Popular Posts!

Wednesday, February 13, 2019

တခိ်န္က ျမန္မာ့ မီးရထား

၁၉၆၂ ဦးေနဝင္းအာဏာသိမ္းမွဳ့ မတိုင္မီက #Burma_Railways လို့ေခၚတဲ့ ျမန္မာမီးရထားက ၁၉၆၀-၆၁ အတြက္  ရရွိေငြ က်ပ္သန္းေပါင္း ၁၂၅၁.၅ နဲ့ အသံုးေငြ ၁၀၈၀.၄ လို့ဆိုတယ္။ ဒီေတာ့ ၁၇၁သန္း ျမတ္ခဲ့တယ္ လို့ဆိုတယ္။  ေရြွဘံုသာလမ္းက ေၾကာ္ျငာတစ္ခုအရ အဲဒီအခ်ိန္ ၁၉၆၁ခုႏွစ္ မတ္လ၂၁ရက္ေန့က ေရြြေစ်းက  ေရြွတစ္က်ပ္သားကို ၂၆၇က်ပ္ဆိုေတာ့ တြက္ၾကည့္လိုက္ရင္အဲဒီႏွစ္က  ျမန္မာ့မီးရထားရဲ့ အျမတ္ေငြဟာ ေရြွ ၆၄၀၄၄၉  က်ပ္သား သို့ မဟုတ္ ပိႆာ ၆၄၀၀ ေက်ာ္ ျမတ္ခဲ့တယ္။ အခုေခတ္ ေရြွတစ္က်ပ္သားကို ၈သိန္းေက်ာ္ဆိုေတာ့ တစ္ပိႆာကို က်ပ္ သိန္း၈၀၀ ေက်ာ္ ဆိုေတာ့ ေျမာက့္ၾကည့္လိုက္ရင္ အျမတ္ေငြ နဲ့ လွည့္ပတ္ေငြ ပမာဏကို တြက္ၾကည့္လို့ရတယ္။ သူလုပ္ငန္း ပမာဏကို မွန္းလို့ရမယ္ အမ်ားစု အသံုးျပဳနို္င္စြမ္းကို သိသာထင္ရွားေစမယ္။  ဦးေနဝင္းမတိုင္မီေခတ္က ကိုယ့္နုိင္ငံရဲ့ လည္ပတ္မွဳ့ ပမာဏကို တြက္ၾကည့္လို့ရတယ္။




တကယ္ေတာ့ အဂၤလိပ္က ျမန္မာျပည္ကို တစ္ဝက္သိမ္းျပီးကတည္းက ရန္ကုန္ျပည္ကစလို့ ရထားလမ္းေတြေဖာက္ ခဲ့တယ္။ အာရွမွာ အစာၾကီးဘဲ။  တစ္နိုင္ငံလံုးသိမ္းျပီးခ်ိန္မွာ ေဖာက္ဖို့ခက္ခဲတဲ့ ရွမ္းျပည္လားရွိဳးထိကို ေဖာက္ခဲ့တယ္။ သြားရ ခက္ခဲတဲ့ ဂုတ္ထိပ္တံတား ကိုရေအာင္လုပ္ထားတာ အေမရိကန္ ကုမဏီေတြထိအပ္ျပီးေဖာက္တာ ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ အဲဒီေခတ္က နည္းပညာစိန္ေခၚစရာျဖစ္တဲ့ ေငြကုန္ေၾကးက်မ်ားတဲ့ ရွမ္းျပည္ကို ရေအာင္ ဘာေၾကာင့္ေဖာက္သလဲဆိုတာ သိျမင္နိုင္မယ္။  ျမစ္ၾကီးနားဖက္ ကခ်င္ျပည္နယ္ဆိုရင္ ႏွစ္ေပါင္းရာခ်ီျပီး ဒီရထားလမ္းကို ဘဲ အားျပဳခဲ့ရတယ္။ အခုအခ်ိန္ထိ အားကိုးစရာ ကားလမ္း နဲ့ အျခားေရြွးစရာသိပ္မရွိဘူး။ တကယ္ေတာ့ အရင္ေခတ္က ျမစ္ၾကီးနားရထားေတြက အခုေခတ္လို့ မဟုတ္ဘူး အရမ္းဇိမ္က်ခဲ့တယ္။  တကယ္ေတာ့ အဲဒီေခတ္ျပိဳင္အခ်ိန္ေလာက္မွာဘဲ အေမရိကန္မွာ တစ္နိုင္ငံလံုး ရထားလမ္းေတြ ေဖာက္ၾကတဲ့ ရထား သူေ႒း၊ ေျမ သူေ႒း၊ သံမဏိ သူေ႒းစတဲ့  တကယ့္သူေ႒းၾကီးေတြ အေၾကာင္းေတာင္ ျပန္ သတိရမိတယ္။ အေမရိကန္လည္း ဒီလိုတက္သြားတယ္။ အဂၤလိပ္ဟာ အာဖရိကကိုေတာင္ အေရွ့ဖက္ကမ္းကေန ထိပ္ကေန ေအာက္ဖက္ထိ ေဖာက္ဖို့ ၾကိဳးစားခဲ့တယ္။ 
 
