ ပရိသတ္ႏွင့္ ယဥ္ပါးလာခဲ့သည္။
လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီ သည္သာ ၿပိဳင္ဘက္ကင္းေသာ အေတြးအေခၚ ေဒါက္တုိင္ ႀကီးတစ္ခု ျဖစ္သျဖင့္ မည္သည့္ ႏိုင္ငံေရး အိုင္ဒီေရာ္ေလာ္ဂ်ီမွ ယွဥ္ ၿပိဳင္ အားစမ္းႏိုင္ျခင္း မရွိေသာေၾကာင့္ လူသားတို႔၏ ႏိုင္ငံေရးအေတြး အေခၚသည္ လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီကိုသာ အဆံုးသတ္၌ ေရြးခ်ယ္ လိုက္ရေတာ့သည္။ လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီ ေအာင္ပြဲခံလိုက္သည္။ ထိုအခ်ိန္တြင္ သမိုင္းသည္ နိဂံုးခ်ဳပ္ၿပီဟုဆိုသည္။
၁၉၈၉ ဘာလင္တံတိုင္း ၿပိဳလဲမႈ၊ ၁၉၉ဝ ဆုိဗီယက္ယူနီယံ ၿပိဳကြဲသြားမႈ တို႔သည္ လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီကို စိန္ေခၚခဲ့ေသာ လက္ဝဲ အေတြးအေခၚ ဝုန္းခနဲ လဲသြားသျဖင့္ ဖူကူယားမား ေအာင္ပြဲခံသြား သည္။ သို႔ေသာ္ ဖူကူယားမား၏ အႏုမာန (Hypothesis)ကို လက္မခံ ေသာ ပညာရွင္မ်ားက သမိုင္းနိဂံုး မခ်ဳပ္ေသးပါဟု တန္ျပန္ေအာ္ၿပီး အၾကမ္းဖက္ဝါဒက လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီကို ၿခိမ္းေျခာက္ႏိုင္မည္၊ ယဥ္ေက်းမႈမ်ား တိုးတိုက္မိၿပီး လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီကို စိန္ေခၚမႈ မ်ား ေပၚေပါက္လာႏိုင္သည္ဟု ေကာက္ခ်က္ ဆြဲၾကသည္။
ဆယ္စုႏွစ္ ႏွစ္ခုေက်ာ္အတြင္း ကမၻာ့ႏိုင္ငံေရး အေျပာင္းအလဲ မ်ား ေပၚေပါက္ခဲ့သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ သည္လည္း စစ္အာဏာရွင္စနစ္ မွသည္ လစ္ဘရယ္ ဒီမိုကေရစီကို မ်ဳိးေစ့ခ်ရန္ အသြင္ကူးေျပာင္းျခင္း အဆင့္ျဖစ္ေသာ လစ္ဘရယ္ လိုက္ေဇးရွင္းႏွင့္ ဒီမိုကရက္တိုက္ေဇးရွင္း ကို စတင္ေနသည္။ အာဏာရွင္စနစ္မွသည္ ဒီမိုကေရစီသို႔ အထိ အခိုက္ အပြန္းအရွ နည္းႏိုင္သမွ် နည္းနည္းျဖင့္ သြားရာလမ္း၌ ေရြးခ်ယ္ရမည့္ ပံုစံမ်ားကို ဖူကူယားမားက မိတ္ဆက္လာသည္။
ႏိုင္ငံေရးႏွင့္ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ လုပ္ေဆာင္သည့္ အခါ (အထူးသျဖင့္ ဥပေဒ စိုးမိုးေရးႏွင့္ ဒီမိုကေရစီ ရွင္သန္ေရးအတြက္) လူမႈႏိုးၾကားမႈ ဆိုသည့္အခ်က္ကို ေမ့မထားရန္ တင္ျပခဲ့သည္။ လူမႈ ႏိုးၾကားမႈ Social Mobilization သည္ ျမန္မာ့ေႏြဦး ႏွင့္အတူ ကြၽဲကူးေရပါ ေပၚလာသည္။
