ေဒါက္တာဘြဲ႕အတုျဖင့္ ဂ်င္းထည့္ၾကသူမ်ား
လက္ရွိ အစိုးရဖြဲ႕စည္းခါစက ျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီးႏွစ္ဦး၏ ေဒါက္တာဘြဲ႕ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ႏုိင္ငံေရးႏွင့္ ပညာေရးစိတ္ပါဝင္စားသူမ်ားၾကား ပြဲဆူခဲ့သည္။ အဆိုပါပုဂၢိဳလ္ႏွစ္ဦး ဘြဲ႕ယူထားေသာ ႏုိင္ငံတကာ တကၠသိုလ္ႏွစ္ခုဆုိသည္မွာ သက္ဆုိင္ရာႏိုင္ငံႏွင့္ ႏိုင္ငံတကာက အသိအမွတ္မျပဳ ဘဲ တကၠသိုလ္အတုျဖစ္ေနေသာ ေၾကာင့္ပင္။ ထုိေနာက္ပိုင္းတြင္ ေတာ့ ျမန္မာ့လူ႔အဖြဲ႕အစည္းအ တြင္း ျပည္ပတကၠသိုလ္မ်ားမွ ရယူထားေသာ ေဒါက္တာဟု တကၠသိုလ္အတုမွ ေဒါက္တာဘြဲ႕အတုျဖင့္ ဟိတ္ဟန္ထုတ္ေနသူမ်ားအေၾကာင္း ပိုမိုပြင့္လင္းစြာ ေဝဖန္လာသည္။
ေဒါက္တာဘြဲ႕အတုျဖင့္ ဟိတ္ဟန္ထုတ္ေနသူ၊ အထင္ႀကီး ေအာင္ လိမ္ေနသူမ်ားသည္ နယ္ပယ္အခ်ိဳ႕တြင္ ယခင္ကတည္းက ရွိခဲ့သည္။ သို႔ေသာ္ လူမႈမီဒီယာ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈ အားေကာင္းလာကာ သတင္းအခ်က္အလက္စီးဆင္းမႈ ျမန္ေသာ ယေန႔ကာလတြင္မူ မွန္၊ မမွန္စိစစ္ရန္ ပိုမိုလြယ္ကူလာၿပီ ျဖစ္သည္။ အထင္ရွားဆံုးနမူနာ တစ္ခုမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ အစဥ္အ လာအႀကီးဆံုးတကၠသိုလ္တစ္ခု ျဖစ္ေသာ ရန္ကုန္နည္းပညာတကၠ သိုလ္(YTU)တြင္ ေဒါက္တာဘြဲ႕ အတုျဖင့္ ဧည့္ပါေမာကၡအျဖစ္ ေလးႏွစ္ေက်ာ္ၾကာ လုပ္ကိုင္ခဲ့ ေသာ ေဒါက္တာတင္ထြန္း၏ ပညာအရည္အခ်င္းအစစ္အမွန္ သည္ ဆယ္တန္းပင္ မေအာင္ ထားျခင္းျဖစ္သည္။
ဆယ္တန္းပင္မေအာင္ ေသာ္လည္း ဦးတင္ထြန္းက ၁၉၈၁ တြင္ ရန္ကုန္နည္းပညာ တကၠသိုလ္မွ ၿမိဳ႕ျပဘာသာရပ္ျဖင့္ BE ဘြဲ႕ရၿပီးေနာက္ M.Sc, Ph.D (Project Management) NTU ဘြဲ႕ရရွိထားသည္ဟု ၎၏ေဖ့စ္ဘြတ္ခ္စာမ်က္ႏွာတြင္ ေဖာ္ျပထားသည္။ သို႔ေသာ္ ေမာ္လၿမိဳင္ၿမိဳ႕ အထက(၅)တြင္ နဝမတန္းတက္ေရာက္ခဲ့ၿပီးေနာက္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၌ ဒသမတန္းလာေရာက္ေျဖ ဆိုခဲ့ေသာ္လည္း မေအာင္ျမင္ခဲ့ဘဲ ၁၉၈၁ မွ စကာ ေဆာက္လုပ္ေရး လုပ္ငန္းမ်ားတြင္ ဝင္ေရာက္လုပ္ ကိုင္ခဲ့သူတစ္ဦးျဖစ္ေၾကာင္း ၎ႏွင့္နီးစပ္သည့္ အင္ဂ်င္နီယာမ်ား က အတည္ျပဳေပးခဲ့ၾကသည္။
ထို႔အျပင္ ၎သည္ ျပည္ တြင္းေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ငန္း မ်ားအျပင္ ႏုိင္ငံရပ္ျခားသို႔ပါ သြား ေရာက္၍ ေဆာက္လုပ္ေရးလုပ္ ငန္းမ်ားတြင္ လုပ္ကိုင္ခဲ့ဖူးသူျဖစ္ ၿပီး ႏွစ္ေပါင္း ၃၀ ေက်ာ္ၾကာ လုပ္ ငန္းအေတြ႕အႀကံဳရွိသူျဖစ္သည္။
ရန္ကုန္နည္းပညာတကၠ သိုလ္တြင္ ၂၀၁၂ အတြင္း ျပဳလုပ္သည့္ ေဟာေျပာပြဲတစ္ခုသို႔ လာ ေရာက္ခဲ့ၿပီးေနာက္ ဧည့္ပါေမာကၡ အျဖစ္ ေလွ်ာက္ထားရာ ၎၏ ကိုယ္ေရးရာဇဝင္ကိုသာ ၾကည့္၍ ဧည့္ပါေမာကၡအျဖစ္ ခန္႔ခဲ့ၿပီး ေနာက္ အားလံုးအလိမ္ခံခဲ့ရျခင္း ျဖစ္သည္။
