ရခုိင္ျပည္နယ္၏ စီးပြားကုန္ သြယ္မႈ၊ ကုန္သြယ္စီးပြားလမ္းေၾကာင္းကုိ ေျပာရလွ်င္ အေရွ႕၊ အေနာက္၊ ေတာင္ဘက္တံခါး ေပါက္မ်ားမွ ကုန္သြယ္မႈကုိသာ ေျပာ ေလ့ရွိၾကသည္။ သုိ႔ရာတြင္ ေျမာက္ဘက္ တံခါးေပါက္ အေၾကာင္းကို ေျပာသူ နည္းေသးသည္။ တခ်ဳိ႕မွာ သတိပင္မထားမိၾက။ သတင္းသမားမ်ားက တစ္ခါတစ္ေလ ေျမာက္ဘက္ တံခါးေပါက္ ကုန္သြယ္မႈအေၾကာင္း ကို သတင္းအတုိအစ မ်ားျဖင့္ မီးေမာင္းထုိးျပခဲ့ဖူးသည္။ တကယ္ေတာ့ ရခုိင္ျပည္နယ္၏ ေျမာက္ဘက္ တံခါးမွာ ပြင့္ေနေသာ တံခါးတစ္ ခ်ပ္ျဖစ္သည္။ တစ္ပုိင္တစ္ႏုိင္ ကုန္သြယ္သူတုိ႔၏ ကုန္သြယ္လႈပ္ရွား ေနရာ၊ လမ္းေၾကာင္းတစ္ခုလည္း ျဖစ္သည္။ ေျမာက္ဘက္မွ ပြင့္ေနေသာ တံခါးမွ မၾကာျမင့္မီကာလအတြင္း ပြင့္လင္းျမင္သာေသာ စီးပြားကုန္သြယ္မႈ လမ္းေၾကာင္းတစ္ခု ျဖစ္ေပၚလာေတာ့မည္မွာ ေသခ်ာသည္။ မၾကာျမင့္မီဆုိသည္မွာ သိပ္မေဝးေတာ့။ ၂ဝ၁၃ ခုကာလေနာက္ပုိင္း တြင္ျဖစ္သည္။ တြက္ၾကည့္လွ်င္ ႏွစ္ႏွစ္မွ်သာ က်န္ေတာ့သည္။ ရခုိင္ျပည္နယ္သည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ ၏ အေနာက္ဘက္တြင္တည္ရွိသည့္ ျပည္နယ္တစ္ခုျဖစ္သည္။ ရခုိင္ျပည္နယ္၏ ေတာင္ဘက္သုိ႔ လွမ္းေမွ်ာ္ ၾကည့္လွ်င္ ဘဂၤလားပင္လယ္ျပင္ က်ယ္ႀကီးကုိ ေတြ႕ျမင္ရမွာျဖစ္သည္။ ထုိ႔အတူ အေနာက္ဘက္သုိ႔ လွမ္းေမွ်ာ္ ၾကည့္ျပန္လွ်င္လည္း အိမ္နီးခ်င္း ဘဂၤ လားေဒ့ရွ္ ႏုိင္ငံကုိ ေတြ႕ၾကရမည္ျဖစ္ သည္။ ေျမာက္ဘက္သုိ႔ ၾကည့္ျပန္ လွ်င္ (ခ်င္းျပည္နယ္ ပလက္ဝၿမဳိ႕ ကိုျဖတ္၍) အိႏၵိယႏုိင္ငံကုိ ေတြ႕ၾကရ မည္။ အေရွ႕ဘက္တြင္ေတာ့႐ုိးမအေရွ႕ ေဒသႀကီးက ထီးထီးမားမား ရွိေန သည္။ ရခုိင္ျပည္နယ္၏ အေနာက္ ဘက္ေမာင္ေတာၿမဳိ႕နယ္ ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ နယ္စပ္ေဒသသည္ ရခုိင္ျပည္နယ္၏ အေနာက္ဘက္တံခါးေပါက္ျဖစ္သလုိ ဘဂၤလားပင္လယ္ေအာ္ သည္လည္း ရခုိင္ျပည္နယ္၏ ေတာင္ဘက္ တံ ခါးေပါက္ျဖစ္သည္။ ရခုိင္ျပည္နယ္၏ အေရွ႕ဘက္မွာေတာ့ျပည္ေထာင္စု တုိင္းရင္းသားတုိ႔ေနထုိင္ရာ ရွမ္း႐ုိးမ အေရွ႕ေဒသႀကီးရွိေနသည္။ ေျမာက္ ဘက္ပုိင္းကုိ လွမ္းေမွ်ာ္ၾကည့္လွ်င္ရ ခုိင္ျပည္နယ္ႏွင့္ ဆက္သြယ္ ကူးလူး ႏုိင္သည့္ ေျမာက္ဘက္တံခါးတစ္ ေပါက္ကုိ ေတြ႕ျမင္ရသည္။ ထုိေနရာ ကား အိႏၵိယႏုိင္ငံႏွင့္ ဆက္သြယ္ရာ ထြက္ေပါက္တစ္ခုျဖစ္သည္။ မၾကာျမင့္မီျဖစ္ေပၚလာမည့္ ေျမာက္ဘက္တံခါးေပါက္အား စာ ေရးသူ လွမ္းေမွ်ာ္ၾကည့္မိသည္။ ရခုိင္ ျပည္နယ္၏ ေျမာက္ဘက္တြင္ ရွိေန သည့္ အိႏၵိယႏုိင္ငံသည္ ရခုိင္ျပည္ နယ္၏ အဓိကစီးပြားကုန္သြယ္ဖက္ ႏုိင္ငံ တစ္ႏုိင္ငံျဖစ္လာေပေတာ့မည္။
ျမန္မာ-အိႏၵိယ ႏွစ္ႏုိင္ငံ သေဘာတူ ညီခ်က္ျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္လ်က္ရွိသည့္ ကုလားတန္ ျမစ္ေၾကာင္း ဘက္စုံသုံး စီမံကိန္းႏွင့္ အတူ စစ္ေတြပင္လယ္ကူး ဆိပ္ကမ္း ႀကီးသည္ အေကာင္အထည္ေပၚလာ ေပေတာ့မည္။ တန္ခ်ိန္ ၇ဝဝဝ အထိ ရွိေသာ ကုန္တင္သေဘၤာမ်ား ဆုိက္ ကပ္ရန္ ကုန္တင္ကုန္ခ်ျပဳလုပ္ႏုိင္ မည့္ စစ္ေတြ ပင္လယ္ကူးဆိပ္ကမ္း ဆိပ္ခံတံတားတည္ေဆာက္ျခင္းႏွင့္ ကုလားတန္ျမစ္ဝင္ဝကုိ ေရစူးအနက္ ၇.၉ မီတာရွိေအာင္ တူးေဖာ္ျခင္းျဖင့္ စစ္ေတြဆိပ္ကမ္းသုိ႔ ကြန္တိန္နာ တင္သေဘၤာမ်ား အခ်ိန္မေရြး ဆုိက္ ကပ္ ဝင္ထြက္သြားလာႏုိင္ေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။ ဤဆိပ္ကမ္းမွတစ္ဆင့္၊ ရခုိင္ျပည္နယ္၏ ေတာင္ဘက္တံခါး ေပါက္ႀကီးမွ တစ္ဆင့္ အိႏၵိယႏုိင္ငံ အပါအဝင္ အေရွ႕ေတာင္အာရွႏုိင္ငံ မ်ား၊ ေတာင္အာရွႏုိင္ငံမ်ားႏွင့္ ကူးလူး ဆက္သြယ္ႏုိင္ေတာ့မည္ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ အတူ ကုလားတန္ျမစ္ေၾကာင္းမွ တစ္ဆင့္ ရခုိ္င္ျပည္နယ္၏ ေျမာက္ ဘက္ အိႏၵိယႏုိင္ငံ၊ မီဇုိရမ္ျပည္နယ္ သုိ႔ သြားေရာက္ႏုိင္သည့္ေျမာက္ဘက္ တံခါးေပါက္ႀကီးသည္ ပြင့္လင္းလာ ေတာ့မည္ျဖစ္သည္။ ကုလားတန္ျမစ္ေၾကာင္းအား စစ္ေတြဆိပ္ကမ္းမွတစ္ဆင့္ ခ်င္းျပည္ နယ္ ပလက္ဝၿမဳိ႕အထိ အရွည္ ၁၅၈ ကီလုိမီတာ ရွိ ေရလမ္းေၾကာင္းအား ေသာင္တူးေဖာ္ျခင္း၊ ပလက္ဝၿမဳိ႕မွ နယ္စပ္ၿမိတ္ဝေက်းရြာအထိ ၁၂၉ ကီလုိမီတာရွိ အေဝးေျပးလမ္းႀကီးကို တည္ ေဆာက္သြားမည္ျဖစ္သည္။ စစ္ေတြ - ပလက္ဝ ေရေၾကာင္းျဖင့္ တန္ခ်ိန္ ၆ဝဝ ဆံ့ သေဘၤာ မ်ားျဖင့္ စစ္ေတြဆိပ္ကမ္းမွ ပစၥည္းမ်ားကို သယ္ယူကာ ပလက္ဝၿမဳိ႕မွ တစ္ဆင့္ ကားလမ္းျဖင့္ အိႏၵိယႏုိင္ငံ မီဇုိရမ္ ျပည္နယ္သုိ႔ သြားေရာက္ႏုိင္ၾကေတာ့ မည္ျဖစ္သည္။
ဤလမ္းမႀကီးသည္ အိႏၵိယႏုိင္ငံရွိ အမွတ္ ၅၄ လမ္းမ ႀကီးႏွင့္ ဆက္သြယ္သြားမည္ျဖစ္ ေၾကာင္းျဖင့္ဆုိသည္။ ကုလားတန္ ျမစ္ေၾကာင္း ဖြံ႕ၿဖဳိးေရး စီမံကိန္း၊ စစ္ေတြ ပင္လယ္ကူးဆိပ္ကမ္း တည္ ေဆာက္ျခင္းလုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္အတူ ပုဏၰားကြၽန္းၿမဳိ႕နယ္တြင္ အထူးစက္မႈ ဇုန္တစ္ခုကုိ အေကာင္အထည္ေဖာ္ သြားမည္ျဖစ္ေၾကာင္းလည္း သိရ သည္။ ရခုိင္ျပည္နယ္သည္ အေနာက္ဘက္တံခါးေပါက္မွတစ္ဆင့္ အိမ္နီးခ်င္း ဘဂၤလားေဒ့ရွ္ ႏုိင္ငံႏွင့္ ကုန္သြယ္လုပ္ကုိင္လ်က္ ရွိသည္။ ကုလားတန္ျမစ္ေၾကာင္း ဘက္စုံသုံး စီမံကိန္းၿပီးစီးပါက ျပည္နယ္၏ ေျမာက္ဘက္ တံခါးေပါက္မွတစ္ ဆင့္ အိႏၵိယႏွင့္ ကုန္သြယ္မႈလုပ္ငန္း မ်ားကုိ ေဆာင္ရြက္လာႏုိင္ေတာ့မည္ ျဖစ္သည္။ မၾကာမီ ျဖစ္ေပၚလာႏုိင္သည့္ စီးပြားေရး အခင္းအက်င္းမ်ားကို ၾကည့္္၍ ေလ့လာ၍ ရခုိင္စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္တုိ႔ ႀကဳိတင္ျပင္ဆင္သင့္ သည္မ်ားကို ျပင္ဆင္ထားသင့္ၾကၿပီ။ ျပင္ဆင္ရန္လုိအပ္ေနၾကၿပီ။ အိႏၵိယႏုိင္ငံသည္ ၄င္း၏ အေရွ႕ ေျမာက္ဘက္တြင္ရွိေနသည့္ ကုန္း တြင္းပိတ္ ျပည္နယ္တစ္ခုျဖစ္သည့္ မီဇုိရမ္ျပည္နယ္၏ထြက္ေပါက္အျဖစ္ စစ္ေတြဆိပ္ကမ္းကုိ အသုံးျပဳရန္ လုိလားလ်က္ရွိသည္။ မီဇုိရမ္ျပည္ နယ္ ဖြံ႕ၿဖဳိးတုိးတက္ဖုိ႔ဆုိလွ်င္ ပင္ လယ္ေၾကာင္း ထြက္ေပါက္တစ္ခု မလြဲမေသြ လုိအပ္လ်က္ရွိရာ စစ္ ေတြဆိပ္ကမ္းသည္ အသင့္ေတာ္ဆုံး ေနရာလည္းျဖစ္သည္။ အိႏၵိယႏုိင္ငံ အေနျဖင့္ ၄င္း၏ ျပည္မႀကီး ေဒသရွိ ကုိးလ္ကတၱားမွ အေနာက္ဘဂၤလား ျပည္နယ္မ်ား၊ ေျမာက္ပုိင္းျပည္နယ္ မ်ားမွ အေရွ႕ေျမာက္ပုိင္းရွိ မီဇုိရမ္ ျပည္နယ္သုိ႔ ကားလမ္းျဖင့္ ဆက္ သြယ္၍ ပစၥည္းမ်ားတင္ပုိ႔ရာတြင္ မုိး တြင္းကာလ၌ ေရႀကီးျခင္း၊ ေတာင္ ၿပဳိျခင္း၊ လမ္းမ်ားပိတ္ဆုိ႔ျခင္းတုိ႔ ေၾကာင့္ ေႏွာင့္ေႏွးၾကန္႔ၾကာမႈမ်ား ရွိ တတ္သည္။ ယင္းအျပင္ ကုိးလ္ ကတၱားမွ အေရွ႕ေျမာက္ပုိင္း မီဇုိရမ္ ျပည္နယ္အထိ ကားလမ္းျဖင့္ ၁၉၆၇ ကီလုိမီတာရွိရာ စစ္ေတြ ဆိပ္ကမ္း ကိုအသုံးျပဳ၍ ကုလားတန္ျမစ္ ေၾကာင္းအတုိင္း ဆက္သြယ္သြား လာမည္ဆုိပါက ၁၂၉၄ မီတာသာ သြားရမည္ျဖစ္သည္။ ဤလမ္း ေၾကာင္းမွာ လမ္းေဟာင္းထက္ ၆၇၃ ကီလုိမီတာ (၄၁၈ မုိင္) ပုိမုိ၍တုိ ေတာင္းသြားမည္ျဖစ္၍ အိႏၵိယႏုိင္ငံ အဖုိ႔ ေက်းဇူးရွိေသာ စီမံကိန္းျဖစ္ သည္။
အိႏၵိယႏုိင္ငံသည္ျမန္မာႏုိ္င္ငံမွ ပဲမ်ဳိးစုံတုိ႔ကုိလည္း ဝယ္ယူလ်က္ရွိ သည္။ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးလမ္းေၾကာင္းျဖင့္ ပဲတင္ပုိ႔မႈကုိ သိသာျမင္သာစြာ မေတြ႕ ရေသး။ သုိ႔ရာတြင္ ပုံမွန္ကုန္သြယ္ ေရးလမ္းေၾကာင္းမွမူ အမ်ားအျပား တင္ပုိ႔လ်က္ရွိေနေၾကာင္းသိရသည္။ လက္ရွိ မီဇုိရမ္ျပည္နယ္အတြက္ လုိအပ္ေသာ ပစၥည္းမ်ားကုိ ျမန္မာ ႏုိင္ငံ အေနာက္ေျမာက္နယ္စပ္ရွိ စစ္ ကုိင္းတုိင္း၊ တမူးႏွင့္ ခ်င္းျပည္နယ္ ရိဒ္နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး စခန္းမ်ားမွ ဝယ္ယူလ်က္ရွိသည္။ အဆုိပါ စခန္း မ်ားမွ အမ်ားဆုံးတင္ပုိ႔ ေနရသည့္ ပစၥည္းမ်ားမွာ ကြမ္းသီး၊ အုန္းသီး၊ ငါးစုံကေလးေျခာက္မ်ားျဖစ္ၾက သည္။ ဝက္အရွင္မ်ားကုိလည္း တင္ပုိ႔လ်က္ရွိၾကသည္။ ထုိ႔အတူ မုံ ရြာစက္မႈဇုန္မွ ရက္လုပ္သည့္ ေမြးပြ ေစာင္မ်ားကုိလည္း တင္ပုိ႔ေနရေၾကာင္း နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရးဇယားမ်ားအရသိ ရသည္။ ရခုိင္ျပည္နယ္မွ အိႏၵိယႏုိင္ငံ ႏွင့္ တရားဝင္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး မရွိေသးေပ။ သုိ႔ရာတြင္ ေက်ာက္ ေတာ္ၿမဳိ႕ကုိ အေျချပဳ၍ ကုလားတန္ ျမစ္ေၾကာင္းအတုိင္း လယ္ယာထြက္ ကုန္ပစၥည္းမ်ားကို တင္ပုိ႔ေရာင္းခ် ေန ၾကရသည္။ တစ္ပုိင္တစ္ႏုိင္ ကုန္ သြယ္ေရး အဆင့္ဆုိေသာ္လည္း ပမာ ဏမွာ ေသးလွသည္ေတာ့မဟုတ္။ ရခုိင္ျပည္နယ္မွ င႐ုတ္သီးေျခာက္၊ ဆား၊ ငပိ၊ ငါးေျခာက္၊ ကြမ္းသီး မ်ားကို တင္ပုိ႔ေရာင္းခ်ေနၾကရသည္။ ေဒသခံမ်ား၏ ေျပာစကားအရ ဝက္ အရွင္မ်ားကုိလည္း တင္ပုိ႔ေနၾကရ ေၾကာင္း သိရသည္။ ကြမ္းသီးေျခာက္ ဆုိလွ်င္ ေျမာက္ဦး၊ မင္းျပားၿမဳိ႕နယ္ရွိ ဇီးဇာကြၽန္းမွ ထြက္ရွိသည့္ ကြမ္းသီး ၏ ၆ဝ ရာခုိင္ႏႈန္းခန္႔ကုိ အိႏၵိယနယ္ စပ္သုိ႔ တင္ပုိ႔ရန္ ေက်ာက္ေတာ္ၿမဳိ႕ နယ္မွ ကုန္သည္မ်ား ဝယ္ယူသုိ ေလွာင္ထားတတ္ၾကသည္။
ေရ ေၾကာင္းသာသည့္ ေဆာင္းရာသီ၊ ေႏြ ရာသီဆုိလွ်င္ ပလက္ဝသုိ႔ ဆန္တက္ သည့္ ေမာ္ေတာ္ငယ္မ်ားတြင္ င႐ုတ္ သီးေျခာက္ အိတ္ေတြ၊ ငါးစုံကေလး ေျခာက္ အိတ္ေတြကို အျပည့္ေတြ႕ရ တတ္သည္။ အကယ္၍ လမ္း ေၾကာင္းပြင့္လာခဲ့လွ်င္ ပုိ၍ တင္ပုိ႔ ႏုိင္ၾကေတာ့မည္။ အလားအလာ ေကာင္းေတြ ျဖစ္ပါ၏။ မၾကာျမင့္မီ ကာလတစ္ခုတြင္ ရခုိင္ျပည္နယ္၏ ေျမာက္ဘက္ တံ ခါးေပါက္ႀကီးမွာ ပြင့္လင္းျမင္သာစြာ ျဖစ္ေပၚလာေတာ့မည္ျဖစ္သည္။ ရခုိင္ ျပည္နယ္၊ ေက်ာက္ေတာ္ၿမဳိ႕နယ္ႏွင့္ နယ္စပ္ခ်င္းထိစပ္ေနသည့္ ပလက္ဝ ၿမဳိ႕တြင္လည္း နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး စခန္းတစ္ခုကို ဖြင့္လွစ္၍ တရားဝင္ နယ္စပ္ကုန္သြယ္ေရး လမ္းေၾကာင္း တစ္ခုကုိ ေဖာ္ေဆာင္ရန္ရွိေနေၾကာင္း သတင္းမ်ားတြင္ ေဖာ္ျပခ်က္မ်ားအရ သိရသည္။ အိႏၵိယႏုိင္ငံ ေတာင္ေပၚ ေဒသသားတုိ႔အတြက္ ရခုိင္ျပည္နယ္ ထြက္ပုိ႔ကုန္မ်ားတြင္ ကြမ္းသီးတင္ပုိ႔ ေရာင္းခ်ႏုိင္မႈ၊ င႐ုတ္သီးေျခာက္ တင္ပုိ႔ ေရာင္းခ်ႏုိင္မႈ၊ ငါးစုံကေလး ေျခာက္တင္ပုိ႔ေရာင္းခ်ႏုိင္မႈ၊ ငါးပိ တင္ပုိ႔ေရာင္းခ်ႏုိင္မႈ၊ အုန္းသီး ထုတ္ လုပ္မႈတုိ႔မွာ ရွိႏွင့္ၿပီးသား ျဖစ္သည္။ မၾကာမီ ျဖစ္ထြန္းေပၚေပါက္လာမည့္ ရခုိင္ျပည္နယ္၏ ေျမာက္ဘက္တံခါး ေပါက္မွတစ္ဆင့္ အေျမာက္အျမား ကုန္သြယ္တင္ပို႔ႏုိင္ရန္၊ ပစၥည္းမ်ားကုိ ထုတ္လုပ္ႏုိင္ရန္ ႀကဳိးစားၾကရေတာ့ မည္။ ပဲစုိက္ပ်ဳိးထုတ္လုပ္မႈ လုပ္ငန္း မ်ား၊ ရက္ကန္းလုပ္ငန္းမ်ား၊ ေစာင္ ရက္လုပ္မႈ လုပ္ငန္းမ်ား စသည့္ စသည္ မ်ားသည္ ရခုိင္လုပ္ငန္းရွင္ မ်ား အေလးထားၾကရမည့္ လုပ္ငန္း မ်ားျဖစ္သည္။ ထုိ႔အတူ စစ္ေတြၿမဳိ႕ အနီးတြင္ ေပၚထြက္လာမည့္ အထူး စက္မႈဇုန္အတြင္း ဘာေတြ ရင္းႏွီး လုပ္ကုိင္ၾကမလဲ။ဘဂၤလား ပင္လယ္ ေအာ္ကို အမွီျပဳထားသည့္ ရခုိင္ ျပည္ နယ္၏ ေတာင္ဘက္တံခါးေပါက္မွ တင္ပုိ႔နုိင္မည့္ ထုတ္ကုန္မ်ားကုိ လည္း စဥ္းစားသင့္ၾကၿပီ။ ေရငန္ ပုစြန္ ေမြးျမဴေရး လုပ္ငန္းမ်ား၊ အေအးခန္း စက္႐ုံတည္ေဆာက္ေရး လုပ္ငန္းမ်ား၊ ဆားထုတ္လုပ္မႈလုပ္ငန္းမ်ား စသည္ တုိ႔ကုိ ေဖာ္ေဆာင္လုပ္ကုိင္သြားႏုိင္ၾက ဖုိ႔ လုိအပ္ေနၿပီျဖစ္သည္။ ကြၽန္းသားငမန္း
No comments:
Post a Comment