ကြ်န္ေတာ္တို့ ငယ္တုန္းကအထိ ရထားက ဘဲ စာပို့တယ္ ကုန္သယ္ၾကတယ္။ စာပို့ရထားဆိုတာ ဘူတာစဥ္ရပ္တယ္။ ရထားလမ္းက နိုင္ငံအဝွမ္း ခ်ိတ္ထားျပီး တကၠသုိလ္ေက်ာင္းဖြင့္ခ်ိန္ ပိတ္ခ်ိန္ ေက်ာင္းသားေတြ ရထားေတြနဲ့ဘဲ လာၾကျပန္ၾကတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို့ထင္တယ္ အရင္ေခတ္က ပို့ေဆာင္ဆက္သြယ္ေရး ဝန္ၾကီးဌာနဆိုျပီး ဆက္သြယ္ေရး အဓိကျဖစ္တဲ့ စာတိုက္နဲ့ ေၾကးနန္းကို ရထားနဲ့တြဲတယ္။ ေလယာဥ္ေတြ သေဘၤာေတြ နဲ့ တြဲတယ္။ 
ေနာက္ပိုင္းေတာ့ ဝန္ၾကီးရာထူး ေတြ က ေစ်းေကာင္းရေတာ့ ထပ္ပြားၾကရာက ပို့ဆက္ က မီးရထားက ခြဲထြက္သြားတယ္။ ကညန ဆိုတဲ့ ေမာ္ေတာ္ယဥ္ကို လည္း သူတို့ အေမြရျပီး ကိုင္တယ္ ဆက္သြယ္ေရးက သတ္သတ္ ျဖစ္ ရာက အခုျပန္ေပါင္းတယ္။ အရင္ေခတ္မွာ ဝန္ၾကီး ဌာန ၁၀ခုေလာက္က ေန ၄၀ ေလာက္ ထိပြားလာဘူးတယ္။ 
အခု မူလကလိုျပန္ေပါင္းေတာ့ ဆက္သြယ္ေရးက မီးရထားနဲ့ေပါင္းခ်ိန္ စာတိုက္ေတြက အရင္လို လုပ္နိုင္စြမ္း မရွိေတာ့ဘူး ၊ အရင္က လမ္းေထာင့္တိုင္းစာတိုက္ပံုးေတြနဲ့ အျမန္ေရာက္တယ္။  ေၾကးနန္းရံုးေတြ ေရဒီယိုစခန္းေတြက အရင္ေလာက္ အသက္မဝင္ေတာ့ဘူး၊ ဝန္ၾကီးဌာနအတြက္ အစားဝင္လာတဲ့ ဖုန္းေတြ အင္တာနက္ေတြကို မူဝါဒဘဲကိုင္ျပီး ပုဂၢလိကေတြျဖစ္သြားေတာ့ အရင္လို့ မီရထား network ကို ဆက္သြယ္ေရး စာတိုက္ သံုးတာမ်ိဳး မဟုတ္တဲ့ေခတ္ေရာက္ျပီး ဆက္သြယ္ေရးဝန္ၾကီးဌာနနဲ့  မီးရထားနဲ့ က မဆိုင္သလိုျဖစ္လာတယ္။ 