မၾကာေသးသည့္ လပိုင္းအ တြင္းကပင္ ပညာေရးဝန္ေဆာင္ မႈလုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္ေနသည့္ သင္ တန္းဆရာတစ္ဦး၏ ပါရဂူဘြဲ႕ သည္ ျပည္ပတကၠသိုလ္အတုတစ္ ခုမွ ရယူထားသည္ဟု လူမႈကြန္ ရက္တြင္ ေဝဖန္သံက်ယ္က်ယ္ ေလာင္ေလာင္ ထြက္ေပၚလာ သည္။ ကာယကံရွင္က ၎၏ဘြဲ႕ႏွင့္ ပတ္သက္၍ ရွင္းလင္းေျပာ ၾကားခ်က္မရွိေသာ္လည္း ၎ပါရဂူဘြဲ႕ရသည့္ တကၠသိုလ္သည္ သက္ဆုိင္ရာ ႏုိင္ငံအစိုးရက အသိအမွတ္မျပဳဟု တရားဝင္ ေၾကညာထားသည့္ Not Accredited Private School တစ္ခုျဖစ္ေန သည္ကို Google ေခါက္ၾကည့္႐ံုျဖင့္ သိႏိုင္သည္။ ထုိေက်ာင္းသည္ အသိအမွတ္ျပဳခံထားရသည့္ တကၠသိုလ္မဟုတ္ေၾကာင္းကို မသိ၍ တက္ခဲ့သည္လား၊ သိ လ်က္ႏွင့္ တက္ခဲ့သည္လားဟူ သည္ကို ကာယကံရွင္သာ သိႏုိင္ မည္ျဖစ္သည္။ သို႔ ေသာ္ ကာယကံရွင္က ျပည္တြင္းတြင္ ေအာင္ျမင္ေနသည့္ ပုဂၢလိကေက်ာင္းတစ္ခု ကို ကိုယ္ပိုင္ဖြင့္လွစ္ထားၿပီး ယင္းေက်ာင္းတြင္ တက္ေနသည့္ သင္တန္းသားဦးေရသည္ ရာဂဏန္း နီးပါးရွိေနသည္။
ထုိျဖစ္ရပ္ႏွင့္ မေရွးမေႏွာင္း မွာပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ အစိုးရဝန္ ထမ္းမ်ားကို သင္တန္းေပးေန သည့္ ဇီးပင္ႀကီးႏွင့္ ေဖာင္ႀကီး ဝန္ထမ္းတကၠသိုလ္ႏွစ္ခုသည္ သက္ဆုိင္ရာအစိုးရမ်ားက အသိ အမွတ္မျပဳထားသည့္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုမွ Akamai Univer-sity ႏွင့္ မေလးရွားအေျခစိုက္ EDS Business School တို႔ႏွင့္ ခ်ိတ္ဆက္ကာ ဝန္ထမ္းမ်ားကို သင္တန္းေပးေနေၾကာင္း ေသာ ေသာညံခဲ့ျပန္သည္။ ျပည္ေထာင္ စုရာထူးဝန္အဖြဲ႕၏ဝက္ဘ္ဆိုက္ စာမ်က္ႏွာတြင္မူ Akamai Uni-versity ႏွင့္ EDS Business School တို႔သည္ ၿဗိတိန္ႏုိင္ငံ အေျခစုိက္ ASIC ပညာေရးအဖြဲ႕ ၏အသိအမွတ္ျပဳလက္မွတ္မ်ား ရထားေၾကာင္း ေဖာ္ျပထားခဲ့ သည္။ ASIC ကို ၿဗိတိန္အစိုးရက ပညာေရးအရည္အေသြး ဆန္းစစ္သည့္အဖြဲ႕အစည္းအျဖစ္ အသိအမွတ္ျပဳမထားေပ။ သို႔ေသာ္ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ ဝန္ထမ္းတကၠသိုလ္ႏွစ္ခုတြင္ တစ္ႏုိင္ငံလံုးရွိ အစိုးရဝန္ထမ္းအရာရွိမ်ားကို ထိုတကၠသိုလ္အတုႏွစ္ခုက သင္တန္းပို႔ခ်ေနသည္။
ေဝဖန္မႈမ်ားထြက္ေပၚလာ ၿပီးေနာက္ အဆိုပါတကၠသိုလ္ႏွစ္ ခုႏွင့္ ပူးေပါင္းမႈကို ဇန္နဝါရီ ၄ ရက္ကတည္းက ရပ္ဆုိင္းခဲ့သည္ ဟု ႏုိင္ငံေတာ္သမၼတ႐ံုး ေျပာခြင့္ရ ပုဂၢိဳလ္ ဦးေဇာ္ေဌးက ဇန္နဝါရီ ၇ ရက္က ျပဳလုပ္သည့္ သမၼတအိမ္ ေတာ္ သတင္းစာရွင္းလင္းပြဲ၌ ေျပာၾကားခဲ့သည္။
