ဘယ္ႏိုုင္ငံမဆိုု တုုိင္းျပည္တခုုအသြင္ကူးေျပာင္းေရးကာလမွာ ေခတ္ပ်က္သူေဌးေတြရွိက်စၿမဲပါ၊ဘယ္အခ်ိန္မွာ ဘယ္ေလာက္ခ်မ္းသာခ်မ္းသာ အခုုလိုုလြတ္လပ္တဲ့ျပိဳင္ဆုိင္ရမဲ့ ဒီမိုုကေေရ ကူးေျပာင္း ေရးကာလမွာ ဒီလိုုေခတ္ပ်က္သူေဌးေတြျဖစ္တဲ့ ခရိုုင္နီေတြကိုု လူထုုအက်ိဳးျပဳစီပြားေရးအေျခခံ အေဆာက္အံုု အမ်ားျပည္သူေတြရဲ႕ အက်ိဳးရွိမဲ့ ဒီမိုုကေရစီကူးေုုကာင္းေရးအေျပာင္းအလဲမွာ သူတုိ႔ကိုပါ ႏုိင္ငံရဲ႕အေရးပါ တဲ့ အင္အားစုေတြျဖစ္လာေအာင္ အသြင္ေျပာင္းႏုိင္ေအာင္လုုပ္ေဆာင္ရမွာက ႏိုင္ငံေရး အတိုုုုက္အခံ ေတြရဲ႕ နည္းပရိယာယ္ မူ၀ါဒေတြအေပၚမွာမူတည္ပါတယ္၊ အတူတကြလက္တြဲအေကာင္ ေဖာ္ေဆာင္လုုပ္ႏိုုင္မွ မိမိတိုု႔လိုုခ်င္တဲ့ ပန္းတိုုင္ကိုု အျမန္ဆံုုးနည္းလမ္းတခုုျဖစ္ပါလိမ့္မယ္...
ပါတီဆိုုတာအၿမဲတန္း ရန္ပံုုေငြလိုုေနတဲ့အုုပ္စုုေတြပါ၊ လုုိအပ္တဲ့ေငြေၾကးေတြကိုုေထာက္ပံ့ေပးေနတာက ေငြေၾကးရွင္ေတြပါဘဲ...(ပါတီေတြကုုိယ္ပိုုင္စီးပြားေရးလုုပ္ေလ့မွမရွိတာ.. ဘယ္ကေနပါတီအတြက္ ကုုန္က်စရိတ္ေငြေၾကးေတြရမွာလဲ) ဒါေၾကာင့္ ပါတီေတြ ေငြေၾကးရွင္ေတြကိုု မလြန္ဆန္က်ပါဘူးလိုု႔…ဒါလဲ ႏိုင္ငံတကာတိုုင္းမွ ျဖစ္ေနတာပါ….
ႏိုုင္ငံေရးဆိုုတာ နည္းဗ်ဴဟာပရိယာယ္ၾကြယ္၀မွ ႏိုင္ငံေရးသမားျဖစ္ပါတယ္၊ (သတိထားၾကည့္လုိက္ပါ ဘယ္ႏိုုင္ငံေရးသမားေတြဆိုု သူတိုု႔ႏိုုင္ငံအတြက္ နည္းပရိယာယ္ၾကြယ္ရက္စက္ က်ိန္းၾကဳတ္တတ္က်ပါ တယ္).. အဲ..သတိေပးခ်င္တာက ဘယ္ ႏုုိင္ငံျခားသားအရင္းရွင္ကမ သူတိုု႔အတြက္ အျမတ္အစြန္းေတြ မက်ိန္းေသခ်ာဘဲႏွင့္ေတာ့လာေရာက္က်မွာ မဟုုတ္ပါဘူး.. အခုုဘဲၾကည့္ ေသခ်ာျမတ္မဲ့ အိမ္ျခံေျမႏွင့္ ဟိုုတယ္အခန္းေတြေလာက္ဘဲလာေရာက္ရင္ႏွီးတာကိုုၾကည့္လိုုက္ရင္ဒီအိမ္ျခံေျမပါဘဲ… ႏိုင္ငံေရးအရပါတဲ့ အိမ္ျခံေျမကိုုေစ်းအဆမတန္ေစ်းတက္ေအာင္လုုပ္ၿပီး ႏွစ္ ၄၀လုံး တဦးတည္း လက္၀ါး ႀကီးအုုပ္ထားၿပီး တျခား ႏိုုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမွမ္ႏွံမႈေတြ မ၀င္ေအာင္လုုပ္ေနက်တာက ဘယ္သူေတြလဲဆိုုတာ သိသာျမင္ႏိုုင္ေအာင္ျမင္တတ္က်ဖိုု႔အလြန္တရာအေရးႀကီးပါတယ္…..