ဝန္ၾကီးဌာနေတြက မူဝါဒကို ကိုင္သူေတြျဖစ္လာျပီး ဆက္သြယ္ေရး လုပ္ငန္းက ျပည္ပက ၂ ခုျပည္တြင္းက ၂ ခုကို ထိမ္းေၾကာင္းတဲ့ ေပၚလစီခ်တဲ့ သူျဖစ္လာတယ္။ မီးရထားကေတာ့ အခု ရွံဳးျပီး ရပ္သလို ျဖစ္ေနျပီး အစိုးရက ထမ္းထားရသလို ျဖစ္ေနတယ္။ လမ္းေတြလည္း အရင္ေခတ္ကလို မထိမ္းသိမ္းနိုင္ေတာ့ဘူး။  သူတုိ့ဖက္က အျမတ္ျပနိုင္ေနတာကလည္း မီးရထား က ပိုင္တဲ့ေျမေတြဟာ ျမန္မာနိုင္ငံက ျမိဳ့တိုင္းရြာ တိုင္းနယ္ တိုင္းမွာ ရွိေနေတာ့ အဲဒီကေန ရေနတဲ့ ေၾကာ္ျငာခေတြ ေဘဘုတ္ၾကီးေတြ က ရတာ သူေျမထဲမွာ အေဆာက္အဦေတြေဆာက္ျပီး BOT နဲ့ ေပးထားတာေတြ ငွားထားတာေတြက ရတာေတြေၾကာင့္ ဝင္သလိုျဖစ္ေနတယ္ လို့ေျပာလို့ရတယ္။ 
တကယ္ေတာ့ opportunity cost တဲ့တြက္မယ္ဆိုရင္ အမ်ားၾကီးရတာနဲေနတယ္။ 

မႏၲေလးဆိုရင္ ၃၅ ေအလမ္းလို့ေခၚတဲ့ ျမစ္ဆိပ္ကေန ဘူတာကို ဆီေတြသယ္တဲ့ လမ္း မွာ လမ္းေဘးမွာ ရထားသံလမ္းရွိလို့ သံလမ္းလို့ အရင္ကေခၚၾကတယ္ ။
သေဘၤာနဲ့သယ္လာတဲ့ ဆီေတြကို ျမစ္ေအာက္ကေန ပိုက္နဲ့ ေလွာင္ကန္ေတြထဲပို့ျပီး ရထားနဲ့ တစ္ျပည္လံုးကို ပို့ခဲ့ၾကပံုဘဲ။ 
အခုေတာ့ ရထားလမ္းသာမက ရထားလမ္းေဘးက ဝန္ထမ္း ေနအိမ္ေတြနဲ့ BOT(Build Operate Transfer) ဆိုတဲ့ ႏွစ္ ၂၀ တို့ ၃၀ တို့ နဲ့ ေပးတဲ့ ေနရာေတြကုန္ေနျပီ။ BOT ေတြဟာ ၁၉၈၈ အေရးအခင္းျပီးကေန ဆုိျပည္ေတာ့ေပမဲ့ ရထားက ျပန္ရမဲ့ပံုမေပၚဘူး မည္သို့လုပ္လိုက္သည္မသိနဲ့ မရွိေတာ့သလိုျဖစ္ေနတယ္။ 
လူစြမ္းေကာင္း ၾကီးေတြလက္ထဲ အခ်ိဳအေခ်ာင္နဲ့ပါသြားၾကတယ္ သူတို့ ပိုင္သြားၾကတယ္။
 တစ္ခါ မႏၲေလးျမိဳ့ရဲ့ အေရးပါတဲ့ ၇၈ လမ္းမၾကီး ေရွ့က ရတနာပံုေစ်း ဝန္းက်င္က ေနရာေတြ ေျပာရရင္ ၃၅လမ္းနဲ့ က်ံဳးေဘးၾကားက ၇၈ လမ္းက ေန ၇၇ ေလာက္ထိ အားလံုးက မီးရထားပိုင္ေတြလို့ ငယ္ငယ္တုန္းက သိထားခဲ့ေပမဲ့ အခုေတာ့ စည္ပင္က ထားေတာ့ အျခား BOT ဆိုတာေတြကို ဂရမ္ေဖာက္ျပီး ေပးလိုက္ပံုလိုဘဲ ပိုင္ကုန္ၾကတယ္။ ၇၈လမ္းေပၚက လမ္းအေနာက္ဖက္က ဟာေတြလည္း ဘယ္လိုျဖစ္ၾကမယ္ေတာ့မသိဘူး။ အခုတိုင္ဘဲ   ျမိဳ့ ေရွ့ျခမ္းေနာက္ျခမ္းကို ကာထားတဲ့ မီးရထား ပိုင္ေနရာၾကီး မႏၲေလးျမိဳ့ကို ကားပိတ္ေစတဲ့ အဓိက ေနရာျဖစ္ေနေလရဲ့။
 ျမိဳ့လည္မွာဘူတာရွိတာေကာင္းေပမဲ့ ရထားတြဲလွည့္ ေရြွျပင္ေတြဟာ ထားရတာမတန္ဘူး။ သူသံုးထားတာက  က်ံဳးေဘးကေန စျပီး ၃၅လမ္းထိ ၁၀ျပေလာက္ယူထားတဲ့ အျပင္ ရထားလမ္းရွိေတာ့ ကားလမ္းပိတ္တာနဲ့ ကုန္းေက်ာ္က ၂ ခုဘဲ ရွိေတာ့ သူေၾကာင့္ ကား ၾကပ္ေစတယ္ ေျပာရရင္ ျမိဳ့ေဟာင္းဘူတာလည္း ျမိဳ့လည္ေရာက္ေနျပီ။ တကယ္ ရထားေတြနဲ့ တနိုင္ငံလံုး ကုန္ေတြလူေတြသြားလားဆိုေတာ့ သိပ္မမ်ားလွဘူး။ ဘူတာရံု ေဆာက္ျပီးသား ၾကီးေတာင္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာဘာမွမသံုးဘဲ ထားရာက အခုမွ ဟိုတယ္ကို ငွားထားတယ္။ 