ျပည္တြင္းပညာေရးစနစ္၏ အရည္အေသြးနိမ့္က်မႈ၊ စနစ္အ ေျပာင္းအလဲအမ်ိဳးမ်ိဳး၏စမ္းသပ္ ခံရမႈကို ခါးစည္းခံခဲ့ရေသာ ျပည္ သူလူထုအေနျဖင့္ ျပည္ပပညာ ေရးဆိုလွ်င္ အယံုလြယ္ျခင္းက အစိုးရတကၠသိုလ္မ်ား၊ ျပည္တြင္း ပုဂၢလိကပညာေရးလုပ္ငန္းမ်ား သို႔ တရားမဝင္ ျပင္ပပညာေရးအ ဖြဲ႕အစည္းမ်ား၊ တကၠသိုလ္အတု မ်ား ခ်ဥ္းကပ္ဝင္လာႏိုင္ေစသည့္ အားနည္းခ်က္တစ္္ခု ျဖစ္ေန သည္။ ဘြဲ႕အတုျဖင့္ လိမ္လည္သူ မ်ားကလည္း ထိုအခ်က္ကို အသံုး ခ်ေနၾကျခင္းျဖစ္၏။
သက္ဆုိင္ရာႏိုင္ငံအစိုးရက တရားဝင္ခြင့္ျပဳမထားသည့္ ျပည္ ပတကၠသိုလ္၊ ပညာေရးအဖြဲ႕အ စည္းမ်ားသည္ ဆယ္စုႏွစ္ ႏွစ္ခု ခန္႔အတြင္း ျမန္မာ့ပညာေရးေစ်း ကြက္တြင္ အေျမာက္အျမားရွိေန ၿပီး မည္မွ်ရွိေနသည္ကို အစိုးရ ကိုယ္တိုင္ပင္မသိျခင္းက စိုးရိမ္ ဖြယ္ရာျဖစ္သည္ဟု ပညာေရး ကြၽမ္းက်င္သူမ်ားက သံုးသပ္ သည္။
‘‘အရည္အေသြးမမီတဲ့တကၠ သိုလ္ေတြ၊ ပုဂၢလိကက႑ထဲမွာ အမ်ားႀကီးဝင္ေနတယ္။ ဒီပလိုမာ နာမည္တပ္ထားၿပီး ဒီပလိုမာအ ဆင့္မမီတာမ်ိဳးေတြေပါ့။ အစိုးရ ကိုယ္တိုင္ေတာင္ မသိဘူး။ အဲဒါ ျပႆနာတက္တာ။ ဘယ္ ေက်ာင္းက ဘယ္ဟာေတြျပ႒ာန္း လို႔ ဘယ္ေလာက္ဖြင့္ေနၿပီလဲ ဆိုတာ ဘယ္မွာမွ စာရင္းဇယား မရွိဘူး။ ဖြင့္ခ်င္တဲ့သူက ဖြင့္ခ်င္ တိုင္း ဖြင့္လို႔ရေနတာ’’ဟု ပညာ ေရးဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းလုပ္ကိုင္ ေနသည္မွာ ၁၀ ႏွစ္ေက်ာ္ရွိၿပီျဖစ္ သည့္ Crown Education မန္ေနဂ်င္းဒါ႐ိုက္တာ ဦးေအာင္ေက်ာ္ ဆန္းက ေျပာသည္။
‘‘မိဘေတြမေျပာနဲ႔။ ဒီေန႔ ဝန္ထမ္းေရြးခ်ယ္ေလ့က်င့္ေရးက ဦးဝင္းသိမ္းတို႔ေတာင္ အလိမ္ခံရ တာပဲမို႔လား။ ႏုိင္ငံနဲ႔ခ်ီေတာင္ အလိမ္ခံရေသးတာပဲ။ ျပည္ပဆို တိုင္းလည္း လက္မတြဲလို႔လည္း မရဘူး။ ျပည္ပဆိုတိုင္းလည္း ယံု ၾကည္လက္ခံလို႔ေတာ့ မရဘူး။ ကိုယ့္သားသမီးထားမယ့္ေက်ာင္း ကို ကိုယ့္ဟာကိုယ္ စိစစ္ၾကရ မယ္၊ ေရဆံုးေရဖ်ားထိ လိုက္ၾက မွရမယ္’’ဟု မႏၲေလးတိုင္းေဒသ ႀကီး ေအာင္ေျမသာစံမဲဆႏၵနယ္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ေဒါက္ တာလွမိုးက ဆိုသည္။
ကုမၸဏီအျဖစ္ လုပ္ငန္းမွတ္ ပံုတင္ကာ ပညာေရးဝန္ေဆာင္မႈ လုပ္ငန္းမ်ားကို လုပ္ကိုင္ခြင့္ရေန ျခင္းမ်ားေၾကာင့္ အရည္အေသြး မမီသည့္ ႏုိင္ငံတကာေက်ာင္းအ မည္ခံ ပုဂၢလိကေက်ာင္းမ်ား ျပည္ တြင္းတြင္ ရွိေနၿပီး ေက်ာင္းသား၊ ေက်ာင္းသူမ်ား နစ္နာမႈရွိေနသည္ ဟု ေဒါက္တာလွမိုးက ေထာက္ျပ သည္။
‘‘တခ်ိဳ႕တကၠသိုလ္ေတြက တကယ္တမ္းက်ေတာ့ ဟိုႏုိင္ငံ မွာ ရွိတဲ့ တကၠသိုလ္ကို ဝင္ခြင့္ရဖို႔ ဒီကေနၿပီးေတာ့ ရွင္းရွင္းေျပာလို႔ ရွိရင္ က်ဴရွင္သင္တန္းေပးတဲ့ သေဘာပါပဲ။ အဲဒါကို သူတို႔ေၾကာ္ျငာလိုက္တဲ့ ပံုေလးေတြက နည္း နည္းပါးပါးေပါ့။ ႏုိင္ငံတကာက ဘယ္တကၠသိုလ္ေတြနဲ႔ Joint လုပ္ထားတယ္၊ အေကာင္းဆံုး သင္ယူမႈအခြင့္အလမ္းရွိမယ္၊ ဘာမယ္ေပါ့ ေၾကာ္ျငာေနတယ္။ မိဘေတြအေနနဲ႔ ယံုမွားသံသယ ေပါ့။ သားသမီးကို ျဖစ္ေစခ်င္ ေတာ့လည္း ဒီပို႔ရင္ ေကာင္းမယ္ လို႔ ထင္လိုက္ၾကတာကိုး’’ဟု ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ပညာေရးျမႇင့္တင္မႈ ေကာ္မတီအဖြဲ႕ဝင္ ေဒါက္တာ ေမာင္သင္းက သံုးသပ္သည္။