ႏိုင္ငံျခားစက္မႈလုုပ္ငန္းဖက္စပ္လုုပ္ငန္းေလးေတြ၀င္လာေအာင္မလုုပ္ႏုုိင္ရင္ ဘယ္လိုုမွာအမိျမန္မာ ႏိုင္ငံေတာ္ အေရွ႕ေတာင္အာရွႏိုုင္ငံေတြကိုု ႏွစ္ဆယ္ရာစုုထိေနာက္ေကာက္က်ၿပီး လိုုက္ေနရအံုုးမွာပါ….
အမိႏိုုင္ငံက စိုုက္ပ်ိဳးေရးႏိုုင္ငံုုဖစ္ေပမဲ့ လယ္ေျမေတြလဲျပန္႔က်ဲေနေတာ့ ဘယ္လိုုမွ လက္မႈကေန စက္မႈထြန္ရက္ဖိုု႔လုုပ္ဖိုု႔အေတာ္ကိုုခက္ပါတယ္….
ႏိုင္ငံျခားစက္မႈလုုပ္ငန္းဖက္စပ္လုုပ္ငန္းေလးေတြ၀င္လာေအာင္မလုုပ္ႏုုိင္ရင္ ဘယ္လိုုမွာအမိျမန္မာ ႏိုင္ငံေတာ္ အေရွ႕ေတာင္အာရွႏိုုင္ငံေတြကိုု ႏွစ္ဆယ္ရာစုုထိေနာက္ေကာက္က်ၿပီး လိုုက္ေနရအံုုးမွာပါ….
အမိႏိုုင္ငံက စိုုက္ပ်ိဳးေရးႏိုုင္ငံုုဖစ္ေပမဲ့ လယ္ေျမေတြလဲျပန္႔က်ဲေနေတာ့ ဘယ္လိုုမွ လက္မႈကေန စက္မႈထြန္ရက္ဖိုု႔လုုပ္ဖိုု႔အေတာ္ကိုုခက္ပါတယ္….
ဒီမွာ ဧရ၀တီမွာ ကိုုကိုုႀကီးေရးထားတာကိုုဖတ္ၾကည့္လိုုက္ပါအံုုး…
ခ႐ုိနီမ်ားႏွင့္ အသြင္ကူးေျပာင္းေနဆဲ ျမန္မာႏုိင္ငံ
ခ႐ုိနီမ်ားႏွင့္ အသြင္ကူးေျပာင္းေနဆဲ ျမန္မာႏုိင္ငံ
ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ႕ ႏိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး အေျပာင္းအလဲေတြ အားလံုးဟာ လမ္းဆံုလမ္းခြ အေျခအေနမွာ ေရာက္ေနတာပါ။ အထူးသျဖင့္ေတာ့ ႏုိင္ငံေရး အေျပာင္းအလဲန႔ဲအတူ အဲဒီရဲ႕သက္ေရာက္မႈေၾကာင့္ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး ေနာက္ဆက္တြဲ အေျပာင္းအလဲေတြကို ဘယ္လို စီမံခန္႔ခြဲမလဲ ဆုိတဲ့ကိစၥဟာ အေရးပါတဲ့ အခ်က္္ျဖစ္ပါတယ္။
ႏုိင္ငံတကာ ျဖစ္စဥ္ေတြမွာလည္း အာဏာရွင္စနစ္ကေန ဒီမုိကေရစီကို ေျပာင္းလဲတဲ့ ႏုိင္ငံတုိင္းမွာ ခ႐ုိနီဆုိတဲ့ လက္သင့္ရာ စားေတာ္ေခၚ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ေတြ၊ ေခတ္ပ်က္ သူေဌးေတြရဲ႕ ျပႆနာကို ဘယ္လုိ ကိုင္တြယ္မလဲ ဆုိတာ အခုလို အကဲဆတ္တဲ့ အကူးအေျပာင္းကာလမွာ မလြဲမေသြ ေျဖရွင္းရမယ့္ ကိစၥျဖစ္တယ္။