 ရန္ကုန္မွာလည္း ရွိမယ္လို့ထင္တယ္ တစ္ေလာက DVB က လားျပသြားတဲ့ ဝန္ထမ္းအိမ္ယာ ေတြထဲက လူေတြ ေနၾကထိုင္ၾကတာေတြ ၾကည့္လိုက္မိေသးတယ္။ တကယ္ေတာ့ ငယ္ငယ္က မီးရထား အင္ဂ်င္နီယာၾကီးေတြဆိုတာ တကယ့္ စမတ္က်တဲ့ သူၾကီးေတြ သံုးနိုင္တယ္ သားသမီးပညာေရးအားေပးတယ္ ခန့္ခန္ျငားျငားေနၾကထိုင္ၾကတာေတြ သတိရမိတယ္။ 
အားက်မိခဲ့တဲ့ Ba Myint တို့ အေဖၾကီးေတြ ေခတ္ သတိရမိတယ္။ 
တကယ္ေတာ့ ျမန္မာနိုင္ငံနဲ့ အဝွမ္းမွာ ရထားလမ္းေတြ ရွိေနျပီး ရထားတန္ေအာင္ မသြားနိုင္တာ မိုင္ေပါင္းအမ်ားၾကီးဘဲ။ 
လမ္းရွိျပီး  တစ္ရက္တစ္စီးေတာင္မျဖတ္တဲ့ ေဒသေတြလည္းအေတာ္မ်ားမယ္လို့ ထင္တယ္။ နိုင္ငံတကာမွာေတာ့ ကီလို ၃၀၀ အထက္ ကုန္သယ္တာကို ရထားသံုးတယ္လို့ၾကားဘူးတယ္။ 
တကယ္ေတာ့ ရထားက ရွံဳးတယ္ဆိုေပမဲ့ မီးရထားဝန္ၾကီးဌာနကိုင္တဲ့ သူေတြက ကညနကို ကိုင္ထားျပီး အရင္ေခတ္က ကားပါမစ္ေတြ ေခါင္ခိုက္ေနျပီး မတန္တဆေစ်းေတြနဲ့ သြားေနတဲ့ Without ေတြကို စီးေစတဲ့ ခိုးကားေတြ ကားေဟာင္းေတြကို စက္မွဳ့ဇံုကားလုပ္ျပီး အျမတ္သိန္းရာေထာင္ခ်ီရေစတဲ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းေတြ နဲ့ ပတ္သက္နဲ့ ကိုင္တြယ္တဲ့ ဝန္ၾကီးဌာနျဖစ္ေနေတာ့ သိပ္မဆင္းရဲနိုင္ဘူးလို့ေတာ့ထင္တာဘဲ။ 