၂၀၀၀ ျပည့္ႏွစ္ေနာက္ပိုင္း က စကာ ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ပုဂၢလိက ႏုိင္ငံတကာေက်ာင္းမ်ား၊ ပုဂၢလိ က ေကာလိပ္မ်ား၊ သင္တန္း ေက်ာင္းမ်ား၊ ပုဂၢလိကပညာေရး ဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းမ်ား အား ေကာင္းလာသည္။ ထိုပညာေရး ဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းအမ်ိဳးမ်ိဳးကို စီမံကိန္းႏွင့္ ဘ႑ာေရးဝန္ႀကီး ဌာန၊ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈႏွင့္ ကုမၸဏီ မ်ား ၫႊန္ၾကားမႈဦးစီးဌာနတြင္ ပညာေရးဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္း ကုမၸဏီအျဖစ္ မွတ္ပံုတင္ကာ ဖြင့္ လွစ္ခြင့္ျပဳခဲ့သည္။ ကုမၸဏီမွတ္ပံု တင္ကိုသာ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈႏွင့္ ကုမၸဏီမ်ားၫႊန္ၾကားမႈဦးစီးဌာန က ထုတ္ေပးျခင္းျဖစ္၍ ထုိပညာ ေရးဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းမ်ား၏ အရည္အေသြးကို ၎တို႔ဌာန အေနျဖင့္ စိစစ္ႏုိင္ျခင္းမရွိဟု ထုိ ဌာနၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္က ဆို သည္။
‘‘ဘယ္ႏိုင္ငံမွာမဆို ပညာ ေရးနဲ႔ပတ္သက္တာတစ္ခု ဖြင့္ မယ္ဆို ပညာေရးနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ စိစစ္သံုးသပ္ေပးတဲ့အဖြဲ႕ Accre- ditation Body (အရည္အေသြး အာမခံမႈအကဲျဖတ္အဖြဲ႕အစည္း) ေတြ ရွိတယ္ေလ။ အဲဒီအဖြဲ႕ရဲ႕ ခြင့္ျပဳခ်က္၊ ေထာက္ခံခ်က္ပါမွ သာလွ်င္ ခြင့္ျပဳရမယ့္ကိစၥ။ အခုမွ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနက လက္မခံ လို႔ ပိတ္ရမယ္ဆိုေတာ့လည္း တို႔ႏုိင္ငံသားေတြပဲ နစ္နာမွာ။ ေျပာ ရရင္ေတာ့ ဆုပ္လည္းစူး၊ စား လည္း႐ူးအေျခအေနပဲ’’ ဟု ေဒါက္တာလွမိုးက မွတ္ခ်က္ျပဳသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အမ်ိဳးသား ပညာေရးမူဝါဒ ေကာ္မရွင္ ေအာက္၌ အမ်ိဳးသားပညာေရး အဆင့္အတန္းႏွင့္ အရည္အေသြး အာမခံမႈအကဲျဖတ္ေကာ္မတီကို ၂၀၁၇ ဇန္နဝါရီက ဖြဲ႕စည္းထားခဲ့ သည္။ က်န္းမာေရးႏွင့္အားကစား ဝန္ႀကီးဌာန ယခင္ေဆးသိပၸံပညာ ဦးစီးဌာန ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ (ၿငိမ္း) ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္ဝင့္ က ဥကၠ႒၊ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာန အဆင့္ျမင့္ပညာဦးစီးဌာန ဒုတိယ ၫႊန္ၾကားေရးမွဴးခ်ဳပ္ ေဒါက္တာ ေဇာ္ဝင္းက အတြင္းေရးမွဴးအျဖစ္ ပါဝင္သည္။ ဝန္ႀကီးဌာနမ်ားရွိ တကၠသိုလ္မ်ားမွ ကၽြမ္းက်င္ပညာ ရွင္မ်ား၊ ျပည္ေထာင္စုရာထူးဝန္ အဖြဲ႕၊ ျမန္မာႏိုင္ငံေဆးေကာင္စီ၊ ျမန္မာႏုိင္ငံအင္ဂ်င္နီယာေကာင္ စီ၊ ျမန္မာႏုိင္ငံကုန္သည္မ်ားႏွင့္ စက္မႈလက္မႈလုပ္ငန္းရွင္မ်ားအ သင္းခ်ဳပ္တို႔မွ ကၽြမ္းက်င္ပညာရွင္ မ်ားက အဖြဲ႕ဝင္မ်ားအျဖစ္ ပါဝင္ သည္။ သို႔ေသာ္ ထုိေကာ္မတီအ ေနျဖင့္ ပုဂၢလိကပညာေရးဝန္ ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းမ်ားအား စိစစ္ေနသည္ကို မေတြ႕ရေသးဟု အမ်ိဳးသား လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စား လွယ္ ဦးေက်ာ္ေထြးက ေထာက္ျပ သည္။
‘‘တတ္ႏုိင္သမွ်က ကုမၸဏီ မွတ္ပံုတင္နဲ႔ သြားေနၾကတာ။ ပညာေရးဆိုတာႀကီး မရွိဘူး။ ကုမၸဏီမွတ္ပံုတင္ၾကတယ္။ ဝန္ ေဆာင္မႈပံုစံေတြ လုပ္ၾကတယ္။ အဲဒါရွိေနေပမယ့္ အရည္အေသြး ထိန္းခ်ဳပ္မႈက သက္သက္သြားရ မွာ။ National Quality Assurance and Accreditation Agency (အမ်ိဳးသားပညာေရးအဆင့္အ တန္းႏွင့္ အရည္အေသြးအာမခံမႈ အကဲျဖတ္ေကာ္မတီ)က အေရး တႀကီးအလုပ္လုပ္ဖို႔ လိုေနတယ္’’ ဟု Crown Education မွ ဦးေအာင္ေက်ာ္ဆန္းကလည္း မွတ္ခ်က္ျပဳသည္။
ပုဂၢလိကေက်ာင္းဥပေဒျပ႒ာန္းရန္လို
အမ်ိဳးသားပညာေရးမူဝါဒ ေကာ္မရွင္ဘက္ကမူ ပုဂၢလိက ပညာေရးဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္း မ်ားကို အသိအမွတ္ျပဳျခင္းႏွင့္ ႏုိင္ငံတကာတကၠသိုလ္မ်ားႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ျခင္းကိစၥရပ္ မ်ားကို စိစစ္ေရး ပုဂၢလိကေက်ာင္း ဥပေဒျပ႒ာန္းရန္ လိုအပ္သည္ဟု ေကာ္မရွင္၏တတိယေျခာက္လ ပတ္အစီရင္ခံစာႏွင့္ပတ္သက္၍ လႊတ္ေတာ္တြင္ ရွင္းလင္းစဥ္ ေျပာၾကားခဲ့သည္။
‘‘မၾကာခင္ ပုဂၢလိကတကၠ သိုလ္မ်ားဥပေဒထြက္လာမွာ။ သိပ္မၾကာေတာ့ပါဘူး။ အဲဒီအ ခ်ိန္က် သူ႔ဟာသူ In Line ျဖစ္သြားမွာပါ။ မိဘေတြကေတာ့ စိုးရိမ္ တာေပါ့။ ျဖစ္ႏုိင္ရင္ေတာ့ နည္းနည္းေလး ဆႏၵမေစာနဲ႔လို႔ ေျပာ ခ်င္ပါတယ္။ အဆင္ေျပဆံုးျဖစ္ ေအာင္ လုပ္ေနပါတယ္’’ဟု အမ်ိဳးသားပညာေရးမူဝါဒေကာ္မရွင္ ဥကၠ႒ ေဒါက္တာမ်ိဳးႂကြယ္က ဆိုသည္။
၂၀၁၇ ၾသဂုတ္တြင္ ထြက္ရွိ ထားသည့္ ပုဂၢလိကေက်ာင္းဥပ ေဒမူၾကမ္းအရ ပညာေရးဝန္ႀကီး ဥကၠ႒အျဖစ္ ဦးေဆာင္မည့္ ပုဂၢလိက ေက်ာင္းမ်ားကို မွတ္ပံုတင္ထုတ္ေပးမည့္ႀကီးၾကပ္ေရးအဖြဲ႕ ဖြဲ႕စည္းမည္ျဖစ္သည္။
ထုိဥပေဒမူၾကမ္းအရ အမ်ိဳး သားပညာေရးအဆင့္အတန္းႏွင့္ အရည္အေသြး အာမခံမႈအကဲ ျဖတ္ေကာ္မတီသည္ ပုဂၢလိက ေက်ာင္းမ်ား၏ အရည္အေသြး အာမခံေရးကိစၥရပ္မ်ားကို အကဲ ျဖတ္မည္ျဖစ္သည္။