ျမန္မာႏိုင္ငံဟာ ႏုိင္ငံတကာနဲ႔ စီးပြားေရး ကူးလူးဆက္ဆံမႈေတြ လုပ္ေတာ့မယ္၊ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြက စီးပြားေရး ပိတ္ဆုိ႔ထားတာေတြကို ႐ုပ္သိမ္းၿပီးေတာ့ ႏုိင္ငံတကာ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈေတြ လာေတာ့မယ္ဆုိရင္ ျပည္တြင္းမွာရွိတဲ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ေတြထဲက ဘယ္လုိပုဂၢဳိလ္ေတြနဲ႔ စီးပြားေရး ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မလဲ ဆုိတာကို ႏုိင္ငံတကာစီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ေတြ၊ ကုမၸဏီေတြက ေရြးခ်ယ္ရမယ့္ ကာလတခုကို ေရာက္လာပါၿပီ။
အဲဒီေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ ႏုိင္ငံမွာ ဥပမာအားျဖင့္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္တခ်ိဳ႕ကို အေမရိကန္နဲ႔ အေနာက္ႏုိင္ငံေတြ ကေနၿပီးေတာ့ ဗီဇာ ပိတ္ဆုိ႔ ကန္႔သတ္ထားတာေတြ ရွိတယ္။ အဲဒါေတြကို ျပန္ၿပီး ဖြင့္လွစ္ေပးေတာ့မယ္၊ ႏုိင္ငံတကာ အေနနဲ႔ ရင္းႏွီး ျမွုဳပ္ႏွံေတာ့မယ္ ဆုိရင္ သူတုိ႔ဘက္က ဘယ္လုိ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြလုပ္ရမလဲဆုိတာကို ႏုိင္ငံေရး ေခါင္းေဆာင္ေတြအေနနဲ႔ တိတိက်က် သတ္မွတ္ေပးဖုိ႔ လိုလာပါလိမ့္မယ္။
တကယ့္တကယ္က ခ႐ုိနီျပႆနာဟာ ႏုိင္ငံတကာက ႏုိင္ငံေရး အေျပာင္းအလဲေတြမွာ ေရွာင္လႊဲလို႔ မရတဲ့ ကိစၥတခု လည္း ျဖစ္ပါတယ္။
ဥပမာအားျဖင့္ အာဆီယံ လြတ္လပ္စြာ ကုန္သြယ္မႈဇုန္ ျဖစ္လာေတာ့မယ္ ဆုိရင္ က်ေနာ္တုိ႔ ႏုိင္ငံထဲမွာလည္း ႏုိင္ငံတကာနဲ႔ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏုိင္တဲ့၊ ပူးေပါင္းလုပ္ကိုင္ႏုိင္တဲ့ ႏုိင္ငံတကာအဆင့္မီ စီးပြားေရးသမားေတြ ေမြးထုတ္ဖုိ႔လုိတယ္။ လက္ရွိ လုပ္ငန္းရွင္ႀကီးေတြ အမ်ားစုဟာလည္း ၿပီးခဲ့တဲ့ စစ္အစုိးရလက္ထက္မွာ စစ္ေခါင္းေဆာင္ေတြနဲ႔ ရင္းႏွီးတဲ့ လူေတြပဲ ျဖစ္ေနပါတယ္ (ဒီလူေတြနဲ႔ မနီးစပ္ဘဲ ကိုယ့္ဖာသာ ႐ုိး႐ုိးသားသား ႀကိဳးစားရင္း ခ်မ္းသာလာေတြလည္း ရွိပါတယ္၊ သူတုိ႔က လူနည္းစုပါ)။ အဲဒီေတာ့ သူတုိ႔ကို ဘယ္လုိ ပံုစံေျပာင္းမလဲ ဆုိတာ အဓိကေမးခြန္းတခု ျဖစ္လာပါတယ္။