တကယ္ေတာ့ ဆုိရွယ္လစ္ေခတ္မွာ ခ၇ီးသြားအမ်ားစုက ရထားဘဲ စီးခဲ့ၾကရတာပါ။ ရထားခေတြ နဲလို့ ျပဳတ္တာကေတာ့ ေငြေၾကးေဖာင္းပြမွဳ့ႏွံဳးမ်ားျပီး ေစ်းတက္တာၾကမ္းခ်ိန္မွာ မတက္ရဲလို့ျဖစ္တယ္ဆိုေပမဲ့ တက္သင္မတက္သင့္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ခ်သူ၇ဲ့ အေမွ်ာ္အျမင္က အပ်က္မခံသင့္တာခံသြားသလို ျဖစ္သြားတယ္လို့ ထင္ပါတယ္။ 
၁၉၉၅ ေနာက္ပိုင္းမွာ ေဒၚလာေစ်းက ၁၀၀ ေက်ာ္က ေန ၁၂၀၀ေလာက္ထိ တက္သြားတာေတြလည္းပါတာေပါ့။ 
လက္ရွိမွာေတာ့ မထိမ္းသိမ္းနိုင္လို ေသာ္လည္းေကာင္း ဆည္ေတြ ေရျမဳတ္တာေတြ အျခားအေၾကာင္းေတြနဲ့ ပ်က္သြားတဲ့ လမ္းပိုင္းေၾကာင့္ တစ္နာရီကို ၂၅မိုင္ေလာက္ဘဲ သြားနိုင္ေနတာက ဆြဲေဆာင္မွဳ့မရွိ သလိုျဖစ္ေနတယ္။ 
တကယ္ေတာ့ နိုင္ငံတကာမွာ ပ်မ္းမွ်၁၂၅ မိုင္ေလာက္သြားနိုင္ျပီး အခ်ိဳ့နိုင္ငံေတြက အေတာ္ျမန္ၾကတာလည္း ရွိပါတယ္။  တကယ္ေတာ့ ရန္ကုန္ မႏၲေလးမွာ ဓာတ္ရထားေတြဆြဲတဲ့ေခတ္က ဆိုရင္ နယူးေယာက္လန္ဒန္နဲ့ အကြာၾကီးမဟုတ္ခဲ့ပါဘူး။ ရန္ကုန္ျမိဳပတ္လမ္း ရွိေနသလို ေစ်းခ်ိဳ့ ဘုရားၾကီး မွာ နာရီစဥ္ နန္းတြင္းမွာ ရထားလမ္းေတြ အရင္က ရွိခဲ့ၾကပါတယ္။ အခုေတာ့ ရန္ကုန္ျမိဳ့ပတ္ရထားလမ္းက သူပိုင္တဲ့ လမ္းနဲ့ေဘးက က်ဴးခံရတဲ့ေျမေတြ ရဲ့ အခ်က္အလက္ေတာင္ ရွိလားမရွိလား မေသခ်ာေလာက္ေအာင္ ေနၾကတဲ့သူေတြလည္းေတြ့ေနရသလို၊ ရထားက ေျပးေနေပမဲ့ တစ္နာရီ တစ္မ်ိဳး တစ္စီးနဲ့ ဆိုေတာ့ ကားၾကပ္ေနတာေတာင္ အားမကိုးနိုင္ေသးပါဘူး။ ျမိဳ့ထဲေပမဲ့ လွ်ပ္စစ္မသံုးနိုင္ဘဲ ဒီဇယ္နဲ့ဆြဲေနရလို့ ရွံဳးေနတယ္လို့လည္း ၾကားေနရတယ္။ ကိုယ္နိုင္ငံက ဓာတ္ေငြ့ေတြေရာင္းျပီး ဒီဇယ္ကို ၁ႏွစ္ ၂ ဘီလ်ံဘိုးေလာက္သြင္း ရေအာင္ ကားေတြလည္း က်ပ္ေနတယ္။ 

တရုတ္လမ္းလည္း ၁၂ဘီးကားေတြ ကားလမ္းပိတ္ေအာင္ ကုန္ေတြသို့းေအာင္ က်ပ္ေနတယ္ ကိုယ္ဖက္က ပို့တဲ့ ဝယ္တဲ့ ပစၥည္းပမာဏက တစ္ဖက္ နိုင္ငံရဲ့ ေတာင္ေပၚေခါင္ေခါင္ ေဒသေရာက္တာေတာင္ ပစၥည္းေတြက်ပ္မေနဘဲ ရထားေတြ ဟိုင္းေဝးၾကီးေတြနဲ့ ရွင္းသြားတယ္။ တကယ္ေတာ့ ရထားနဲ့သယ္ယူပိုေဆာင္တာဟာ ကုန္ကားၾကီးေတြ သံုးတာထက္ စြမ္းအင္ ၁၁ ဆ ေလာက္သက္သာေစတယ္လို့ ဆိုတယ္။ ေရေၾကာင္းသံုးနိုင္ရင္ပို့ေလ်ာ့ေသးတယ္။ 
တကယ့္ဧရာဝတီလို့ တိုင္းျပည္အလယ္ျမစ္ၾကီး ရွိျပီး ျမိဳ့ၾကီးေတြ တန္းစီရွိေနတာ၊ အျခား သံလြင္ ခ်င္းတြင္း က အစ မ်ားစြာ ရွိေနေသးတာလည္း ကိုယ္နိုင္ငံအားသာခ်က္ဆိုေပမဲ့ ေရလမ္းကိုလည္း ေသခ်ာေကာင္းေကာင္း မသံုးနိုင္ဘူး။ ျမစ္ေတြေကာတာ ေရြတူးတာ ဘာညာေၾကာင့္ ေကာတာေတြ လားေသခ်ာမသိေပမဲ့ အရင္ အဂၤလိပ္ေခတ္ ဦးနာေအာက္နဲ့ျပိဳင္ခဲ့တဲ့ ဧရာဝတီဖေလာ္တီယာ မီးသေဘၤာကုမဏီက အရင္က မီးသေဘၤာ ၅၀၀ ေက်ာ္ေျပးခဲ့ဘူးတယ္လို့ ၾကားဘူးလိုက္ေသးတယ္။  အခု မဆန့္နိုင္ေတာ့တာေသခ်ာတယ္။