‘‘အဂၤလန္၊ အေမရိကန္တို႔ မွာဆိုရင္ ဒီ Accreditation Body ေတြ ရွိတာေပါ့ေနာ္။ ဒီအဖြဲ႕အ စည္းက အစိုးရက ဖြဲ႕တာမွတင္မ ဟုတ္ပါဘူး။ Independent (အစိုးရအဖြဲ႕အစည္းမဟုတ္ဘဲ အစိုးရ အသိအမွတ္ျပဳသီးျခားအဖြဲ႕အ စည္းကို ဆိုလိုသည္)ေပါ့ေနာ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံမွာက်ေတာ့ အဲဒီလို မ်ိဳး Accreditation လုပ္တဲ့ အဖြဲ႕ အစည္းက အစိုးရကလည္း မရွိ ဘူး။ Independently လည္း မရွိ ေသးဘူးေပါ့ေနာ္။ အဲဒါေတြ ရွိလာဖို႔ေတာ့ လိုေနတယ္’’ ဟု Myanmar Metropolitan College ေက်ာင္းအုပ္ႀကီးႏွင့္ ေကာလိပ္ ဒါ႐ိုက္တာ ေဒၚခင္ႏွင္းစိုးက ဆို သည္။
ျပည္ပပညာေရးအဖြဲ႕အစည္းမ်ား အာမခံခ်က္ရွိ၊ မရွိ ဆန္းစစ္ရန္လို
ျပည္တြင္းပုဂၢလိကပညာ ေရးဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းမ်ားအ ေနျဖင့္ ျပည္ပပညာေရးအဖြဲ႕အ စည္းမ်ားႏွင့္ ခ်ိတ္ဆက္ရာတြင္ သက္ဆုိင္ရာႏိုင္ငံက အသိအမွတ္ ျပဳထားသည့္ Accreditation Body ၏အာမခံမႈ၊ ကမၻာ႔တကၠ သိုလ္စံသတ္မွတ္ႏႈန္းအဆင့္ စ သည့္အခ်က္မ်ားကို ဆန္းစစ္ရ ေလ့ရွိသည္ဟု ဦးေအာင္ေက်ာ္ဆန္းက ရွင္းျပသည္။ သို႔ေသာ္ တကၠသိုလ္အတု၊ ပညာေရးအဖြဲ႕ အစည္းအတုမွန္း သိသည့္တိုင္ ခ်ိတ္ဆက္ လုပ္ကိုင္ၾကမႈမ်ားလည္း ရွိေနသည္ဟု ၎က ဆိုသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ပုဂၢလိက ပညာေရးဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္း မ်ားကို အရည္အေသြးအကဲျဖတ္ ကာ အာမခံေပးမည့္ အဖြဲ႕အစည္း မရွိျခင္းေၾကာင့္ လုပ္ငန္းရွင္မ်ား အေနျဖင့္ ခ်ိတ္ဆက္လုပ္ကိုင္ မည့္ ျပည္ပအဖြဲ႕အစည္းသည္ တရားဝင္မႈရွိ၊ မရွိ ကိုယ္တုိင္ စနစ္တက် ဆန္းစစ္ရန္ တာဝန္ရွိသည္ ဟု ေဒၚခင္ႏွင္းစိုးက အႀကံျပဳ သည္။
ျပည္တြင္းတြင္ ဖြင့္လွစ္ထားၿပီးသည့္ ပုဂၢလိကပညာေရးဝန္ ေဆာင္မႈမ်ား၏အရည္အေသြးကို မစိစစ္ႏုိင္ေသးေသာ္လည္း ပုဂၢ လိကပညာေရးဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ ငန္းမ်ားတြင္ ႏုိင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ ႏွံမႈမ်ားကို ပိုမိုလုပ္ကိုင္ႏိုင္ရန္ ျပည္ပလုပ္ငန္းရွင္မ်ားကို ျပည္ တြင္းႏွင့္ဖက္စပ္မဟုတ္ဘဲ အ ျပည့္အဝလုပ္ကိုင္ခြင့္ျပဳေၾကာင္း ျမန္မာႏိုင္ငံ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေကာ္ မရွင္က ၂၀၁၈ ဧၿပီတြင္ ေၾကညာခ်က္ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။ ထုိေၾက ညာခ်က္ထြက္ေပၚၿပီးေနာက္ ျပည္ပႏုိင္ငံအမ်ားစုက ျမန္မာႏုိင္ငံ ပညာေရးနယ္ပယ္တြင္ ရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံရန္ စိတ္ဝင္စားၾကၿပီး လက္ ရွိျပည္တြင္း၌ ကုမၸဏီမွတ္ပံုတင္ ျဖင့္ ဖြင့္လွစ္ေနသည့္ ပုဂၢလိက ေကာလိပ္အခ်ိဳ႕ပင္ ျပည္ပလုပ္ ငန္းရွင္မ်ားႏွင့္ ဖက္စပ္ပညာေရး ဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းအျဖစ္ ျမန္ မာႏိုင္ငံ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈေကာ္မရွင္ တြင္ ခြင့္ျပဳခ်က္မ်ားေလွ်ာက္ထား မႈရွိသည္။