က်ေနာ့္ အျမင္ေျပာရရင္ေတာ့ ဒီစီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ေတြ၊ သူတုိ႔ရဲ႕ ရွိထားၿပီးသား အရင္းအျမစ္ေတြကို ႏုိင္ငံေတာ္ရဲ႕ အမ်ိဳးသား စီးပြားေရး ဖြ႔ံၿဖိဳးတိုးတက္ဖုိ႔ အတြက္ တန္ဖုိးရွိတဲ့ အရင္းအျမစ္ေတြျဖစ္ေအာင္ က်ေနာ္တုိ႔ ေျပာင္းလဲပစ္ဖုိ႔လုိပါတယ္။ စိတ္လိုက္မာန္ပါနဲ႔ ဒီလူေတြကို မေက်နပ္လို႔ ျပည္သူပိုင္ သိမ္းပစ္တာမ်ိဳး၊ ဒီလူေတြကို အေရးယူ ကိုင္တြယ္တာမ်ိဳးဟာ လက္ေတြ႔မွာ ႏုိင္ငံစီးပြားေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးတုိးတက္မႈအတြက္ အျပဳသေဘာေဆာင္တဲ့ ခ်ဥ္းကပ္မႈ မဟုတ္ဘူးလို႔ ျမင္ပါတယ္။
အဲဒီလုိ ေျပာတဲ့ အခါမွာ က်ေနာ္တုိ႔ အစဥ္အလာအားျဖင့္ ႏုိင္ငံေရး တက္ၾကြလႈပ္ရွားသူေတြက ဒီ ခ႐ုိနီေတြနဲ႔ ပတ္သက္ရင္ ျပင္းျပင္းထန္ထန္ ခါးခါးသီးသီး ႐ႈျမင္ေနတာေတြ ရွိတယ္။ တဖက္ကလည္း ဒီလူေတြဟာ စစ္အာဏာရွင္ေတြ ႀကီးစုိးတဲ့ ေခတ္မွာ တရားမွ်တတဲ့ နည္းလမ္းနဲ႔ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ ႀကီးပြားခ်မ္းသာေနတာေတြဟာ ေမးခြန္း ထုတ္စရာ ျဖစ္ေနပါတယ္။ အဲဒါကို အသြင္ ကူးေျပာင္းေရးကာလ တရားမွ်တမႈထဲမွာ ထည့္သြင္းၿပီး စဥ္းစားဖုိ႔ေတာ့ လုိမယ္။
ဒါေၾကာင့္မုိ႔ က်ေနာ့္အေနနဲ႔ ေျပာရရင္ ဒီ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ေတြဟာ ဘယ္လုိ ဘယ္ပံုနဲ႔ ႀကီးပြား ခ်မ္းသာခဲ့တာလဲ၊ ဘယ္ေလာက္ ပမာဏအထိ ႀကီးပြားခ်မ္းသာေနသလဲဆုိတာ ပြင့္လင္းျမင္သာမႈ ရွိဖုိ႔ လုိလာတယ္။
အေျခခံ စံႏႈန္းေတြနဲ႔ ေျပာမယ္ဆုိရင္ အဲဒီ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ႀကီးေတြဟာ မူးယစ္ေဆး၀ါးက ရရွိတဲ့ ၀င္ေငြေတြနဲ႔ ႀကီးပြားခ်မ္းသာတာလား၊ ဒါမွမဟုတ္ တရားမ၀င္ လက္နက္ေမွာင္ခိုမႈ ပြဲစား လုပ္ငန္းေတြကေန ႀကီးပြား ခ်မ္းသာတာလား ဆိုတာကိုေတာ့ ေမးခြန္းထုတ္ဖုိ႔ လုိပါလိမ့္မယ္။ ဒီလူေတြကို အေမရိကန္ရဲ႕ စီးပြားေရး ဒဏ္ခတ္ပိတ္ဆုိ႔မႈ စာရင္းက ပယ္ထုတ္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ ကန္႔ကြက္ရမွာပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