ထိုအခါ ျမန္မာ့ေႏြဦးအတြက္ ပန္းတိုင္း ပြင့္ေစရန္ လူမႈႏိုးၾကား မႈသည္ ဒီမိုကေရစီေရး၊ ဖြံ႕ၿဖိဳး တိုးတက္ေရးႏွင့္ ဥပေဒစိုးမိုးေရးတို႔ အတြက္ အဓိက ေမာင္းႏွင္အား တစ္ခုျဖစ္သည္ဆိုေသာ စဥ္းစားခ်က္ သည္ အေတာ္ပင္ အေရးပါ အရာေရာက္လာသည္။ အထူးသျဖင့္ အလုပ္သမားဆႏၵျပမႈမ်ား၊ လူထုအေျချပဳ အဖြဲ႕အစည္းမ်ားက ပြင့္လင္း ျမင္သာမႈမရွိေသာ စီမံကိန္းမ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္၏ အင္အားသံုး တုံ႕ျပန္မႈ မ်ားအေပၚ ၿငိမ္းခ်မ္းေသာနည္းျဖင့္ လႈပ္ရွား လာေသာအခါ လူမႈ ႏိုးၾကားမႈသည္ အားေကာင္းလာသည္။ အာရွႏိုင္ငံမ်ားကပင္ ျမန္မာအေရြ႕ကို ေငးေမာေနၾကသည္။ ဒီမိုကေရစီ မ်က္ႏွာေခ်သုတ္ လိမ္းထားေသာ အိမ္နီးခ်င္းအခ်ဳိ႕ ျမန္မာကိုၾကည့္၍ လက္တို႔ေနၾက သည္။ လူမႈႏိုးၾကားမႈသည္ လစ္ဘရယ္ဒီမိုကေရစီ အေျခက်ေရးႏွင့္ စီးပြားေရး တိုးတက္မႈကို တြဲေခၚသြားေတာ့မည္ ဆိုသည္ကို နားလည္ သူမ်ားက ျမင္ၾကသည္။
သို႔ေသာ္ ႏိုင္ငံေတာ္၏စြမ္းေဆာင္ရည္ တစ္ခုတည္းသာ အလြန္ အကြၽံ အားေကာင္းေနေသာ ျမန္မာႏိုင္ငံ၌ ဆႏၵျပျခင္းမ်ားကို ေၾကာက္ရြံ႕ ထိတ္လန္႔လာၿပီး Pressure Groups မ်ား၏ အခန္းက႑ကို ေသးသိမ္ေစေသာ စကားလံုးမ်ားျဖင့္ ပံုေဖာ္လာၾကသည္။ အမွန္မွာ အဆိုပါ Pressure Groups မ်ားသည္ လူမႈႏိုးၾကားမႈ Social Mobilization ၏ ေျခလွမ္းမ်ား ျဖစ္သည္ဆိုသည္ကို ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး အင္အားစုမ်ားက အသိအမွတ္ မျပဳၾကေပ။ အဘယ့္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ ျမန္မာ့သမိုင္း တစ္ေလွ်ာက္ လူမႈႏိုးၾကားမႈ ေျခလွမ္းတိုင္းကို ႏိုင္ငံေတာ္က အင္အားသံုး ၿဖိဳခြဲခဲ့ျခင္းေၾကာင့္ ေအာင္ျမင္မႈမရဘဲ ေရွ႕သြားမည့္ ေျခလွမ္းအတြက္ ခလုတ္ကန္သင္းဟု ျမင္လာသည္။ ထိုအျမင္မွာ အုပ္စိုးသူ အစိုးရမ်ား၏ အျမင္ျဖစ္သည္။