 WiKi မွာ တင္ျပထားတဲ့ Energy efficiency in transportation အရဆိုရင္ ကုန္ကား နဲ့က တစ္တန္ တစ္မိုင္ကို 3357 BTU ၊ ရထားနဲ့က 289 BTU ၊ ေရေၾကာင္းနဲ့က 217 BTU  နဲ့ ေလေၾကာင္းက 9600 BTU လို့ဆိုတယ္။ ဆိုလိုတာက ကားသံုးတာ က စြမ္းအင္သံုးစြဲမွဳ့မ်ားတယ္ အေတာ္ကိုကြာတယ္။ 
အလားတူ ခရီးသြားတစ္ဦးခ်င္းနဲ့တြက္တာ အရ ျမိဳ့တစ္ျမိဳ့ကတစ္ျမိဳ့သြားရင္ လူတစ္ေယာက္ တစ္မိုင္အတြက္ စြမ္းအင္ကုန္တာေတြက ရထားဆိုရင္ 2435 BTU ဘစ္စကားဆိုရင္ 4242 BTU တကၠစီဆိုရင္ 15645 BTU ကုန္တယ္လို့ဆိုတယ္။ 
ဒါ့အျပင္ ရထားေတြက လွ်ပ္စစ္နဲ့ ျမိဳ့တြင္းသြားၾကရင္ ျမိဳ့ ရဲ့ ေလထုသန့္ရွင္းမွဳ့ သာတာ နဲ့ စြမ္းအင္ကုန္တာလည္း သက္သာနိုင္ေသးတယ္။  တကယ္ေတာ့ တိုင္းျပည္ စီးပြားတက္ဖို့ ကုန္သြယ္မွဳ့ စားရိတ္ေတြ က်ဖို့ သာမက ေဒသေတြဖြံျဖိဳးဖို့ အတြက္ဆိုရင္လည္း စက္ရံုအလုပ္ရံုေတြ တြက္ ကုန္ၾကမ္း ကုန္ေခ်ာသြားဖို့ အလုပ္သမားေတြ သြားဖို့ ေတြအတြက္ အုပ္စုလိုက္ ျမန္ျမန္ မ်ားမ်ား သက္သက္သာသာသြားနိုင္ဖို့ လိုေနပါတယ္။ ဒီအတြက္ မီးရထား ေတြျပန္အသက္ဝင္လာဖို့ Public Transport ေတြ သံုးၾကဖို့ ေတြဟာ ျမိဳ့ၾကီးေတြ ကိုလည္း ေခ်ာင္လည္သြားေစမယ္လို့ ျမင္မိပါတယ္။