အေမရိကန္ရဲ႕ စီးပြားေရး ဒဏ္ခတ္ပိတ္ဆို႔ထားတဲ့ စာရင္းထဲက ပယ္ဖ်က္ေပးမယ့္ လူေတြကို အေသအခ်ာ စိစစ္ဖုိ႔ လုိပါတယ္။ ျမန္မာႏုိင္ငံနဲ႔ စီးပြားေရး လုပ္ခ်င္ေနတဲ့ အက်ိဳးစီးပြား တခုတည္းကိုပဲ ၾကည့္ၿပီး ထုတ္လုိ႔ မရပါဘူး။ အဲဒီလို လုပ္သူလည္း ခ႐ုိနီ ဘက္ေတာ္သား ျဖစ္သြားပါလိမ့္မယ္။ အခုျဖစ္ေနတဲ့ အေၾကာင္းအရာေတြထဲမွာ ခ႐ုိနီေတြထဲက ဘယ္သူေတြက ဒီမုိကေရစီ ေျပာင္းလဲမႈ၊ လူသားခ်င္းစာနာမႈ၊ လူမႈေရး လုပ္ငန္းေတြမွာ ထိထိေရာက္ေရာက္ ပြင့္ပြင့္ လင္းလင္း ဘယ္သူေတြက ကူညီေနတယ္ ဆိုတာလည္း အမွတ္ေပးရမယ့္ အထဲ ထည့္သြင္းရမွာျဖစ္ပါတယ္။ ခ႐ုိနီ စာရင္းက ပယ္ပ်က္သြားခ်င္ေစာနဲ႔ ဒီမုိကေရစီ အေရၿခံဳျပတာမ်ိဳးကိုလည္း သတိထားဖုိ႔ လိုပါလိမ့္မယ္။
တုိင္းျပည္ရဲ႕ သယံဇာတနဲ႔ ျပည္တြင္းစစ္ ျဖစ္ေနတဲ့ တုိင္းရင္းသား ေဒသေတြမွာ ေက်ာက္မ်က္ရတနာေတြ တူးေဖာ္ရင္း ေခါင္းပံုျဖတ္ခ်မ္းသာလာခဲ့တာလား၊ စစ္အာဏာရွင္ သက္ဆုိးရွည္ေစေရးအတြက္ အားေပးအားေျမွာက္လုပ္ၿပီး ကိုယ့္ကိုယ္ကုိ ႀကီးပြားခ်မ္းသာေအာင္ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ၾကတာလား၊ အဲဒီေငြမည္းေတြ ေငြျဖဴလုပ္တဲ့ ကိစၥေတြကို က်ေနာ္တုိ႔ ေဖာ္ထုတ္ဖုိ႔ လုိပါလိမ့္မယ္။
ေနာက္တခုက ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ အႀကီးမားဆံုးနဲ႔ အက်ယ္ျပန္႔ဆံုး ျဖစ္ေနတဲ့ ကိစၥကေတာ့ ေျမယာသိမ္းမႈနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ ျပႆနာေတြပါ။
အဲဒီေတာ့ ဒီ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ေတြဟာ သူတုိ႔ကိုယ္တုိင္ ေနာက္ေၾကာင္းေအးေအးနဲ႔ စီးပြားေရးေအာင္ျမင္ဖုိ႔ ဆုိရင္ ႏိုင္ငံတြင္းမွာရွိတဲ့ တဦးခ်င္း တေယာက္ခ်င္းရဲ႕ ေျမယာသိမ္းပိုက္ခံရမႈေတြ၊ ဆံုး႐ႈံးနစ္နာမႈေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အဲဒီ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ႀကီးေတြ အေနနဲ႔ ရင္ဆိုင္ေျဖရွင္းရပါမယ္။