ယခုအခါ ႏုိင္ငံေရး ပါတီမ်ားႏွင့္ အင္အားစုအခ်ဳိ႕တို႔သည္ တရားဝင္ရပ္တည္ခြင့္ ရလာေသာအခါ လ်စ္လ်ဴျပဳ ခံေနရေသာ အင္အားစု မ်ားက သူတို႔၏ ဆႏၵသေဘာထား မ်ားကို ထုတ္ေဖာ္လာၾကသည္။ ထိုအင္အားစုမ်ားက ကန္ပိန္းမ်ားျဖင့္ သူတို႔၏ ေၾကြးေၾကာ္သံကို ျမႇင့္တင္ေသာအခါ ႏိုင္ငံေတာ္က ယခင္နည္းအတိုင္း ကိုင္တြယ္သည္။ သို႔ေသာ္ ေခတ္မတူ ေတာ့ေသာေၾကာင့္ ေနာက္ဆက္တြဲ ဆိုးက်ဳိးမ်ား ေပၚလာသည္။ Backfire ျဖစ္သြားသည္။ လူမႈႏိုးၾကားမႈ အင္အားစု မ်ား၏ေဒါသကို ဆြေပးလိုက္သလို ျဖစ္ကာ အေျခအေနမွာ တင္းမာလာ သည္။ ထိုအခါ ႏိုင္ငံေတာ္အတြက္ ေရွ႕ေန လိုက္ေပးလိုေသာ အင္အားစု မ်ားက ဆႏၵျပသူ မ်ားသည္ ျပႆနာ ရွာသူမ်ားျဖစ္သည္ဆိုသည့္ အဆို ကို ေရွ႕တန္းတင္ကာ အရာရာကို ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး ပါတီမ်ား လက္ဝယ္သို႔သာ ဝကြက္ အပ္လိုၾကသည္။ လူမႈႏိုးၾကားမႈအင္အားစု ျဖစ္ေသာ Pressure Groups ၏ အေရးပါမႈကို ေဖ်ာက္ဖ်က္ဖို႔ ႀကိဳးစားၾကေတာ့သည္။
ထိုလမ္းေၾကာင္းအရ ....
၁။ ႏိုင္ငံေတာ္က စီးပြားေရးတိုးတက္မႈကို လုပ္ရမည္။
၂။ ႏိုင္ငံေတာ္က ဥပေဒစိုးမိုးေရးကို လုပ္ရမည္။
၃။ လူမႈႏိုးၾကားမႈက ဥပေဒစိုးမိုးေရးကို စမ္းသပ္ေနရမည္။
၄။ လူမႈႏိုးၾကားမႈက ဒီမိုကေရစီရွင္သန္ရန္ ေရခံေျမခံျဖစ္သည္။
၅။ စီးပြားေရးတိုးတက္မႈ၊ ဒီမိုကေရစီႏွင့္ ဥပေဒစိုးမိုးေရးကို တျဖည္းျဖည္း အားေကာင္းေအာင္ လုပ္ရမည္။
လူမႈႏိုးၾကားမႈ (Social Mobilization) ႏွင့္ ႏိုင္ငံေတာ္ (State Capacity) တို႔ၾကား အင္အားခ်ိန္ခြင္လွ်ာကို ထိန္းညိႇၿပီး တစ္ဦးႏွင့္ တစ္ဦး အျပန္အလွန္ တြဲေခၚသြားရင္း စီးပြားေရး တိုးတက္မႈ၊ ဒီမို ကေရစီႏွင့္ ဥပေဒစိုးမိုးမႈတို႔ အားေကာင္းေမာင္းသန္ ျဖစ္လာေစရန္ ျပဳစုပ်ဳိးေထာင္ ရျခင္းဆိုသည့္ မိုဒယ္မွာ ျမန္မာ့ေႏြဦးႏွင့္ အသင့္ေတာ္ ဆံုးျဖစ္ေနသည္။ ထုိအႏုမာနအရ State ႏွင့္ Social Mobilization သည္ ႏွစ္ေပါင္း ၅၀ ေက်ာ္ၾကာ မဟာရန္သူေတာ္ႀကီး အဆင့္မွ ယခု အခါ လက္တြဲေဖာ္၊ လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ အျဖစ္ လက္တြဲဖို႔သာလိုသည္။ ထိုအင္အားစုႏွစ္ခု လက္တြဲေရးအတြက္ အခ်က္သံုးခ်က္ မရွိမျဖစ္ လိုသည္။ ယင္းမွာ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ (Transparency)၊ တာဝန္ခံမႈ (Accountability) ႏွင့္ ယံုၾကည္မႈ (Trust) တို႔ျဖစ္သည္။
အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ “လာရင္းကိစၥမွာ” လစ္ဘရယ္ဒီမိုကေရစီ အေျခက်ၿပီး ျမန္မာ့ေျမတြင္ ပန္းတိုင္းဖူးပြင့္ဖို႔ျဖစ္သည္။ ဘက္ေပါင္း စံု ဟန္ခ်က္ညီဖို႔ျဖစ္သည္။ လာရင္းကိစၥကို ေမ့ကာ ဒီမိုကေရစီ အဖူး အပြင့္မတိုင္မီ ေမႊးပ်ံ႕ေသာ ရနံ႔မ်ားၾကား သာယာေနျခင္းသည္ အႏၲရာယ္ ကို ဖိတ္ေခၚေနျခင္း ျဖစ္သည္။ သာယာေနသူမ်ားက လူမႈႏိုးၾကားမႈကို ရန္သူဟုျမင္သည္။ လာရင္းကိစၥသည္ ရန္သူအခ်င္းခ်င္း မိတ္ေဆြ လုပ္ရန္ျဖစ္သည္။ လာရင္းကိစၥသည္ အေပးအယူ လုပ္ရန္ျဖစ္သည္။ လာရင္းကိစၥသည္ ဥပေဒစိုးမိုးရန္ျဖစ္သည္။ လာရင္းကိစၥသည္ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ရန္ ျဖစ္သည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ယံုၾကည္မႈ (Trust) အႀကီးအက်ယ္ ေပ်ာက္ဆံုးေန ေသာ ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ လူမႈႏိုးၾကားမႈႏွစ္ခုအၾကား ယံုၾကည္မႈတည္ ေဆာက္ေရးသည္ အေရးပါသည္။ တစ္ဦးကိုတစ္ဦး အသိအမွတ္ျပဳဖို႔ လိုသည္။ လူမႈႏိုးၾကားမႈကို အသိအမွတ္မျပဳေသာ အင္အားစုမ်ားက ႏိုင္ငံေတာ္၏ လုပ္ကိုင္ႏိုင္ စြမ္းရည္ကို အင္အားျဖင့္ အသံုးခ်ဖို႔ႀကံစည္ ေလေလ ႏိုင္ငံေတာ္ႏွင့္ လူမႈႏိုးၾကားမႈ ဟန္ခ်က္ပ်က္ေလေလျဖစ္ မည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ကိုယ္၌က လူမႈႏိုးၾကားမႈ လႈပ္ရွားမႈမ်ားကို အထင္အျမင္ ေသးကာ ထစ္ခနဲရွိ တရားခံ ရွာေနျခင္းသည္ လက္တြဲဖို႔ ပိုမိုေဝးကြာေစ မည္ျဖစ္သည္။ ပန္းတိုင္းပြင့္ဖို႔ ႏိုင္ငံေတာ္၏စြမ္းေဆာင္ရည္ မည္မွ် ရွိသည္၊ လုပ္ရည္ကိုင္ရည္ မည္မွ်ရွိသည္ဆိုသည္မွာ စမ္းသပ္ခ်က္ ျဖစ္သည္။
ထို “စမ္းသပ္ခ်က္”ကို “ၿခိမ္းေျခာက္မႈ”ဟု ျမင္ပါက၊ လူမႈႏိုးၾကားမႈ သည္ ႏိုင္ငံေတာ္၏စြမ္းရည္ကို အင္အားသံုး ၿဖိဳခ်လိုက္ပါက ေၾကာက္မက္ဖြယ္ရာ ေကာင္းေသာ ႏိုင္ငံေရး ေခ်ာက္ကမ္းပါးႀကီး တြင္းသို႔ ေရာက္ရွိသြားႏိုင္မည္ ျဖစ္သည္။ စမ္းသပ္မႈကို ၿခိမ္းေျခာက္မႈ ဟုျမင္ေသာ သေဘာထား မေျပာင္းသေရြ႕ ပန္းတိုင္းပြင့္ရန္ မလြယ္ကူေပ။
Ref:thevoicemyanmar
မူရင္းက..
No comments:
Post a Comment