 လက္ရွိ္မွာ မံုရြာက ပဲကို အာဖရိကပို့ရင္ မံုရြာက ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းစားရိတ္က ဆိပ္ကမ္းကေန အာဖရိက စားရိတ္ထက္မ်ားေနတာမ်ိဳး အိႏၵိယ နဲ့ကပ္ေနတဲ့ မံုရြာမေကြးဖက္က ပဲေတြက အိႏၵိယကို စကၤာပူခံသြားၾကရျပီး သယ္ေဆာင္စားရိတ္က ကေနဒါကေန အိႏိၵယကို တိုက္ရိုက္ Deep seaport ေတြက ပိုတာထက္ ပိုမ်ားေနတာေတြ ၾကံဳေနရပါတယ္။ Logistic မွာ အေရးအၾကီးဆံုးျဖစ္တဲ့ ကုန္နဲ့ လူ သယ္ေဆာင္မွဳ့ စားရိတ္ၾကီးေနတာဟာ စီးပြားေရးျပိဳင္ဆိုင္မွဳ့ မွာ အေရးပါေနတာေၾကာင့္ မီးရထားေတြ ျပန္ွရင္သန္လာဖို့ သေဘၤာေတြ ျပန္သံုးလာနိုင္ဖို့ ျမိဳ့တြင္းမွာ အမ်ားသံုး သယ္သူပို့ေဆာင္စနစ္ေကာင္းေကာင္းေတြ ျဖစ္လာဖို့ အတြက္ အေရးေပၚ အထူးကိစၥသတ္မွတ္ျပီး လုပ္ေဆာင္ၾကသင့္တယ္လို့ ထင္ျမင္မိပါတယ္။ 

ကမၻာ့ဘဏ္က ကမၻာတစ္ဝန္းတိုင္းတာတဲ့ LPI (Logistic Performance Index) မွာ ျမန္မာက ၂၀၁၆ ခုႏွစ္မွာ အဆင့္ ၁၁၃ ရွိၿပီး၊ ရမွတ္က LPI score 2.46 ရွိပါတယ္။  အဲဒါက ဘာေတြ တိုင္းလည္းဆိုရင္ 
1.Efficiency of clearance process ဆိုတဲ့ အေကာက္ခြန္အပါပဝင္ ဂိတ္စခန္းေတြရဲ့ အေနအထား 
2.Quality of trade and transport related infrastructure ဆိုတဲ့ အေျခခံအေဆာက္အဦ ဆိုင္ရာ သတင္းနည္းပညာဆိုင္ရာေတြ
3.Ease of arranging competitively priced shipments ဆိုတဲ့ ေစ်းကြက္ကို ေစ်းႏွံဳးယွဥ္နိုင္ျပီး ကုန္ပစၥည္းေရာက္ေအာင္ ဖန္တီးနိုင္စြမ္း
4.Competence and quality of logistics services ဆိုတဲ့ သယ္ယူပို့ေဆာင္ ေရာက္ရွိေစခ်င္းပါပါသူေတြရဲ့ အရည္အေသြး အဆင့္အတန္း
5.Ability to track and trace consignments ဆိုတဲ့ ကုန္ပစၥည္းကို ေနာက္ေယာ္ခံ နိုင္တဲ့စနစ္
6.Timeliness of shipments in reaching destination within the scheduled or expected delivery time ဆိုတဲ့ အခ်ိန္နဲ့ တစ္ေျပးညီ ပို့ေပးနိုင္စြမ္း ေရာက္ခ်ိန္ ၾကာခ်ိန္ တြက္ခ်က္ နိုင္စြမ္း စတာေတြနဲ့ တိုင္းတာၾကတယ္လို့ဆိုပါတယ္။ 




တကယ္ေတာ့ တိုင္းျပည္စီးပြားေရးမွာ ျပည္သူေတြဟာ သူတို့ ထုတ္တာ လုပ္တာေတြ ျပည္ပေစ်းကြက္ပို့ဖို့ ကုန္ၾကမ္းရရွိဖို့ သူတို့ သံုးစြဲတာေတြ စားရိတ္သပ္သာစြာ စာသံုး နိုင္ဖို့ အသံုးျပဳနိုင္ဖို့ က သယ္ယူပို့ေဆာင္ေရးက အေရးၾကီးပါတယ္။ ဒီစားရိတ္ေတြ ၾကာခ်ိန္ေတြကဘဲ ကိုယ့္နိုင္ငံ တစ္နံတလ်ားမွာ ရွိေနၾကတဲ့ သူေတြရဲ့ ထုတ္လုပ္မွဳ့ စားရိတ္ေတြ နဲ့ ေစ်းကြက္ယွဥ္ျပိဳင္နိုင္မွဳ့ ေတြ မွီတည္ေနၾကလို့ပါ။ ဒီအတြက္ နိုင္ငံတစ္ဝွမ္းလံုးမွာ အရာရာစားရိတ္သက္သာေစနိုင္ဖို့ က သာသာစြာ ကုန္စည္စီးဆင္းနိုင္ဖို့ နဲ့ တိုက္ရိုက္သက္ဆိုင္ေနပါတယ္။ ကုန္ေစ်းႏွံဳး က သူအေပၚတည္ေနတဲ့ အတြက္ ဒီစားရိတ္ေတြဟာ စားသံုးသူေတြ သံုးရတဲ့စားရိတ္ျဖစ္လို့ အလုပ္သမားခေတြ နဲ့ အျခား စားရိတ္ေတြ အကုန္က ဒီအေပၚမွာ တည္ေနပါေသးတယ္။ 