အဲဒါကေတာ့ က်ေနာ္တုိ႔ ႏုိင္ငံသားေတြရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြားကို ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ေပးဖုိ႔ အတြက္ အထူးသျဖင့္ ဒီမုိကေရစီ ေခါင္းေဆာင္ေတြ၊ ႏုိင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ေတြရဲ႕ တာ၀န္ေတြ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္မုိ႔ ဒီစီးပြားေရးလုပ္ငန္းရွင္ႀကီးေတြကို အမ်ိဳးသားစီးပြားေရးမွာ ပါ၀င္လာဖုိ႔ အသြင္ေျပာင္းတဲ့ေနရာမွာ ေျမယာသိမ္းဆည္းမႈနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ တကယ္ ဆံုး႐ံႈးနစ္နာခဲ့တဲ့ ေျမယာပိုင္ရွင္၊ လယ္ပိုင္ရွင္၊ ႏုိင္ငံသားေတြကို ထုိက္တန္တဲ့ ေလ်ာ္ေၾကးေပးမႈ၊ ျပန္လည္ ေျဖရွင္းေပးမႈမ်ိဳးေတြ လုပ္ေပးဖုိ႔ လုိမယ္လို႔ ျမင္ပါတယ္။
အဲဒီလုိမွ မဟုတ္ဘဲနဲ႔ သက္ဆုိင္ရာ အာဏာရွိတဲ့သူေတြနဲ႔ ပင္းၿပီးေတာ့ လုိင္စင္ေတြ၊ ပါမစ္ေတြ၊ အထူးအက်ိဳးစီးပြား ရယူခံစားထားတဲ့ ကိစၥေတြ ရွိတယ္။ အဲဒါေတြနဲ႔ ႀကီးပြားခ်မ္းသားခဲ့တဲ့သူေတြဟာ သူတို႔ပိုင္ဆိုင္ေသာ ကုမၼဏီမ်ားကို အမ်ားပိုင္ ကုမၼဏီမ်ားအျဖစ္ ျပဳျပင္ေျပာင္လဲမႈမ်ား မလုပ္ခင္ ပိုင္ဆိုင္မႈမ်ား၊ စီပြားေရး ပမာဏမ်ားကို ပြင့္လင္းျမင္သာစြာ ေဖာ္ထုတ္ ေၾကညာဖို႔ လိုအပ္ပါတယ္။ အဲဒါကလည္း ဘယ္ကာလအထိ ေနာက္ဆံုးထားၿပီး ပိုင္ဆုိင္မႈေတြကို ေၾကညာ ေဖာ္ထုတ္ရမယ္ဆုိတာကို တိတိက်က် သတ္မွတ္ဖုိ႔ လိုတယ္။ အဲဒီကေန ႏုိင္ငံေတာ္ကို တရား၀င္ အခြန္ဘ႑ာ ေပးေဆာင္ဖုိ႔ လိုမယ္။
အဲဒီကာလ ေနာက္ပိုင္းမွာေတာ့ ေစ်းကြက္ စီးပြားေရး မွန္မွန္ကန္ကန္ ေပၚေပါက္လာဖုိ႔အတြက္ အျခား စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္ အေသး၊ အလတ္၊ အႀကီး အားလံုးဟာ တန္းတူ ညီမွ်တဲ့ အခြင့္အေရးမ်ိဳး ရွိရမယ္။ ဥပမာ တင္ဒါ ေခၚယူတဲ့ စနစ္မ်ိဳး၊ ေလလံစနစ္မ်ိဳးမွာက အစ ပြင့္လင္းျမင္သာတဲ့၊ အားလံုး တေျပးညီ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏုိင္တဲ့ အေျခအေနမ်ိဳး က်ေနာ္တုိ႔ ဖန္တီးေပးဖုိ႔ လုိတယ္။