ထုိသို႔ ပညာေရးဝန္ေဆာင္မႈ လုပ္ငန္းအျဖစ္ ေလွ်ာက္ထားမႈ မ်ားကို ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနကအမ်ိဳး သားပညာေရးမူဝါဒေကာ္မရွင္၊ အမ်ိဳးသားသင္႐ိုးၫႊန္းတမ္းေကာ္မတီ၊ အမ်ိဳးသားအဆင့္အတန္းႏွင့္ အရည္အေသြးအာမခံမႈအကဲ ျဖတ္ေကာ္မတီႏွင့္ ပါေမာကၡခ်ဳပ္ မ်ားေကာ္မတီတို႔၏သေဘာထား မွတ္ခ်က္မ်ားရယူစိစစ္ေပးျခင္းႏွင့္ အႀကံျပဳျခင္းတို႔ကို ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေပးေနသည္ဟု ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနျပည္ေထာင္စုဝန္ႀကီး ေဒါက္တာမ်ိဳးသိမ္းႀကီးက ဆိုသည္။
ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈႏွင့္ ကုမၸဏီ မ်ားၫႊန္ၾကားမႈဦးစီးဌာန စာရင္း အရ ၂၀၁၈ ဧၿပီမွ ၂၀၁၉ ဇန္နဝါ ရီအထိ ပညာေရးဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ ငန္းအျဖစ္ ေလွ်ာက္ထားသည့္ ပုဂၢလိကအဖြဲ႕အစည္း ၁၁ ခုရွိေန ၿပီျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္ ထိုလုပ္ငန္းမ်ား သည္ ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနက တုိက္႐ိုက္ခြင့္ျပဳျခင္း မဟုတ္ဘဲ လုပ္ငန္းမ်ားကို အတည္ျပဳေပး ရန္ ျမန္မာႏုိင္ငံ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ေကာ္မရွင္ႏွင့္ ပူးေပါင္းေဆာင္ ရြက္ျခင္းသာျဖစ္ၿပီး ပုဂၢလိက ေက်ာင္းဥပေဒထြက္ေပၚလာမွ သာ ပုဂၢလိကပညာေရးဝန္ေဆာင္ မႈလုပ္ငန္းအားလံုးကို ပညာေရး ဝန္ႀကီးဌာနက တိုက္႐ိုက္ကိုင္ တြယ္ႏုိင္မည္ဟု ေဒါက္တာမ်ိဳး သိမ္းႀကီးက ဆိုသည္။
‘‘ေသခ်ာတာကေတာ့ ပုဂၢ လိကေက်ာင္းဥပေဒထြက္မွ အ ဆင္ေျပမွာ။ ဥပေဒျမန္ျမန္ထြက္ ဖို႔ အားလံုးက ဝိုင္းတြန္းၾကရမွာ။ ဒီဥပေဒေပၚလာရင္ ဒီဥပေဒနဲ႔ အညီ ျပန္စိစစ္ၿပီး ဆက္ဖြင့္ခြင့္ ေပးသင့္ရင္ ေပးေပါ့။ ပိတ္သင့္ တဲ့ဟာ တစ္ခါတည္းပိတ္ေပါ့’’ဟု ေဒါက္တာလွမိုးက ဆိုသည္။
အမ်ိဳးသားပညာေရးဥပေဒ ၏ေနာက္ဆက္တြဲဥပေဒအျဖစ္ အေျခခံပညာေရးဥပေဒ၊ အဆင့္ ျမင့္ပညာေရးဥပေဒ၊ နည္းပညာ ႏွင့္ သက္ေမြးပညာေရးဥပေဒ၊ ပုဂၢလိကေက်ာင္းဥပေဒတို႔ကို ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနက ေရးဆြဲ ေနၿပီး လက္ရွိတြင္ အေျခခံပညာ ေရးဥပေဒသည္ အတည္ျပဳရန္ လႊတ္ေတာ္သို႔ ေရာက္ရွိေနၿပီျဖစ္ သည္။
‘‘ဝန္ႀကီးဌာနက ဟိုဘက္အ စိုးရသက္တမ္းမွာကတည္းက ဒီ ဥပေဒေတြက ၿပီးသေလာက္ရွိၿပီ။ ဒီဘက္ကို တင္ဖို႔လုပ္တာ။ ဒီ ဘက္က်ေတာ့ အဲဒါေတြအားလံုး က ဒီမုိကေရစီစံခ်ိန္စံၫႊန္းေတြနဲ႔ ညီေအာင္ လက္ရွိအစိုးရရဲ႕ ေရြး ေကာက္ပြဲ ေၾကညာစာတမ္းနဲ႔ လိုက္ေလ်ာညီေထြရွိေအာင္ ျပန္ လည္ျပဳျပင္တယ္။ မၿပီးဘူးလား ဆိုေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ ေတာ္ေတာ္ မ်ားမ်ားေတာ့ ၿပီးေနၿပီ။ ကၽြန္ေတာ္ တို႔ဆီ မေရာက္လာေသးတာ’’ဟု မႏၲေလးတိုင္းေဒသႀကီး မိတၳီလာ မဲဆႏၵနယ္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ ေဒါက္တာေမာင္ သင္းက ေျပာသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ပုဂၢလိက ေက်ာင္းမ်ား၊ အဂၤလိပ္ဘာသာ စကားသင္တန္း၊ နည္းပညာႏွင့္ သက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းသင္တန္း မ်ားသည္ ခ်က္ခ်င္းအလုပ္ျဖစ္ႏုိင္ ေသာ စီးပြားေရးအခြင့္အလမ္းမ်ား ျဖစ္ေၾကာင္း ၿဗိတိန္ကုန္သြယ္မႈ ႏွင့္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈဌာန (UKTI)က သံုးသပ္ထားသည္။ Oxford Business Group ၏ ၂၀၁၈ အတြင္း ထုတ္ျပန္သည့္ အစီရင္ ခံစာတစ္ေစာင္တြင္ ျမန္မာႏုိင္ငံ ၏ပညာေရးက႑သည္ ရင္းႏွီး ျမႇဳပ္ႏွံမႈအလားအလာအေကာင္း ဆံုးျဖစ္သည္ဟု အေမရိကန္အစိုး ရက သတ္မွတ္ထားေၾကာင္း ေဖာ္ ျပထားသည္။
ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ယခင္က ခြင့္မျပဳခဲ့ေသာ ျပည္ပမွ ပညာေရး လုပ္ငန္းမ်ား ျပည္တြင္းႏွင့္ ဖက္စပ္ မဟုတ္ဘဲ အျပည့္အဝဝင္ေရာက္ ေက်ာင္းေထာင္ခြင့္ကို ခြင့္ျပဳလိုက္ၿပီျဖစ္သျဖင့္ ျပည္တြင္းပညာေရး ေစ်းကြက္အတြင္း ျပည္ပပုဂၢလိက ပညာေရးလုပ္ငန္းမ်ား အၿပိဳင္အ ဆုိင္ဝင္ေရာက္ရန္ တာစူေနသည္။
လက္ရွိ ဖြင့္လွစ္ထားၿပီး လုပ္ငန္းမ်ားကိုပင္ မစိစစ္ႏုိင္သည့္အ ေနအထားတြင္ အရည္အေသြး မျပည့္မီသည့္ ပုဂၢလိကပညာေရး ဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းမ်ား ထပ္မံ ဝင္ေရာက္လာမည့္အေရးသည္ စိုးရိမ္ဖြယ္ရာျဖစ္သည္။
‘‘ပညာေရးဆိုတာက ဝန္ ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းတစ္မ်ိဳးပဲ။ ျပည္ တြင္းက လုပ္လုပ္၊ ျပည္ပက လုပ္ လုပ္ ႏုိင္ငံသားေတြကို ထိုက္တန္ ေသာ ပိုက္ဆံေပးရင္ ထုိက္တန္ ေသာ ဝန္ေဆာင္မႈျပန္ရဖို႔ လိုပါ တယ္။ ဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းျဖစ္ တဲ့အတြက္ေၾကာင့္ ျပည္သူေတြ ေပးလိုက္ရတဲ့ ပိုက္ဆံနဲ႔ ေလ်ာ္ညီ ေသာ ဝန္ေဆာင္မႈရဖို႔နဲ႔ ဒီက ေမြး ထုတ္ေပးလိုက္တဲ့ ႏုိင္ငံသားတိုင္း က ပညာေရးအရည္အေသြးျမင့္ မားဖို႔ အဓိကပဲ’’ဟု ေဒါက္တာလွ မိုးက ဆိုပါသည္။
ဒီခ်ဳပ္အစိုးရဖြဲ႕စက ေဒါက္ တာဘြဲ႕အတုေၾကာင့္ ေဝဖန္ခံရ ေသာ ဝန္ႀကီးႏွစ္ဦးသည္ တကၠ သိုလ္အတုမ်ားတြင္ ရယူမိခဲ့ ေၾကာင္း ၎တို႔ကိုယ္တုိင္ဝန္ခံ ထားျခင္းေၾကာင့္ မရည္ရြယ္ဘဲ ဘြဲ႕အတုမိျခင္းျဖစ္ႏိုင္သည္ဟု အျပဳသေဘာ ႐ႈျမင္ႏုိင္ေသာ္ လည္း သိလ်က္ႏွင့္ ဘြဲ႕အတုယူ ထားၿပီး ထုိဘြဲ႕အတုျဖင့္ ကိုယ္က်ိဳးစီးပြားရွာသူမ်ားကိုမူ ထိထိေရာက္ေရာက္ အေရးယူၾကပ္မတ္သင့္ သည္ဟု ရန္ကုန္အေနာက္ပိုင္း တကၠသိုလ္မွ ကထိကေဒါက္တာ ေဇာ္မ်ိဳးလႈိင္က မွတ္ခ်က္ျပဳသည္။
No comments:
Post a Comment