တကယ္ေတာ့ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးဆိုတဲ့ အတိုင္း logistic အျပင္ သယ္ယူပို့ေဆာင္ေရးေတြ ထားသိုတာေတြ ေျပာင္းေရြွ့စားရိတ္ေတြ အျပင္ ဆက္သြယ္ေရးျဖစ္တဲ့ internet ေတြ network ေတြ တယ္လီဖုန္းစနစ္ေတြ ပါ လိုတယ္လို့ ထင္မိပါတယ္။ အခု ဂ်ပန္မွာဆိုရင္ Amazone မွာ တစ္လ $40 ေလာက္တဲ့ Member ဝင္ထားသူေတြကို online က  ၾကိဳက္တဲ့ပစၥည္း မွာ အိမ္အေရာက္ အခမဲ့ပို့ေပးတာကို ၂နာရီအတြင္းေရာက္ ဖို့အာမခံ တယ္လို့ဆိုပါတယ္။ 
ကိုယ္ေတြဆီမွာလည္း တစ္ခတ္က စာတိုက္က ပ္ို့တဲ့ စနစ္ေတြ VPPေတြ ရွိခဲ့ဘူးပါတယ္။ ဆိုရွယ္လစ္ေခတ္ထိ မပ်က္ေသးပါဘူး။ သို့ ေသာ္ အခု အေတာ္ေပ်ာက္ ေနပါျပီ။ ကိုယ္ေတြက ခက္ေနၾကေပမဲ့ ကမာၻေက်ာ္ eCommerce ျဖစ္တဲ့ အာလီဘာဘာက online က မွာျပီး ျမန္မာျပည္ကို ပို့ေနနိုင္ပါျပီ။ ေတာက အမ်ားစု  internet ေပၚတက္လာၾကပါျပီ တစ္ခ်ိန္မွာ တိုင္ျပည္ရဲ့ logistic ဟာ အေရးျပန္ပါလာတဲ့ စီးပြားေရးလုပ္ငန္းၾကီးျဖစ္မယ္လို့ တြက္မိသလို မီးရထားေတြ တိုင္းျပည္အဝွမ္းမွာ နိုင္ငံတကာ အျမန္ႏွံဳး နိုင္ငံတကာ ကုန္သယ္ခ နဲ့ နိုင္ငံတကာ လိုစိတ္ခ်ရတဲ့ အဆင့္ အမ်ားစု အရင္ေခတ္ေတြကလို ခရီျပန္သြားနိုင္တဲ့ ေခတ္ ကို ေရာက္မယ္လို့ ေမ်ွာ္လင့္မိပါတယ္။ 
အခုလည္း ဆက္သြယ္ေရး ပို့ေဆာင္ေရး ရထား စတဲ့ ဝန္ၾကီးဌာနေတြအေပါင္းမွာ လက္ရွိအစိုးရသစ္ဟာ မီးရထား  ကြ်မ္းက်င္သူကို ဝန္ၾကီးတာဝန္ေပးခဲ့တာေၾကာင့္ မီးရထားေတြ တစ္ေခတ္ျပန္ထလာမယ္လို့ ယံုၾကည္ခ်င္ေနမိပါတယ္။ အိက္မက္ ဆက္မက္ ေနမိပါတယ္။ ထင္သလိုေတြ ျဖစ္လာပါေစလို့ လည္းဆုေတာင္းမိပါတယ္။ ကိုယ္နဲ့ မဆိုင္တဲ့ အပိုင္းေပမဲ့ သတိျပဳမိေတြးမိတာေလးေတြကို မိတ္ေဆြေတြအတြက္ ေတြးနိုင္ဖို့ ေဝမွ်မိပါတယ္။ 
 

No comments:

*** လာလည္ေသာအေပါင္းအသင္းမ်ား မိမိ ASN GROUP ONLINE SHOP ကေန သင္တိုု႔အလိုုရွိေသာပစၥည္းမ်ားကိုု ရွာေဖြၿပီး ORDER မွာလိုု႔ရေနပါၿပီ ***

ASNGROUP WAREHOUSE DEALS DEEPS DISCOUNT!