သတ္မွတ္တဲ့ ကာလ အေတာအတြင္းမွာ သူတုိ႔ရဲ႕ ပိုင္ဆုိင္မႈေတြကို ထုတ္ျပန္ၿပီးေတာ့ ႏုိင္ငံေတာ္အတြက္ ရသင့္ ရထုိက္တဲ့ အခြန္ဘ႑ာေတြကို တိတိက်က် ထမ္းေဆာင္ဖုိ႔အတြက္ သူတုိ႔မွာ တာ၀န္ရွိတယ္။ ပိုင္ဆိုင္မႈေတြအေပၚ ထမ္းေဆာင္ရတဲ့ (Properties Tax) နဲ႔ ၀င္ေငြမ်ားလာတာနဲ႔ အမွ် ပိုၿပီးေပးရတဲ့ အခ်ိဳးက် ၀င္ေငြခြန္ (Propotional Tax) ေတြကို သတ္မွတ္ကာလအတြင္း လႊတ္ေတာ္က ဥပေဒျပဌာန္းၿပီး ႏိုင္ငံေတာ္ ဘတ္ဂ်က္ထဲ ျပန္ရေအာင္ ႀကိဳးစားဖို႔ လိုပါမယ္။
ႏိုင္ငံတကာ ကုမၸဏီေတြ လာၿပီး ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံကာ ေစ်းကြက္စီးပြားေရး ျဖစ္လာရင္ တဦးတေယာက္၊ တဖြဲ႔ကေန လုပ္ငန္းေတြကို လက္၀ါးႀကီး အုပ္ႏိုင္မႈကို ကာကြယ္ဖို႔ Anti Trust Law ေခၚတဲ့ လက္၀ါးႀကီးအုပ္မႈကို တုိက္ဖ်က္တဲ့ ဥပေဒမ်ိဳးေတြ ျပ႒ာန္းၿပီး ကာကြယ္ဖို႔လည္း လုိပါမယ္။ လုပ္ငန္းခြင္ အေျခအေနေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ ႏိုင္ငံတကာ စံႏႈန္းေတြ၊ ေဒသဆိုင္ရာ စံႏႈန္းေတြနဲ႔ ကိုက္ညီေအာင္ ျပဌာန္းၿပီး အလုပ္သမား အခြင့္အေရးေတြကို တိတိက်က် အာမခံခ်က္ေပး၊ ကာကြယ္ေစာင့္ေရွာက္ဖို႔ လိုပါတယ္။
ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမႈ လုပ္ငန္းေတြေၾကာင့္ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ ထိခိုက္မႈ၊ ေဒသခံေတြရဲ႕ လူမႈဘ၀ေျပာင္းလဲမႈေတြ အေပၚတာ၀န္ယူကုစားမႈေတြလည္း လုပ္ရမွာ ျဖစ္သလို အရပ္ဖက္ အဖြဲ႔အစည္းေတြရဲ႕ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈနဲ႔ ေလ့လာေစာင့္ၾကည့္မႈ ပါရပါမယ္။
အဲဒီလို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ မလုပ္ရင္ ႏိုင္ငံတကာ ကုမၸဏီႀကီးေတြ အေနနဲ႔ စံခ်ိန္စံညႊန္းနဲ႔ ကိုက္ညီတဲ့ ျပည္တြင္း လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ကို ရွာတဲ့ေနရာမွာ အခက္အခဲ ျဖစ္ႏိုင္ပါတယ္။
ကုမၸဏီႀကီးေတြက စိတ္ဆႏၵအေလွ်ာက္ ေဆာင္ရြက္ေနတဲ့ Coperate Social Responsibility (CRS) ေခၚ လူမႈ အက်ိဳးျပဳ လုပ္ငန္းေတြ လုပ္ေနတာေတြ ရွိသည့္တိုင္ ႏိုင္ငံတကာ ကုမၸဏီေတြ မျဖစ္မေန လုိက္နာဖို႔ တာ၀န္ရွိတဲ့ Code of Conducts ေတြလည္း ရွိပါတယ္။ အျမတ္ေငြ ဘယ္ေလာက္ ရာခိုင္ႏႈန္းကို ေဒသဖြံ႔ၿဖိဳးေရး ျပန္သံုးမယ္ စတဲ့ မျဖစ္မေန လိုက္နာရမယ့္ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းေတြကို စာခ်ဳပ္ေတြ၊ ကန္ထ႐ိုက္ေတြမွာ ထည့္ဖို႔ လိုပါတယ္။
ဒီလိုနည္းေတြနဲ႔ ယခင္စစ္အစိုးရ လက္ထက္က အဆမတန္ ႀကီးပြားခ်မ္းသာလာတဲ့ လုပ္ငန္းရွင္ႀကီးေတြကို ႏိုင္ငံရဲ႕ ဒီမုိကေရစီ အေျပာင္းအလဲမွာ သူတုိ႔ကိုပါ ႏုိင္ငံရဲ႕ အေရးပါတဲ့ အင္အားစုေတြျဖစ္လာေအာင္ အသြင္ေျပာင္းႏုိင္ လိမ့္မယ္လို႔ ယံုၾကည္ပါတယ္။ ဒီလိုမွ မဟုတ္ရင္ က်ိက်ိတက္ ခ်မ္းသာတဲ့ လူနည္းစု လက္ထဲမွာ တိုင္းျပည္စီးပြားဥစၥာေတြ စုပံုေနၿပီး ေအာက္ေျခ ဆင္းရဲတဲ့ အင္အားစုကလည္း ႀကီးထြားလာရင္ ႏိုင္ငံရဲ႕ တည္ၿငိမ္မႈကို ထိခုိက္လာႏိုင္ပါတယ္။
ဒါေတြကို တားဆီးႏိုင္ဖို႔ ႏိုင္ငံ့ သယံဇာတ သဘာ၀ ရင္းျမစ္ေတြကို မွ်မွ်တတျဖစ္ေအာင္ ဘယ္လို စီမံခန္႔ခြဲမလဲဆိုတာ စနစ္တက် ႀကိဳတင္ျပင္သင့္ၿပီလို႔ ျမင္ပါတယ္။ တိုင္းရင္းသား ေဒသေတြမွာ ရွိတဲ့ သဘာ၀ ရင္းျမစ္ေတြကို စီမံခန္႔ခြဲရာမွာ ခ႐ိုနီ ကုမၸဏီႀကီးေတြနဲ႔ အစိုးရကပဲ ပူးေပါင္း ရယူေနတယ္ဆိုၿပီး သယံဇာတ ခြဲေ၀မႈ (Resource Sharing) မွာ တိုင္းရင္းသားေတြနဲ႔ ယံုၾကည္မႈ ထိခိုက္ႏိုင္ပါတယ္။ အဲဒီထိခိုက္မႈကေန အမ်ိဳးသား ျပန္လည္သင့္ျမတ္ေရး တည္ေဆာက္တဲ့အခါ စီးပြားေရး မညီမွ်မႈကေန နားလည္မႈ ရဖို႔ ကိစၥေတြကိုပါ ထိခိုက္ႏိုင္ပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္မုိ႔ က်ေနာ္တုိ႔ ႏုိင္ငံေရးေခါင္းေဆာင္ေတြ အေနနဲ႔ ႏုိင္ငံေရး အေျပာင္္းအလဲအတြက္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒ ေျပာင္းလဲေရးကို က်ေနာ္တုိ႔ အာ႐ံုစိုက္ေနတဲ့ တခ်ိန္တည္းမွာပဲ လက္ရွိ စီးပြားေရး အေျပာင္းအလဲကုိ ဘယ္လို စီမံ ခန္႔ခြဲမလဲ ဆိုတာ ေလးေလးနက္နက္ ၀ုိင္းၿပီး စဥ္းစား အေျဖထုတ္ဖုိ႔ လိုတယ္။ လိုအပ္တဲ့ စံခ်ိန္စံညႊန္းေတြကို က်ေနာ္တုိ႔ ၀ုိင္းၿပီး သတ္မွတ္ဖုိ႔ လုိတယ္လို႔ ျမင္ပါတယ္။
Ref:irrawaddyburmese
No comments:
Post a Comment